به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برای کاهش شدت عملیات نظامی در غزه تحت فشار قرار داده و تأکید کرده که حاضر نیست حمایتش را تا مدت زیادی ادامه دهد.

بایدن در جریان تماس جمعه هفته گذشته با نتانیاهو این سخنان را گفت که نشان‌دهنده نگرانی فزاینده ایالات متحده در مورد ادامه جنگ و تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان‌یافتن آن، پیش از  قبل از انتخابات نوامبر آمریکا است.

یکی از مشاوران بایدن به آکسیوس گفت که کاخ سفید بسیار نگران از دست‌دادن رای جوانان بوده که بسیاری از آن‌ها با سیاست رئیس‌جمهور در مورد جنگ غزه مخالفند.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفت که با نزدیک‌شدن به انتخابات، جنگ و افزایش تعداد تلفات به ضرر شانس بایدن برای پیروزی مجدد است.

یک مقام آمریکایی گفت که حداقل یک سوم تماس ۴۰ دقیقه‌ای بایدن و نتانیاهو بر سر جدول زمانی اسرائیل برای حرکت به سمت کاهش شدت عملیات‌های نظامی در نوار غزه و استراتژی جنگی اسرائیل آن متمرکز بود.

یک روز پیشتر، نتانیاهو گفته بود که جنگ برای «چند ماه دیگر» ادامه خواهد داشت. دو مقام آمریکایی گفتند که بایدن در گفتگو با رهبر اسرائیل درباره این اظهار نظر، از نتانیاهو خواست تا سریعتر کاهش شدت عملیات‌ها را آغاز کرده تا تعداد تلفات غیرنظامیان را پایین آید.

به گفته مقامات آمریکایی، بایدن چندین بار از نتانیاهو درباره طرح و استراتژی اسرائیل در غزه پرسید و گفت که او برنامه رهبر اسرائیل برای آینده غزه را درک نمی‌کند.

مقامات افزودند که نتانیاهو به بایدن گفت که کاهش شدت جنگ در شمال غزه رخ داده و در جنوب نیز اتفاق خواهد افتاد، اما اسرائیل به زمان بیشتری از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، نیاز دارد.

نتانیاهو همچنین گفت که اگر نیروهای دفاعی اسرائیل اکنون غزه را ترک کنند، حماس بازخواهد گشت.

به گفته یک منبع آگاه از گفتگوها، بایدن در طول این تماس از نتانیاهو درخواست کرد که به هیئت سازمان ملل اجازه دهد تا شرایط بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه را ارزیابی کند.

او همچنین خواستار انتقال آرد از طریق بندر اشدود اسرائیل و تسهیل ارسال کمک از اردن از طریق مرز کرم شالوم بین سرزمین‌های اشغالی و بخش جنوبی نوار شد.

این منبع گفت که نتانیاهو با هر سه درخواست موافقت کرد. با این حال، مشخص نیست که اسرائیل چه زمانی آن‌ها را اجرایی کند.

منبع آگاه گفت که بخش قابل توجهی از تماس بین نتانیاهو و بایدن بر مذاکرات جاری بر سر توافقی جهت آزادی بیش از ۱۳۰ اسرائیلی متمرکز بود».

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که ممکن است دستیابی به یک توافق آزادی اسرا تنها راهی باشد که آتش‌بس در غزه را محقق سازد.

برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه طی این هفته در مصر و قطر به سر برد تا در مورد مذاکرات آزادی اسرا گفتگو کند.