به گزارش اکوایران، گفت‌وگوهای اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در تفرجگاه کوهستانی داووس، حول یک محور می‌چرخید. به گفته کارل بیلدِت، نخست‌وزیر اسبق سوئد: «سال ۲۰۲۴ سال بیش از ۵۰ انتخابات در سراسر جهان است. اما تنها یکی از آن‌هاست که همگی در مورد آن صحبت می‌کنیم: انتخابات آمریکا».

به نوشته فرید زکریا، تحلیل‌گر برجسته مسائل بین‌الملل در واشنگتن‌پست، آمریکایی‌ها زمانی که در خارج از کشور به سر می‌برند،  معمولاً سرشان را در مسائل سیاست داخلی فرو کرده و با بحث‌های طولانی در مورد سیاست احزاب در سنا یا سرنوشت انتخابات فرمانداری ایالات، حوصله همتایان خارجی خود را سر می‌برند. اما این بار این آمریکایی‌ها هستند که از درام سیاست داخلی دوری کرده و در عوض، خارجی‌ها از آنچه که قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر اتفاق بیافتد، هراسانند.

سایه انزواگرایی

انتخابات آمریکا در زمانی حیاتی برگزار می‌شود. در سراسر جهان، ما شاهد چالش‌هایی در برابر نظم بین‌الملل هستیم که دهه‌هاست برقرار بوده است. در اروپا، مناقشه‌ای خونین که از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته، سیستم امنیتی قاره سبز را به زیر کشیده است. در خاورمیانه، محور مقاومت در حال فشار به تعادل قوا در منطقه هستند. در آسیا هم خیزش چین همچنان منشأ یکی از طولانی‌ترین ناآرامی‌ها بوده و شتاب رقابت تسلیحاتی میان کره شمالی و جنوبی را نیز باید به آن افزود.

تمام این مسائل به آزمونی برای عزم آمریکا تبدیل شده که در حال تقلا برای بسیج‌کردن متحدانش در اروپا، آسیا و خاورمیانه بوده تا برای مهار این تهدیدها و حل بحران‌ها کمک کنند. اما بسیاری از متحدین واشنگتن نگرانند که در انتخابات ماه نوامبر، آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که بسیاری از این مشکلات لزوماً تهدید مستقیمی علیه امنیت کشورشان محسوب نشده، پس ارزش رویارویی نیز ندارند. بیشتر لفاظی‌های دونالد ترامپ و برخی از نزدیکان هم‌ایدئولوژی او (مانند تاکر کارلسون و ویوک راماسوامی) به این ترس‌ها دامن می‌زنند.

سراب ناتو

پس اگر ترامپ پیروز انتخابات شده و به آنچه که می‌گوید، عمل کند، چه بر سر متحدین آمریکا که تاکنون از آن حمایت کرده‌اند، خواهد آمد؟

اوکراین ناتو

بیلدت توضیح داد: «سوئد و فنلاند را در نظر بگیر. ما گام بزرگی برای پیوستن به ناتو برداشته‌ایم؛ گامی که ما را در حالت رویارویی مقابل روسیه قرار داده است. ما با فرضی چنین کردیم که از حمایت نیروهای مسلح آمریکا برخوردار خواهیم بود. حالا اگر ترامپ پیروز شده و تصمیم بگیرد از ناتو خارج شود، چه؟ ما در برابر روسیه بدون محافظ مانده و مجبور می‌شویم در مورد گزینه‌هایمان سخت فکر کنیم».

فنلاند سیاست بی‌طرفی که بیش از ۷۰ سال از آن بهره برد را کنار گذاشت و عمیقاً در برابر حملات احتمالی روسیه بی‌دفاع ماند. هلسینکی، پایتخت فنلاند تنها ۲۰۰ مایل تا شهر بزرگ سن‌پترزبورگ روسیه فاصله دارد.

وسوسه استراتژی خارپشت

چند هفته گذشته نگرانی‌های مشابهی از سوی مقامات استرالیایی ابراز شد. در ظاهر، مقامات و تحلیل‌گران این کشور به اتحاد تجدیدشده خود با آمریکا بالیده و خوشحالند که واشنگتن برای دادن تکنولوژی زیردریایی‌های اتمی که تاکنون تنها با بریتانیا به اشتراک گذاشته بود، به آن‌ها اعتماد کرده است. اما در باطن، یک ناآرامی حس می‌شود. طی سال‌های اخیر، استرالیا با قاطعیت برای همسویی بیشتر با آمریکا حرکت کرده در این راه، خشم چین که بزرگ‌ترین شریک تجاریش محسوب می‌شود را برانگیخته است. این سیاستی تعادلی بود که موجب اضطراب برخی استراتژیست‌ها شد.

ژئوپولیتیک چین

سَم روگِوین محقق یکی از اتاق فکرهای پیشتاز در استرالیاست. او در کتاب خود با نام «استراتژی اکیدنا: جستجوی استرالیا برای قدرت و صلح»، به بهترین شکل ممکن این اضطراب را به تصویر کشیده است. روگوین استدلال می‌کند که استرالیا با اتکا به ایالات متحده برای چند دهه آینده، مرتکب اشتباه بزرگی شده است. او باور دارد آمریکایی‌ها کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که مهار چین در آسیا به دردسر و هزینه‌اش نمی‌ارزد، امنیت ایالات متحده در گرو آن نیست و بهتر است آمریکا تعهدات خارجی خود را کاهش دهد. این اتفاق استرالیا در وضعیتی بغرنج رها می‌کند که حالا چین را از خود رنجانده و بیگانه کرده، اما دیگر از چتر حمایتی آمریکا نیز برخوردار نیست. روگوین معتقد است بهترین راه برای استرالیا تبدیل‌شدن به اکیدنا (یک نوع خارپشت) است که حمله‌کردن به آن دشوار بوده و هضم‌کردنش دشوارتر است.

سرنوشت جهان در نیوهمپشایر

از آغاز جنگ جهانی دوم، اجماع فراحزبی واشنگتن بر آن بوده که آمریکا باید نگاهی گسترشی به امنیت خود داشته باشد؛ نگاهی که قائل است آمریکا به تنهایی می‌تواند به ثبات مناطق کلیدی جهان کمک کند. این نگاه و نقشی که آمریکا بازی کرد، به ایجاد اقتصاد باز جهانی و چیزی که تاریخ‌دانان به آن «صلح طولانی» می‌گویند، منجر شد. اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر پیروز شده و با نگاه جامع ایالات متحده به جهان مخالفت ورزد، خلأ قدرتی شکل خواهد گرفت که متحدین آمریکا را بی‌دفاع رها کرده و دشمنان غرب را در حملات و جاه‌طلبی‌هایشان جسور می‌سازد. به همین دلیل است که اکنون بسیاری از خارجی‌ها مضطربانه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر را دنبال می‌کنند.