به گزارش اکوایران؛ افزایش شدید قیمت گوشت و مرغ در بازار موجب اعتراض نماینده‌های مجلس شد. امروز مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده اصفهان در نشست علنی امروز نسبت به گرانی محصولات پروتئینی واکنش نشان داده و گفته که بالاترین قیمت گوشت قرمز نباید به بیش از 350 هزار تومان برسد در حالی که در برخی مواقع در شهرهای کوچک و بزرگ به دو برابر این قیمت نیز می‌رسند که نشان‌دهنده ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت این کالاها است.

براساس اظهارات این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تنها چیزی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد پیش‌بینی و مدیریت این بازار است.

طغیانی تاکید کرده که بعضا بازارهایی هستند که وضعیت خوبی دارند نتیجه را به سمت تحلیل‌های غلط می‌برند که فلان ارز حذف شده و نتیجه آن افزایش قیمت شده است، در حالی که هیچ ربطی به ارز ترجیحی نداشته و فقط مدیریت بازار کالاهای اساسی بوده که ضعف جدی دارد که باید جبران شود.

اظهارات نماینده اصفهان در حالی امروز مطرح شد که دیروز هم دو نماینده دیگر استان اصفهان نسبت به قیمت گوشت تذکر دادند. 

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر اظهار کرده بود که در سال جاری برای واردات یا تامین کالاهای اساسی ۱۵ میلیارد دلار تخصیص داده شد که با نرخ هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود همین پول در اختیار وارد کنندگان گوشت گرم و منجمد قرار می‌گیرد که با یک حساب و کتاب باید گوشت به نرخ ۲۵۰ هزار تومان وارد شود اما به نرخ ۴۰۰ هزار تومان می‌آید که این یک رانت است.

او با انتقاد از نحوه توزیع گوشت گرم در کشور گفته بود که گوشت گرم در تهران توزیع می‌شود اما در برخی از شهرها همچون کرمانشاه و اصفهان توزیع نمی‌شود. نصف گوشت منجمد وارداتی هم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده شده و نصف دیگر به گونه‌ای دیگر توزیع می‌شود. در این وضعیت تکلیف نقاط دور افتاده چه می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس آنها نیست؟

براساس اظهارات حاجی دلیگانی، وضعیت به گونه‌ای شده که مردم در نقاط مختلف و شهرستان‌ها باید گوشت را کیلویی حدود ۷۵۰ تومان خریداری کنند در این باره به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده شد و حتی فرصت اصلاح را دادیم اما اتفاقی نیفتاد.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و دیگر نماینده استان اصفهان نیز اظهار کرده بود که گوشت کیلویی ۷۵۰ هزار تومان را چه طور یک فرد باید بخرد که حقوق ماهیانه‌اش هفت میلیون تومان است؟ باید فکری به حال مردم کرد.

این اظهارات نمایندگان مجلس در حالی مطرح شد که سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در روزهای گذشته از ورود 40 هزار تن گوشت منجمد به کشور تا پایان سال خبر داده بود.  

آنطور که خانی نوذری اعلام کرده بود، برای کاهش فشار تقاضا بر روی گوشت گرم مصرف خانوار ماهانه بیش از ۱۲ هزار تن گوشت منجمد با قیمت مصوب به کشور وارد می‌شود و تامین ارز این گوشت از محل ارز تالار دوم و نیمایی است.

به گفته سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی، قیمت گوشت منجمد گوساله وارداتی هر کیلو ۲۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی منجمد هر کیلو ۲۳۰ هزار تومان است.