به گزارش اکوایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند تا روز دوشنبه در مورد پیشنهادی رای‌گیری کند که به واسطه آن اسرائیل و حماس اجازه دسترسی به کمک‌ها در نوار غزه - از طریق مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی - را بدهند و نظارت سازمان ملل بر کمک‌های بشردوستانه ارائه شده را ایجاد کند.

دیپلمات ها معتقدند سرنوشت پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت به مذاکرات نهایی بین متحد اسرائیل و کشوری که دارای حق وتو در شورا است یعنی ایالات‌متحده و همچنین امارات متحده عربی که متن پیش‌نویس را تهیه کرده است، بستگی دارد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفته: «ما به طور سازنده و شفاف در طول کل فرآیند در تلاش برای متحد شدن حول قطعنامه‌ای که موفق خواهد شد، مشارکت کرده‌ایم. امارات متحده عربی دقیقاً می‌داند چه چیزی می‌تواند تصویب شود و چه چیزی نمی‌تواند. به آنها بستگی دارد که آیا می‌خواهند این کار را انجام دهند یا نه.»

دیپلمات‌ها گفتند که ایالات متحده می‌خواهد لحن خود را در مورد توقف خصومت‌ها ملایم کند. پیش‌نویس متنی که رویترز آن را مشاهده کرده، در حال حاضر «خواهان توقف فوری و پایدار درگیری‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه است.»

مقامات سازمان ملل متحد و آژانس‌های امدادی نسبت به یک فاجعه انسانی در غزه در اثر گرسنگی و بیماری گسترده هشدار می‌دهند.

قطعنامه شورای امنیت به حداقل 9 رأی موافق و بدون وتوی آمریکا، فرانسه، چین، بریتانیا یا روسیه نیاز دارد.

در اوایل ماه جاری، واشنگتن قطعنامه‌ای را در شورای 15 عضوی که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه بود، وتو کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو، هفته گذشته با رأی موافق 153 کشور خواستار آتش بس شد.

ایالات متحده و اسرائیل مخالف آتش‌بس هستند زیرا معتقدند این آتش‌بس فقط به نفع حماس است. در عوض، واشنگتن از توقف در جنگ برای محافظت از غیرنظامیان و اجازه آزادی گروگان‌هایی که حماس در حمله مرگبار 7 اکتبر به اسرائیل گرفته بود، حمایت می‌کند.