به گزارش اکوایران، تنها چند ساعت از آغاز سال 2024 گذشته بود که ایران ناوشکن جنگی البرز را به دریای سرخ اعزام کرد. روزهای اول سال همچنین شاهد حملات جدیدی از سوی انصارالله یمن (حوثی‌ها) بود. به نظر می‌رسد اعزام ناوچه البرز پاسخی بود به فعالیت‌های ائتلاف دریایی جدید آمریکا.

به نوشته فارن‌پالیسی، در کمتر از یک روز پس از غرق شدن سه قایق حوثی‌ها توسط هلیکوپترهای آمریکایی، ناوشکن البرز از خلیج عدن عبور کرد و خود را به دریای سرخ رساند. البرز، ساخت انگلیس، که امسال 55 ساله می‌شود، مدرن‌ترین شناور نیروی دریایی ایران نیست. در ماه‌های اخیر، ایران نیروی دریایی خود را گسترش داده است. در سال 2022، گزارش شد که ایران یک قایق گشتی رزمی به نام سردار قاسم سلیمانی را به ناوگان خود اضافه کرده است، که به گفته نیروی دریایی «رادار گریز است» و می‌تواند «عملیات‌های مختلفی را در آب‌های دور انجام دهد». تهران تایمز چند روز پیش گزارش داد که نیروی دریایی همچنین قایق‌های موشکی را به ناوگان اضافه کرده و چندین کشتی را ارتقا داده است، و همچنین «انواع سخت‌افزارهای نظامی توسعه یافته و تولید شده محلی، مانند رزمناو پیشرفته رادارگریز ابومهدی المهندس و 100 کشتی تندرو» را دریافت کرده است.

اعزام البرز معنی‌هایی دارد و مدیران شرکت‌های کشتیرانی می‌خواهند بدانند که این معنی دقیقاً چیست. نیل رابرتز، دبیر کمیته جنگِ صنعت بیمه دریانوردی آمریکا، گفت: «ورود البرز قطعاً یک هشدار است اما مشخص نیست که وظیفه آن چیست. آیا اگر نیروی دریایی ایالات متحده یا یکی دیگر از نیروهای غربی در دریای سرخ به حملات یمن پاسخ دهد، این ناو مداخله خواهد کرد؟»

SHIPPING-IRAN-GettyImages-124750

به نوشته این نشریه، در واقع تقریباً غیرممکن است که پیش‌بینی کنیم مأموریت البرز در دریای سرخ چیست و آیا تعداد بیشتری از کشتی‌های نیروی دریایی ایران به آن ملحق خواهند شد یا خیر. رابرتز خاطرنشان کرد: «درست قبل از اینکه آمریکا ائتلاف دریای سرخ را راه اندازی کند، مالکان کشتی‌ها قصد خروج از دریای سرخ و طی کردن مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تر دور قاره آفریقا را داشتند. سپس شرکت مرسک دوباره به این آب‌ها بازگشت، و اکنون پس از حملات جدید دوباره مسیر خود را تغییر داده است.»

حق بیمه خطر جنگ در دریای سرخ در حال حاضر به نرخ‌های نجومی بین 0.45 تا 1 درصد رسیده است، که حتی از بنادر خطرناکی مانند بنغازی نیز بسیار بالاتر است. در اوایل دسامبر، نرخ‌های معمول برای دریای سرخ هنوز حدود 0.07 درصد بود، به این معنی که یک کشتی با ارزش کل مثلاً 10 میلیون دلار، اکنون باید 100،000 دلار حق بیمه اضافی برای خطر جنگ بپردازد.

اما مدیران کشتیرانی در مورد اهداف ائتلاف دریایی غرب نیز مطمئن نیستند. رابرتز گفت: «آیا ماموریت آن صرفاً دفاعی است؟ یا قصد حمله پیشگیرانه به نیروهای یمنی را دارد؟». به نظر می‌رسد که متحدان غربی هنوز در مورد استراتژی اتفاق نظر ندارند.

در 5 ژانویه، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن، به بی‌بی‌سی گفت که کشتی‌های هر کشوری که در ائتلاف دریای سرخ باشند، هدف قرار خواهند داد. البته ممکن است با تغییر روند درگیری اسرائیل و حماس، شکل درگیری در دریای سرخ هم تغییر کند.