به گزارش اکوایران، نمایندگان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار ادعاهای خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.

لورا هولگیت، نماینده دولت ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به «تضعیف» فعالیت‌های آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای متهم کرد. او گفت: «ما با نگرانی جدی نتیجه‌گیری مدیرکل آژانس درباره تضعیف توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را متذکر می‌شویم.». 

ایالات متحده در  بیانیه خود مدعی شده: «لغو مجوز بازرسان کارآزموده آژانس از سوی ایران به دنبال به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در فوردو در اوایل سال جاری، نقض آشکار تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی ایران است. ذرات اورانیوم غنی شده ۸۰ درصد در آن‌جا کشف شده و این بسیار بالاتر از حدی است که جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام کرده است. اقدامات ایران به افزایش تنش‌ها و از بین‌بردن اعتماد بین‌المللی می‌انجامد.»

هشدار گروسی: توافق ماه مارس با تهران به بن‌بست رسیده

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای در واکنش به  سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی به تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی خود برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا برای نیل به این مقصود همچنان به برجام متعهد می‌ماند. ما از این که جمهوری اسلامی ایران تصمیمات و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ نکرد، متاسفیم.»

این اتحادیه همچنین از همه کشورها خواست تا از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند و مدعی شد: «اقدامات ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری نداشته و خطرات اساسی در رابطه با گسترش تسلیحات هسته‌ای به همراه دارد و همچنین نگرانی‌های جدی را در مورد نیات جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند. گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد به این نگرانی‌ها می‌افزاید.»