به گزارش اکوایران، صحنه‌ای آشنا در بسیاری از فیلم‌ها وجود دارد که در آن، قهرمان داستان از کابوسی وحشتناک بیدار شده، اما سپس متوجه می‌شود که در کابوس دیگری گیر افتاده است.

به نوشته دیوید اسمیت برای نشریه گاردین، میلیون‌ها آمریکایی که از دونالد ترامپ متنفرند، دوشنبه‌شب که رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده روی صحنه رفت و پیروزی قاطع خود در اولین انتخابات رقابت‌های درون‌حزبی را جشن گرفت، حس مشابهی داشتند.

این رخداد بازپخش دلهره‌آور انتخابات ۲۰۱۶ و تمام آن شب‌های تکان‌دهنده‌ای بود که ترامپ، ستاره برنامه‌های تلویزیونی در انتخابات مقدماتی و ریاست‌جمهوری پیروز شد. گویی همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراضات علیه نژادپرستی، شکست‌خوردن از جو بایدن، حوادث ۶ ژانویه و ۹۱ اتهام قضایی تأثیری بر شانس ترامپ نداشتند.

تیم میلر، مدیر سابق ارتباطات کمپین ۲۰۱۶ جِب بوش به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این شبی عمیقاً افسرده‌کننده بود. دونالد ترامپ سه سال پیش اقدام به کودتا کرد و حالا در مسیر بزرگترین پیروزی رقابت‌های ریاست‌جمهوری دوران ما قرار دارد».

ترامپ در آیووا پیروز شد. با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرای این ایالت، بیش از ۵۰ درصد آن به ترامپ تعلق گرفت؛ به این معنی که علی‌رغم فعالیت‌های انتخاباتی اندک کمپین، بیش از مجموع همه نامزدهای دیگر از حمایت برخوردار جمهوری‌خواهان ایالت برخوردار بود. این بزرگترین پیروزی یک جمهوری‌خواه در انتخابات آیووا بود. جنبه خوب ماجرا، قرارگیری ران دیسنتیس، فرماندار فلوریدا و نسخه آرام‌تر در جایگاه دوم بود که باعث شد پیش از آغاز انتخابات نیوهمپشایر، از شتاب نیکی هیلی کاسته شود.

مایک مورفی، استراتژیست جمهوری‌خواه در توییتی نوشت: «ترامپ نمی‌توانست شبی بهتر از آیووا را تجربه کند. او پیروزی بزرگی به دست آورد و خطرناک‌ترین حریفش سوم شد».

پیروزی رئیس‌جمهور سابق بدترین راز جهان سیاست را تأیید کرد: او ارباب و فرمانده حزب جمهوری‌خواه است. کاندیداهای انتحاری مانند کریس کریستی و اِیسا هاچینسِن تلاش کردند اما نتوانستند جلوی او را بگیرند. دیگران، مانند دیسنتیس و هیلی نیز دریافتند که نادیده‌گرفتن فرد پیشتاز راه درستی برای شکست‌دادن او نیست.

نتیجه آن‌قدر سریع به دست آمد که هنوز تعداد زیادی از مردم وارد جشن پیروزی ترامپ نشده بودند. البته شادی بزرگی برای جشن‌گرفتن آن لحظه وجود نداشت. اما به زودی صدها نفر از حامیان ترامپ به سالن مرکز رویدادهای آیووا سرازیر شدند که بسیاری از آن‌ها لباس‌های «مگا» به تن داشتند.

یکی از روزنامه‌نگاران با تلخی متوجه شد: «مثل دیدار مجدد افرادی بود که در ۶ ژانویه حضور داشتند».

این جمعیت شامل ستارگان جدید جهان مگا بود: مت گیتز (نماینده ایالت فلوریدا در کنگره)، مارجری تیلر گرین (نماینده ایالت جورجیا در کنگره)، کری لِیک (نامزد سابق فرمانداری آریزونا)، رونی جکسون (نماینده ایالت تگزاس در کنگره)، نایجل فِراژ (سیاست‌مدار بریتانیایی) و لارا لومبر (فعال راستگرا).

ممکن است برخی به دنبال کسب مناصب حکومتی در دولت دوم ترامپ باشند، دولتی که ممکن است از نظر حرفه‌ای بودن و شایستگی اعضایش، شبیه کابینه اول او باشد.

رئیس‌جمهور سابق در حالی که پسرانش او را همراهی می‌کردند، روی صحنه رفت. بالای سر او دو صفحه‌نمایش غول‌پیکر بود که روی آن با حروف بزرگ سفید در پس‌زمینه‌ای سیاه نوشته شده بود: «ترامپ برنده آیووا شد»! پرچم‌های آمریکا نیز صحنه را تزئینی کرده بودند. مجری گفت: ترامپ، دوباره آمریکا را باشکوه کن».

نتایج آیوا

ترامپ سخنرانی خود را به شکلی غیرمعمول بزرگوارانه آغاز کرد اما به زودی نشان داد که باور دارد رقابت‌های نامزدی به پایان رسیده و تنها منتظر نوامبر است. او گفت: «مرز را می‌بندیم» که با تشویق جمعیت روبرو شد. ترامپ افزود: «با یک تهاجم روبروییم؛ میلیون‌ها نفر به کشور ما می‌آیند».

ترامپ ادامه سخنانش را به کوبیدن بایدن اختصاص داد. او گفت: «من نمی‌خواهم به رئیس‌جمهور سخت بگیرم، اما باید بگویم که او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ کشورمان است. اکنون جیمی کارتر خوشحال است زیرا در مقایسه با جو بایدن، او رئیس‌جمهوری عالی محسوب می‌شود».

اما با وجود حس و حال ترامپی سالن، شاید حضور هیچ چهره‌ای مهم‌تر از داگ بِرگِم، فرماندار داکوتای شمالی و اولین نامزد انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان که از انتخابات کنار رفته و از ترامپ حمایت می‌کند، نبود.

رئیس‌جمهور سابق از او تشکر کرد. سپس گفت: «او یکی از بهترین فرمانداران کشور ما است و امیدوارم بتوانم از شما بخواهم که بخشی از دولت باشید، بخش بسیار مهمی از کابینه».

این سخنان طنین‌انداز ۲۰۱۶ بود که یکی پس از دیگری مخالفان و منتقدان ترامپ به حامیانش تبدیل شدند؛ زیرا اغلب آن را راهی برای رسیدن به قدرت می‌دانستند. یک بار دیگر، حزب جمهوری‌خواه در برابر اقتدارگرایان سر خم کرد.

بر خلاف سال ۲۰۲۰ که ترامپ رئیس‌جمهور مستقر محسوب می‌شد و با همان برچسب در انتخابات شرکت کرد، حالا که به عنوان یک شورشی و مخالف جریان حاکم نامزد شده، حس بهتری دارد. او می‌خواهد زمان را به سال ۲۰۱۶ برگرداند. آیا جو بایدن محکوم به سرنوشت هیلاری کلینتون خواهد شد یا می‌تواند دوباره پیروزی ۲۰۲۰ خود را تکرار کند؟

untitled