به گزارش اکوایران، در چرخشی آشکار، یکی از مقامات ارشد حماس از احتمال به رسمیت شناختن اسرائیل سخن گفت و پیشنهاد کرد که این گروه مستقر در غزه، اسرائیل را به عنوان گامی در جهت پایان دادن به اختلافات طولانی مدت بین جناح‌های فلسطینی به رسمیت بشناسد.

موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس در مصاحبه با المانیتور گفت که این گروه به مواضع سازمان آزادی‌بخش فلسطین در قبال اسرائیل پایبند خواهد بود.

موسی ابومرزوق در گفتگو با المانیتور در دفتر خود در دوحه، حدود دو ماه پس از اینکه گروه متبوعش لحظه مرگباری را برای اسرائیل رقم زد، با لحن دقیقی پیرامون اسرائیل سخن گفت.

ابومرزوق گفت: «شما باید مواضع رسمی را دنبال کنید. موضع رسمی این است که [سازمان آزادیبخش فلسطین] اسرائیل را به رسمیت شناخته است».

ابومرزوق در پاسخ به سوالی درباره شفاف‌سازی موضع حماس در قبال اسرائیل گفت: «ما به دنبال این هستیم که بخشی از ساف باشیم و گفتیم که به تعهدات ساف احترام خواهیم گذاشت». او افزود که اسرائیلی ها باید حقوق خود را داشته باشند «اما نه به قیمت دیگران».

ابومرزوق که زمانی مقیم دائم ایالات متحده بود، پیش از اینکه در سال 1997 به اردن اخراج شود، نزدیک به دو سال را به ظن فعالیت تروریستی در زندان فدرال نیویورک گذراند.

این مرد 72 ساله اکنون در دوحه پایتخت قطر در تبعید زندگی می کند، جایی که ریاست دفتر بین‌المللی این گروه را بر عهده دارد. کارشناسان می گویند مشخص نیست که ابومرزوق و دیگر اعضای دفتر سیاسی حماس مستقر در قطر تا چه اندازه منعکس کننده مواضع چهره‌های تندروتر ساکن غزه هستند که طراح حملات 7 اکتبر بودند.

ابومرزوق گفت که حماس همچنان به دنبال تشکیل کشور بر اساس مرزهای قبل از 1967 است. این گروه مستقر در غزه در سال 2017 از یک سند سیاستی پرده برداری کرد که بر اساس آن خواهان تشکیل یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای قبل از اشغال قدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه توسط اسرائیل در جنگ شش روزه سال 1967 شد. هر چند، از به رسمیت شناختن صریح اسرائیل یا تایید راه حل دو کشوری خودداری کرد.