به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت که مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»، تکرار کلماتی که قبلاً انتقادهایی را به‌عنوان بیگانه‌هراسی و تکرار سخنان نازی‌ها برانگیخته بود.

ترامپ این اظهارات را در جریان یک رویداد کمپین انتخاباتی در نیوهمپشایر بیان کرد که در آن از رکورد تعداد مهاجرانی که تلاش می‌کنند به طور غیرقانونی از مرز ایالات‌متحده عبور کنند، انتقاد کرد. ترامپ وعده داده است که در صورت انتخاب برای دومین دوره چهار ساله، با مهاجرت غیرقانونی برخورد کرده و مهاجرت قانونی را محدود خواهد کرد.

او در یک گردهمایی در شهر دورهام با حضور چندین هزار هوادار گفت: «آنها خون کشور ما را مسموم می‌کنند» و افزود که مهاجران علاوه بر آمریکای جنوبی از آسیا و آفریقا به آمریکا می‌آیند. در سرتاسر دنیا دارند به کشور ما سرازیر می‌شوند.»

به گزارش رویترز، ترامپ در مصاحبه‌ای با نشنال پولس، یک وب سایت راست‌گرا، که در اواخر سپتامبر منتشر شد، از همان زبان «مسمومیت خون» استفاده کرد. 

ترامپ هم‌چنین در گردهمایی انتخاباتی در شهر رینو در ایالت نوادا آمریکا گفت: اگر دوباره انتخاب شوم، بزرگ‌ترین اخراج مهاجران خارجی را در تاریخ آمریکا رقم خواهم زد. به گفته او: «با توجه به هجوم بی‌سابقه میلیون‌ها بیگانه غیرقانونی که به کشور ما حمله می‌کنند، این تنها عقل سلیم است که وقتی من دوباره انتخاب شدم، شروع خواهیم کرد و چاره‌ای نداریم؛ بزرگ‌ترین عملیات اخراج مهاجران را در تاریخ آمریکا خواهیم داشت».

 

رئیس جمهور پیشین آمریکا افزود: «در نخستین روز بازگشتم به کاخ سفید، به هر سیاست مرز‌های باز دولت بایدن پایان خواهم داد و از قانون دشمنان بیگانه برای اخراج همه اعضای شناخته شده یا مشکوک گروه‌های تبهکار، فروشندگان مواد مخدر یا اعضای کارتل از آمریکا استفاده خواهم کرد. بلای خشونت غیرقانونی گروه‌های تبهکار بیگانه یک بار برای همیشه حل خواهد شد». او افزود: «جو بایدن و حزب دموکرات قادر به حل هیچ مشکلی نیستند. مشکلی وجود ندارد که آن‌ها توانسته باشند حل کنند، جو بایدن چروکیده یک مشکل است. می‌دانید، آیا تا به حال این را شنیده اید. جو بایدن چروکیده، ضریب هوشی پائینی دارد. او واقعاً بدترین، بی‌کفایت‌ترین و فاسدترین رئیس جمهور تاریخ کشورمان است».

جیسون استنلی، استاد دانشگاه ییل و نویسنده کتابی درباره فاشیسم گفت که استفاده مکرر ترامپ از این زبان، خطرناک است. او گفت که سخنان ترامپ یادآور سخنان رهبر نازی‌ها، آدولف هیتلر است که در رساله سیاسی خود "Mein Kampf" نسبت به مسموم شدن خون آلمان توسط یهودیان هشدار داده بود.

استنلی گفت: «او اکنون به تکرار از این واژگان در سخنرانی‌ها استفاده می‌کند. تکرار این گفته‌ها عادی سازی آن و اقداماتی را که توصیه می‌کند، افزایش می‌دهد. این صحبت برای امنیت مهاجران در ایالات متحده بسیار نگران کننده است.»

در ماه اکتبر، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، استیون چونگ، انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور سابق را «بی‌معنا» خواند و استدلال کرد که این زبان در کتاب‌ها، مقالات خبری و تلویزیون رایج است.

هنگامی که درخواست شد در مورد اظهار نظر در روز شنبه حرف بزند، چونگ مستقیماً به سخنان ترامپ اشاره نکرد و در عوض به بحث و جدل در مورد نحوه برخورد دانشگاه‌های ایالات متحده با اعتراضات دانشگاهی از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر اشاره کرد و گفت که رسانه‌ها و دانشگاه‌ها «بهشتی امن برای گفتمان ضد یهودی و هوادار حماس فراهم کرده‌اند که هم خطرناک و هم هشدار دهنده است.

«مسموم کردن خون کشورمان» در سخنان آماده شده ترامپ که قبل از رویداد روز شنبه در رسانه‌ها توزیع شده بود، نبود و مشخص نیست که آیا استفاده او از این کلمات برنامه‌ریزی شده بود یا تصمیمی بود که در پرواز اتخاذ شده بود.

ترامپ نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی ریاست جمهوری 2024 است و امنیت مرزها را به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی خود بدل کرده است. او متعهد شده است که سیاست‌های تندرو خود را از دوران ریاست‌جمهوری 2017-2021 بازگرداند و سیاست‌های جدیدی را اجرا کند که مهاجرت را کاهش می‌دهد.

رئیس جمهور جو بایدن، نامزد احتمالی حزب دموکرات، به دنبال اعمال سیاست‌های انسانی‌تر و منظم‌تر در زمینه مهاجرت بوده است، اما با سطوح بی‌سابقه مهاجران دست و پنجه نرم می کند، مشکلی که به عنوان نقطه ضعف برای مبارزات انتخاباتی مجدد او تلقی می‌شود.

ترامپ در مسیر مبارزات انتخاباتی بارها از زبان تحریک آمیز برای توصیف مسئله مرزها و انتقاد از سیاست‌های بایدن استفاده کرده است. او روز شنبه اشعار آهنگی را که تغییر داده شده بود و در آن مهاجران را به مارهای کشنده تشبیه کرده بود، خواند.

ترامپ قول داده که در صورت انتخاب مجدد، «تهاجم به مرزهای جنوبی را متوقف کند و بزرگترین عملیات اخراج از کشور در تاریخ آمریکا را آغاز کند.»