به گزارش اکوایران، تصمیم دادگاه عالی کلرادو مبنی بر اینکه دونالد ترامپ از نظر قانون اساسی فاقد صلاحیت برای حضور در انتخابات مقدماتی ایالتی سال آینده است، نشان دهنده توبیخ خیره‌کننده رئیس‌جمهور سابق و سطح جدیدی از پاسخگو شناختن او به خاطر تلاش‌هایش برای براندازی انتخابات 2020 است که چشم انداز انتخاباتی او در سال 2024 را تهدید می‌کند، کاری که چهار کیفرخواست مطرح شده علیه او نتوانسته‌اند انجام دهند.

ورود واشنگتن به قلمرو ناشناخته

به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که تصمیم 4-3 دادگاه در روز سه‌شنبه ممکن است در نهایت منجر به حذف رئیس‌جمهور سابق از رأی‌گیری در کلرادو یا هر ایالت دیگر نشود -به دلیل دادگاه تجدید نظر مورد انتظار- این حکم کشور را در قلمروی ناشناخته قرار می‌دهد و این چشم‌انداز تکان‌دهنده را ایجاد می‌کند که نامزد یک حزب بزرگ می‌تواند از رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری منع شود.

شاید این آخرین شگفتی برای حسن ختام یک سال پر از رویدادهای بی‌سابقه‌ای باشد که ترامپ را احاطه کرده‌اند، اتفاقی که چالش‌های جدید و بالقوه بزرگی برای دموکراسی آمریکایی ایجاد می‌کند که در آستانه یک سال انتخابات پرالتهاب از سوی رئیس‌جمهور سابقی است که از هرج و مرج سیاسی استقبال می‌کند.

استقبال از دیکتاتوری!

خارج از دادگاه، ترامپ به طور فزاینده‌ای از لفاظی‌های تحریک‌آمیز استقبال می‌کند، در صورتی که سال آینده قدرت را به دست بگیرد، از دیکتاتور بودن استقبال می‌کند و حملاتی را علیه مخالفانش انجام می‌دهد که یادآور تبلیغات نازی‌ها است. ترامپ در مراسمی در آیووا در شامگاه سه‌شنبه اظهارات تحریک‌آمیز خود را درباره مهاجران تکرار کرد و با انتقادات کمپین بایدن و دیگران مبنی بر تکرار سخنان آدولف هیتلر مخالفت کرد.

ترامپ گفت: « اتفاقاتی که دارد می‌افتد دیوانه‌کننده است. آن‌ها دارند کشور ما را خراب می‌کنند و درست است، آنها دارند خون کشور ما را نابود می‌کنند. این کاری است که آنها انجام می‌دهند. دارند کشور ما را ویران می‌کنند. آنها دوست ندارند که من این را بگویم و من هرگز «نبرد من» را نخوانده‌ام.»

زمانی برای رسیدگی به شورش

برای مخالفان ترامپ، تصمیم دادگاه کلرادو نشان می‌دهد که نظام حقوقی بالاخره شروع به مسئول شناختن رئیس‌جمهور سابق به دلیل تلاش‌هایش برای برگرداندن شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ و حمله به ساختمان کنگره آمریکا می‌کند که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد.

آدام شیف، نماینده دموکرات کالیفرنیا که اولین استیضاح مجلس علیه ترامپ را رهبری کرد، نوشت: «مسئولیت برای به راه انداختن یک شورش. زمانش فرا رسیده است.»

اما حکم روز سه‌شنبه همچنین می‌تواند به بازگشت ترامپ به کاخ سفید کمک کند و حامیان او که پیام رئیس‌جمهور سابق را مبنی بر اینکه پرونده‌های کیفری علیه او غیرقابل توجیه است و دلیلی کلیدی برای بازگشت او به قدرت است را پذیرفته‌اند، تشویق می‌کند. متحدان ترامپ از تصمیم کلرادو انتقاد کردند و از او دفاع کردند، درست همانطور که در پی هر یک از چهار کیفرخواست جنایی او در سال جاری انجام دادند.

الیز استفانیک نماینده نیویورک، نماینده شماره 3 جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «دموکرات‌ها آنقدر از پیروزی پرزیدنت ترامپ در 5 نوامبر 2024 می‌ترسند که به طور غیرقانونی تلاش می‌کنند او را از صندوق رای حذف کنند.»

حتی کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، برجسته‌ترین جمهوری‌خواه ضد ترامپ که برای ریاست‌جمهوری نامزد شده بود، از تصمیم کلرادو انتقاد کرد. او به رای‌دهندگان در نیوهمپشایر گفت: «من معتقد نیستم که اگر دادگاه مانع از شرکت در رای گیری شود، برای کشور ما خوب باشد.»

در انتظار پر هرج و مرج‌ترین سال‌ تاریخ حقوقی آمریکا

سال آینده ممکن است به یکی از پر هرج و مرج‌ترین سال‌ها در تاریخ حقوقی آمریکا تبدیل شود.

دادگاه عالی ایالات متحده هم با تصمیم گیری در مورد واجد شرایط بودن ترامپ برای کاخ سفید و هم مصونیت از پیگرد قانونی به دلیل تلاش‌هایش برای براندازی انتخابات ریاست جمهوری 2020 مواجه خواهد شد.

جوآن بیسکوپیک، تحلیلگر ارشد دادگاه عالی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:« من نمی‌توانم در مورد عواقب امروز عصر غلو کنم و همچنین می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که ما اکنون با دو موضوع بسیار مهم درباره انتخابات و ترامپ روبرو هستیم که در دادگاه وجود دارد. آن‌ها باید در مورد هر دوی این‌ مسائل تصمیم بگیرند.»

رئیس‌جمهور سابق چهار بار متهم شده است، با محاکمه‌های جنایی که می‌تواند همزمان با مبارزات انتخاباتی او علیه رئیس‌جمهور جو بایدن و به طور بالقوه مبارزه در دادگاه برای بازگشت به صندوق رای انجام شود.

در نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سینا که روز سه شنبه منتشر شد، هیچ برتری مشخصی بین این دو وجود نداشت و ترامپ 46 درصد را در مقابل بایدن با 44 درصد در میان رای دهندگان ثبت‌نام کرده کسب کرد. در میان افرادی که در این مرحله اولیه به احتمال زیاد رای می‌دهند، بایدن 47 درصد نسبت به ترامپ با 45 درصد رای دارد. برای ترامپ مهم است که نظرسنجی تایمز/سینا نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور سابق در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده‌ای که در انتخابات 2020 شرکت نکرده‌اند، پیشتاز است. یافته‌ای که منعکس‌کننده دیگر نظرسنجی‌های اخیر است.

تاثیر حکم بی‌سابقه

تا قبل از صدور رای دادگاه عالی کلرادو، تلاش‌های متعدد دادگاه‌محور برای رد صلاحیت ترامپ، در ممانعت از حضور او در انتخابات موفق نبود، زیرا دادگاه‌های ایالتی یکی پس از دیگری علیه این شکایت‌ها رای می‌دادند.

حتی در کلرادو، قاضی دادگاه ماه گذشته به این نتیجه رسید که ترامپ درگیر یک شورش بوده است، اما بخش 3 از «ممنوعیت شورشی» متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا برای ریاست‌جمهوری اعمال نمی‌شود.

دادگاه عالی کلرادو روز سه شنبه این نتیجه را لغو کرد. اکنون با حکم بی‌سابقه این دادگاه، تصور دادگاه‌ها برای حذف ترامپ از صندوق رای در سال 2024 دیگر نظریه نیست، بلکه یک امکان واقعی است.

در تصمیم خود، اکثریت دیوان عالی ایالتی نوشت که تشخیص اینکه 6 ژانویه یک شورش است «مشکل کمی» دارد. دادگاه دریافت که ترامپ «درگیر» شورش بوده و پیام‌های ترامپ به حامیانش پیش از حمله به ساختمان کنگره «یک فراخوان برای حامیانش برای مبارزه بود و حامیانش به این درخواست پاسخ دادند».

این چهار قاضی تاکید کردند که «به سادگی به این نتایج نمی‌رسند.»

اکثریت دادگاه نوشت: «ما به بزرگی و وزن سؤالاتی که اکنون پیش روی خود داریم، توجه داریم. ما همچنین به وظیفه جدی خود در اجرای قانون، بدون ترس یا لطف، و بدون این که متاثر از واکنش عمومی نسبت به تصمیماتی باشیم که قانون ما را به آن‌ها موظف کرده، واقفیم.»

سه قاضی مخالف دلایل متعددی را ذکر کردند، از جمله نگرانی‌های مربوط به روند قانونی مبنی بر اینکه ترامپ به هیچ جنایت مرتبط با شورش محکوم نشده است.

برایان بوترایت، قاضی ارشد دادگاه در مخالفت خود نوشت که معتقد است قانون انتخابات کلرادو «برای تصمیم گیری در مورد اینکه یک نامزد درگیر شورش بوده یا خیر» وضع نشده است و گفت که او چالش صلاحیت ترامپ را رد می‌کرد.

ترامپ متهم به مشارکت در قیام در پرونده فدرال براندازی انتخاباتی که اوایل سال جاری توسط بازپرس ویژه جک اسمیت علیه او مطرح شد، نیست. اما اتهامات مربوط به 6 ژانویه شامل بسیاری از اقدامات مشابه است که اکثریت دادگاه کلرادو در سه‌شنبه شب به آنها اشاره کردند.

قاضی پرونده براندازی انتخابات فدرال ترامپ، تاریخ محاکمه را برای 4 مارس 2024 تعیین کرده بود، اما اکنون این دادگاه به حالت تعلیق درآمده است. دادگاه تجدیدنظر منطقه دی‌سی ایالات متحده بررسی می‌کند که آیا ترامپ مصون است یا می‌تواند محاکمه شود. در تلاش برای تسریع روند تجدید نظر، بازپرس ویژه از دادگاه عالی ایالات متحده خواسته است که وارد عمل شود.

هنوز مشخص نیست که آیا این دادگاه یا هر یک از اتهامات کیفری دیگر علیه ترامپ قبل از روز انتخابات سال آینده بررسی خواهد شد.

اما درخواست بازپرس ویژه از دیوان عالی ایالات متحده در هفته گذشته - و طرح ترامپ برای تجدید نظر در مورد تصمیم کلرادو در دادگاه عالی کشور - به این معنی است که قضات فدرال مطمئن هستند که نقشی کلیدی در سرنوشت قانونی و انتخاباتی ترامپ در سال آینده خواهند داشت.

بیسکوپیچ گفت: «زمانی که دونالد ترامپ بر سر کار بود، تک تک پرونده‌های او از سیاست‌های دولت گرفته تا پرونده‌های تجاری خودش که به دادگاه می‌آمد، همه پرتنش بودند، و اینها به‌ صورت ویژه پرتنش هستند زیرا بر روند انتخابات او تأثیر می‌گذارند.»