به گزارش اکوایران، الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی روس تایید کرد که در یک زندان دورافتاده در قطب شمال نگهداری می‌شود و وکیل خود را دیده است. سخنگویان ناوالنی گفته بودند که برای بیش از دو هفته قادر به برقراری ارتباط با او نبوده‌اند.

به گزارش الجزیره، ناوالنی روز سه‌شنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که پس از انتقال ۲۰ روزه «بسیار طاقت‌فرسا» از زندانی در منطقه ولادیمیر، روحیه خوبی دارد و حساب کاربری او به طور معمول از طریق متحدانش به‌روزرسانی می‌شود. او گفت: «من اکنون بالای دایره قطب شمال زندگی می‌کنم. در روستای خارپ در یامال. نزدیک‌ترین شهر به اینجا نام زیبای لبیت‌ننگی را دارد.» او سپس نوشت «من بابانوئل جدید شما هستم.» و اشاره کرد که در «20 روز انتقال و جابه‌جایی» ریش گذاشته است.

سخنگوی او، کیرا یارمیش، روز دوشنبه گفت که ناوالنی ردیابی شده و در مستعمره کیفری IK-3 در خارپ در منطقه یامال-ننتس، در حدود 1900 کیلومتری (1200 مایلی) شمال شرق مسکو است. محل نگهداری منتقد کرملین از 6 دسامبر مشخص نبود و این باعث نگرانی متحدانش، گروه‌های حقوق بشری و دولت‌های غربی شده بود. 

ناوالنی گفت: «20 روز انتقال من بسیار طاقت‌فرسا بود، اما من هنوز روحیه خوبی دارم. آنها مرا شنبه شب به اینجا آوردند. و من با چنان احتیاط و در مسیر عجیبی (ولادیمیر - مسکو - چلیابینسک - اکاترینبورگ - کیروف - ورکوتا - خارپ) منتقل شدم که انتظار نداشتم کسی تا قبل از اواسط ژانویه مرا اینجا پیدا کند. به همین دلیل بود که دیروز وقتی در سلول را با این جمله باز کردند بسیار تعجب کردم: «یک وکیل برای دیدن شما آمده است». ناوالنی خطاب به هوادارانش از نگرانی آنها در مورد سلامتی‌اش تشکر کرد و افزود: «نگران من نباشید. من خوبم. از اینکه بالاخره رسیدم کاملاً آسوده‌ام.»

در حالی که محل اختفای ناوالنی نامعلوم بود، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که او در حال انتقال به زندان است، که ممکن است هفته‌ها در روسیه طول بکشد زیرا زندانیان به آرامی از طریق راه‌آهن بین مراکز دوردست جابجا می شوند. وکلا و حامیان ناوالنی برای انتقال مورد انتظار او به مستعمره «رژیم ویژه»، خشن‌ترین درجه در سیستم زندان روسیه آماده می‌شدند.

خانه جدید او که به مستعمره «گرگ قطبی» معروف است، یکی از سخت‌ترین زندان‌های روسیه محسوب می‌شود. زندانیان آن به جنایات سنگین محکوم هستند. زمستان‌ها در آنجا سخت است و دمای هوا در هفته آینده به حدود منفی 28 درجه سانتیگراد (منهای 18 درجه فارنهایت) کاهش می‌یابد.

ناوالنی از ژانویه 2021 که بعد از بهبودی در آلمان، از مسمومیت با عامل اعصاب که کرملین را مقصر آن می‌دانست، به مسکو بازگشت، پشت میله‌های زندان است. او قبل از دستگیری، علیه فساد مبارزه می‌کرد و تظاهرات بزرگ ضد کرملین را سازماندهی کرد. او از آن زمان تاکنون سه بار به زندان محکوم شده و ماه‌ها در مستعمره مجازات شماره 6 در انزوا گذرانده است.

یک دادگاه حکم ناوالنی را به اتهام افراط گرایی به ۱۹ سال افزایش داد و حکم داد که او به زندانی سخت‌تر منتقل شود. ناوالنی تمامی اتهامات علیه خود را به عنوان اتهاماتی با انگیزه سیاسی رد کرده است. ناوالنی در شبکه ایکس گفت: «از آنجایی که من بابانوئل هستم، احتمالاً در مورد هدایا نگران هستید. اما من یک بابانوئل رژیم ویژه هستم، بنابراین فقط کسانی هدیه دریافت می‌کنند که رفتار بسیار بدی داشته‌اند.»