به گزارش اکوایران، یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای روزها از بستری شدن وزیر دفاع لوید آستین در بیمارستان خبر نداشت.

به گفته این منبع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، نهایتاً اواخر بعدازظهر پنج‌شنبه، بلافاصله پس از اینکه متوجه شد آستین در بیمارستان بستری شده است، به بایدن اطلاع داد. آستین در روز سال نو به دلیل عوارض ناشی از یک عمل جراحی در بیمارستان بستری شد.

پنتاگون روز جمعه از بستری شدن او در بیمارستان خبر داد. او اولین بیانیه خود را شنبه، پنج روز پس از بستری شدن در بیمارستان، صادر کرد و گفت که می‌توانست «کار بهتری» در اطلاع رسانی به مردم انجام دهد.

آستین هیچ جزئیاتی در مورد وضعیت خود ارائه نکرد و همچنین دقیقاً دلیل بستری شدنش در بیمارستان را در 1 ژانویه اعلام نکرد. به گفته یک مقام دفاعی، او تا عصر شنبه، در بیمارستان باقی ماند.

عصر شنبه، آستین از کارکنان «شگفت‌انگیز» مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید برای مراقبت‌هایی که دریافت کرده است تشکر کرد و گفت که در حال بهبودی است و مشتاقانه منتظر بازگشت به پنتاگون است.

او در این بیانیه که در مجموع هفت جمله بود، «نگرانی رسانه‌ها در مورد شفافیت» را تأیید کرد و گفت: «من متعهد به انجام بهتر کار هستم.» اما او به دلیل عدم اطلاع رسانی به موقع به مردم یا مطبوعات عذرخواهی نکرد. مقامات ارشد دولتی و نظامی که در بیمارستان بستری هستند معمولاً طی 24 ساعت بیانیه‌ای را منتشر می کنند.

در روز سال نو - روزی که آستین در بیمارستان بستری شد - وزیر دفاع در بین مقامات ارشد امنیت ملی بایدن بود که در تماس با رئیس جمهور شرکت کردند تا در مورد مسائلی از جمله  وضعیت تشدید تنش در دریای سرخ صحبت کنند. 

مشخص نیست که تماس - که گفته می‌شود صبح انجام شده است - قبل یا بعد از بستری شدن آستین در بیمارستان بوده است. 

این واقعیت که وزیر دفاع در روزی که مجبور شد در بیمارستان بستری شود، مستقیماً با رئیس جمهور در مورد مسائل بسیار حساس امنیت ملی صحبت کرد و اینکه کاخ سفید تا چند روز بعد در مورد آن اطلاع پیدا کند، تأکید بر ماهیت بسیار غیرمعمول موقعیت دارد.

مقامات ارشد دولت گفتند که از اطلاع از بستری شدن آستین در بیمارستان و تاخیر در اطلاع‌رسانی به کاخ سفید شوکه شده‌اند. یکی از نگرانی‌ها برای سلامت آستین بوده است که عموماً در کاخ سفید محبوبیت زیادی دارد.

دو مقام آمریکایی گفتند ، کاتلین هکس ، معاون وزیر دفاع ، به طور دوره‌ای وظایف وزیر دفاع را در حالی که در تعطیلات در پورتوریکو بود ، به عهده گرفت. هیکس قبل از بستری شدن آستین در بیمارستان وارد پورتوریکو شده بود.

آستین از آن زمان به طور کامل وظایف خود را از سر گرفته است و یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت که بایدن و آستین عصر شنبه با هم صحبت کردند. این مقام کاخ سفید این تماس را «گفتگوی گرم» توصیف کرد و افزود: «رئیس جمهور اعتماد کاملی به وزیر آستین دارد و مشتاقانه منتظر بازگشت او در پنتاگون است.»

به گفته سه دستیار کنگره که با این موضوع آشنا بودند، کمیته‌های نظارت کنگره تا جمعه شب از بستری شدن آستین مطلع نشدند.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، عصر جمعه گفت که آستین در حال بهبود است.