به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند که ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با نفت خام عراق را که به مقصد ترکیه در حرکت بود به تلافی توقیف همان کشتی و نفت آن توسط ایالات متحده در سال گذشته توقیف کرد، اقدامی که احتمالاً به تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند.

تصرف سنت نیکولاس با پرچم جزایر مارشال مصادف است با هفته‌ها حملات حوثی‌های یمن که مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ را هدف قرار می‌دهند.

خبرگزاری فارس گزارش داد نفتکش سنت نیکلاس پس از سرقت نفت جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا در سال گذشته، صبح امروز با دستور قضایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شد و به سمت بنادر ایران در حرکت است. 

کشتی سنت نیکولاس، سال گذشته توسط ایالات متحده در یک عملیات در راستای اجرای تحریم‌ها توقیف شد. در پی این اقدام، ایران به آمریکا هشدار داد که این کار «بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

پالایشگاه نفت ترکیه توپراس در این ارتباط گفت: «ارتباط با نفتکش سنت نیکولاس، تحت پرچم جزایر مارشال و متعلق به مالک کشتی یونانی امپایر نویگیشن حوالی ساعت 06:30 روز 11 ژانویه در آب‌های عمان قطع شده است.»

این شرکت ترکیه‌ای که از پالایشگاه ازمیر با ظرفیت ۲۴۱۵۰۰ بشکه در روز در آلیاگا بهره می‌برد، افزود: «این حادثه هیچ تأثیری بر عملیات پالایشگاه ما ندارد.»

امپایر به رویترز گفت که این کشتی حدود 145000 متریک تن نفت را در بندر بصره عراق بارگیری کرده بود و از طریق کانال سوئز به سمت آلیاگا در غرب ترکیه حرکت می‌کرد و افزود که ارتباطش با کشتی قطع شده است.

به گفته امپایر نویگیشن، این کشتی توسط یک خدمه 19 نفره شامل 18 تبعه فیلیپینی و یک تبعه یونانی هدایت می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تایید توقیف نفتکش توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت ایران باید فورا این کشتی و خدمه آن را آزاد کند. توقیف غیرقانونی یک کشتی تجاری جدیدترین رفتار ایران با هدف ایجاد اختلال در کشتیرانی بین‌المللی است.»