به گزارش اکوایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیات دولت امروز (چهارشنبه 24 آبان) در رابطه با سفر رئیس جمهور به ازبکستان و تاجیکستان گفت:

بین شهرهای تاریخی ایران و  ازبکستان، سمرقند و اصفهان، بخارا و همدان؛ همچنین در مورد در تاجیکستان، بین خجند و یزد، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی برقرار شد. 

گسترش تعاملات فرهنگ، حضور گسترده ایرانی‌ها، لغو روادید با تاجیکستان از جمله اتفاقات مهمی بود که در این سفر رخ داد و به زودی چندین هفته فرهنگی در ایران و اصفهان خواهیم داشت.

ترکمن‌ها به اصفهان می‌آیند و هفته فرهنگی روسیه در دی ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد

همچنین جواد اوجی - وزیر نفت - در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با شایعاتی که درباره استعفای او وجود داشت توضیح داد: اختلافی بین من و وزارت نفت و دولت نیست و مسائل مطرح شده شایعه است. باید از رئیس‌جمهور تشکر کرد که پشتیبان وزارت نفت هستند.

تاکنون ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب گاز مشعل در غرب و شرق کارون جمع آوری شده و تا پایان امسال حدود ۱۹ میلیون مترمکعب جمع آوری می شود که تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی است.

گازهای مشعل گازهای غنی ولی سمی هستند که در پالایشگاه‌ها فرآوری و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

خاندوزی: استفاده از ظرفیت اقتصادی کشورهای همسایه در دستورکار دولت است

احسان خاندوزی - وزیر اقتصاد نیز گفت: یکی از دستور کارهای ۲ سال اخیر استفاده از ظرفیت اقتصادی ارتباط با کشورهای همسایه و هم‌سو و شرکای راهبردی است که بتوانیم بخشی از اثرات تحریمی انتقال ارز و تسهیلات در شبکه بین‌المللی بانکی حل کنیم.

در بسیاری از موارد ارزهایی که در کشورهای همسایه بلوکه شده بود توانستیم دسترسی پیدا کنیم و در برخی موارد این امر اجرایی شده است.

همکاری با بانک توسعه اسلامی در جده با عربستان کمک می‌کند سرمایه گذارها و تجار دو کشور با یکدیگر همکاری کنند.

در ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تعداد بخشنامه‌های گمرک و سازمان‌های مرتبط با حوزه تجارت خارجی ۵۵ درصد کاهش یافت.

هم‌چنین در حوزه استعلامات گمرکی متوسط زمانی به ۶ روز کاهش یافت. این مسیر را ادامه خواهیم داد و این اقدامات ادامه می‌یابد تا رکورد کاهش مقررات در حوزه تجارت خارجی کشور را شکست دهیم.

درباره پرداخت تسهیلات خرد اگر چه عدد پرداختی امسال با سال ۱۴۰۱ به شکل معناداری بیشتر است اما با توجه به سیاست های کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها همچنان بسیاری از مردم در صف دریافت تسهیلات خرد باقی ماندند که نیازمند اتخاذ تصمیمی در چهار ماه پایانی سال است که در شورای پول و اعتبار چاره اندیشی خواهد شد.

 ۳۵ هزار میلیارد تومن افزایش سرمایه در سال گذشته و ۵۰ هزار افزایش اعتبار بانک‌های دولتی در سال جاری دو گام مهم دولت سیزدهم برای توانمند شد بانک‌ها است.

بهادری جهرمی: وزارت نفت رتبه اول حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را به خود اختصاص داد

علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - گفت: وزارت نفت رتبه اول را در میزان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کسب کرد.

وزارتخانه دوم نیز وزارتخانه نیرو است که با شش برابر شدن تعداد شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد وزارتخانه نیرو به حدود  هزار و پنجاه شرکت رسیده است.

 اسلامی: با دانشگاه‌ها در سه بخش تعامل برقرار کردیم

محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه هیات دولت گفت: ما با دانشگاه‌‌ها به دلیل نیاز به توسعه فناوری و نیاز به توسعه منابع انسانی تعاملاتی  که برقرار کردیم در سه بخش است: بخش اول تعریف مسئله‌هایی است که می‌تواند پایان نامه شود، دوم نتایج تحقیقاتی است که در دانشگاه می‌تواند بیاید و با حمایت سازمان تبدیل به فناوری شود و سوم بورسیه دانشجو را آغاز کردیم.

 سلاجقه: اعتقادی به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا نداریم

 علی سلاجقه - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - نیز اعلام کرد: اعتقادی به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا نداریم. دستگاه‌های دیگر باید تکالیف‌شان را در زمینه آلودگی انجام دهند.

ضرغامی: شب یلدا و چهارشنبه سوری تغییرپذیر نیستند

عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری - با اشاره به حواشی نربوط به تغییر نام شب یلدا و چهارشنبه آخر سال، عنوان کرد: یلدا و چهارشنبه‌سوری هیچ وقت تغییر پیدا نمی‌کند و تغییرپذیر نیست از ابتدا بوده و تا آخر هم خواهد بود.

آن هم شب یلدا که امسال ثبت جهانی هم شد و چهارشنبه سوری هم که مراسم و آیین خاصی است که مردم ما به آن علاقه دارند.

چهارشنبه سوری را به تقویم اضافه کردیم، فقط برای فرهنگ‌سازی، عنوانش را « تکریم همسایگان» گذاشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما اساسا آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم.

برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها این کار صورت گرفته وگرنه تغییری ایجاد نشده است.

جبلی: ۲۰۰ کانال برای تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس راه اندازی می‌شود

 پیمان جبلی- رئیس سازمان صداوسیما گفت: قطعا در دراز مدت به دنبال تولید برنامه های جذاب و فراگیر درباره فلسطین هستیم‌ و در این زمینه برنامه های متعددی وجود دارد که دوستان ما در تلاشند اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهند.

با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این اجازه را به صداوسیما می‌دهد تا از ظرفیت خود برای تبلیغات داوطلبان مجلس استفاده کند.

صداوسیما در حال طراحی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزه های انتخاباتی است که علاوه بر شبکه‌های استانی، ۲۰۰ شبکه برای حوزه‌های انتخاباتی راه اندازی شود.