به گزارش اکوایران، به گفته منابع آگاه، تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با حوثی‌های یمن که حملاتشان را به کشتی‌ها در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان شدت بخشیده‌اند، به دلیل اختلافات بین متحدان عرب واشنگتن به یک مانع بزرگ برخورد کرده است.

واشنگتن در تنگنای متحدین

به نوشته بلومبرگ، دو تن از مهم‌ترین بازیگران درگیر در جنگ داخلی طولانی مدت یمن -عربستان سعودی و امارات متحده عربی- از جناح‌های رقیب مخالف حوثی‌ها حمایت می‌کنند و از روش‌های متفاوتی برای مقابله با آن‌ها حمایت می‌کنند. به گفته منابع این خبرگزاری، مواضع متفاوت این دو بازیگر، تلاش تحت رهبری ایالات متحده برای شکل دادن به یک پاسخ منسجم به این گروه مورد حمایت تهران را پیچیده‌تر می‌کند.

گلکسی ریدر حوثی یمن کشتی اسراییل طوفان الاقصی

حوثی‌ها اخیرا حملات خود را در دریای سرخ شدت بخشیده‌اند و در روزهای اخیر نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا مدعی شده‌اند 15 پهپاد را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، سرنگون کردند. پیش از این گزارش شده بود که ایالات متحده در حال بررسی اقدام نظامی علیه حوثی‌ها -از جمله حمله به اهداف این گروه- است، اگرچه ظاهرا هنوز دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. واشنگتن همچنین در حال همکاری با متحدان غربی و عرب برای تقویت نیروی حفاظت دریایی است که قرار است از کشتی‌های در حال تردد در دریای سرخ که نزدیک به 12 درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، محافظت کند.

به گفته یک مقام آمریکایی، کاخ سفید از طریق عمان و برخی واسطه‌های دیگر با حوثی‌ها در ارتباط بوده و از آن‌ها خواسته تا حملات را متوقف کنند. سخنگوی حوثی‌ها این تماس‌ها را تایید، اما گفت این گروه تا زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را متوقف نکند این اقدامات ادامه خواهد داشت.

بار دیگر ابوظبی علیه ریاض

به گفته یک مقام یمنی تحت حمایت ابوظبی، امارات برای اقدام نظامی فشار می‌آورد و از آمریکا می‌خواهد که حوثی‌ها را دوباره در فهرست «تروریسم» قرار دهد.  به اعتقاد النورا اردمانی، کارشناس یمن و پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا، اماراتی‌ها تصور می‌کنند حوثی‌ها باید محدود و تضعیف شوند.

به گفته یکی از اعضای تیم مذاکره کننده سعودی با حوثی‌ها، ریاض، در مقابل، از رویکردی سنجیده‌تر حمایت کرده و می‌ترسد که هرگونه جنگ‌طلبی حوثی‌ها را تحریک کند تا رویکردی تهاجمی‌تر در پیش گیرند. این فرد گفت که این می تواند آتش‌بس شکننده در جنگ یمن را به خطر انداخته و تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس دائمی با حوثی‌ها را از بین ببرد.

دیپلماسی یا جنگ؟

حوثی‌ها بارها توانایی خود را در ایجاد اختلال یا آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی در عربستان سعودی و امارات ثابت کرده‌اند. ویران‌کننده‌ترین حمله‌ای که آن‌ها ادعا کرده‌اند در سال 2019 رخ داد، زمانی که نیمی از تولید نفت عربستان سعودی را با حمله پهپادی  برای مدت کوتاهی از بین بردند. از زمان آتش‌بس در اوایل سال 2022، آن‌ها تا حد زیادی از حمله پهپادی و موشکی علیه همسایگانش در منطقه خودداری کرده‌اند.

حوثی یمن

سعودی‌ها معتقدند تعامل دیپلماتیک آن‌ها با ایران در نهایت می‌تواند حوثی‌ها را از اتخاذ رویه تهاجمی منصرف و اطمینان حاصل شود که جنگ غزه به آتش منطقه‌ای تبدیل نمی‌شود، امری که ریاض، واشنگتن و بازارهای جهانی بسیار مشتاقند از آن اجتناب کنند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی، هفته گذشته با هم‌تای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، در مورد لزوم آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرد. هم‌زمان، معاونین وزرای خارجه ایران و سعودی با حضور در پکن، بر تعهدشان به توافق ماه مارس با میانجیگری چین تاکید کردند.

​صدای پای قیمت‌گذاری بر اساس ریسک ژئوپلیتیکی

تحلیل‌گران شرکت راپیدان انرژی، یک شرکت مشاوره ریسک مستقر در واشنگتن، می‌گویند: «فشار بر واشنگتن برای انجام اقدامات قوی‌تر وجود دارد و یک چرخش در راه است». این ماجرا، همراه با هرگونه تشدید درگیری‌های اسرائیل با حزب‌الله «ممکن است بازارها را وادار کند که قیمت‌گذاری بر اساس ریسک ژئوپلیتیکی را آغاز کنند».

این یک تغییر برای سرمایه‌گذاران جهانی است. 

اکنون حوثی‌ها تهاجمی‌تر از سابق به نظر می‌رسند. این گروه روز جمعه یک راهپیمایی بزرگ در صنعا، پایتخت یمن برگزار کرد تا به گفته آن‌ها «به دنیا نشان دهیم که ما اینجا هستیم و غزه و فلسطین تنها نیستند».

شرکت‌های حمل‌ونقل به طور فزاینده‌ای از بابت عبور کشتی‌ها نگران هستند. این حملات هزینه‌های بیمه را افزایش داده و روز دوشنبه بریتیش پترلیوم -یک غول نفت و گاز- اعلام کرد که تمام انتقال محموله‌ها را از طریق دریای سرخ متوقف می‌کند. شرکت کشتیرانی مدیترانه MSC، بزرگترین خط کانتینری جهان، و A.P. Moller-Maersk A/S چند روز قبل اقدامات مشابهی انجام دادند. این بدان معناست که کشتی‌های آنها باید به جای عبور از کانال سوئز، جنوب آفریقا را بپیمایند و هزاران مایل به سفرهای بین آسیا و اروپا اضافه کنند. روز یکشنبه، اپراتور کانال سوئز مصر گفت که 55 کشتی از 19 نوامبر برای طی کردن مسیر طولانی‌تر تغییر مسیر داده‌اند.