به گزارش اکوایران، رهبر حزب راست افراطی «میهن ما» در مجارستان اواخر روز شنبه گفت، اگر اوکراین کشور خود را به دلیل تهاجم روسیه از دست بدهد، ادعای مالکیت منطقه‌ای در غرب اوکراین را خواهد داشت که محل زندگی حدود 150 هزار مجارستانی است.

به گفته رویترز، لازلو توروچکای، رهبر میهن ما این اظهارات را در کنفرانسی بیان کرد که در آن این حزب، که دارای شش قانونگذار در پارلمان مجارستان با 199 عضو است، میزبان رهبران راست افراطی از ای‌دی‌اف آلمان و انجمن هلندی برای دموکراسی بود.

توروچکای در ویدئویی که در وب سایت حزبش منتشر شد، گفت: «پیام ما در مورد جنگ در اوکراین بسیار ساده است؛ آتش بس فوری، صلح و حل و فصل از طریق گفتگو.»

او در ادامه گفت: «اگر این جنگ با شکست اوکراین خاتمه یابد، زیرا احتمال این موضوع نیز وجود دارد، پس به عنوان تنها طرف مجارستانی که این موضع را اتخاذ می‌کند، اجازه دهید این را بگویم که ما ادعای مالکیت ترنسکارپاتیا را داریم.» این سخنان تشویق جمعیت را به همراه داشت.

وزارت خارجه مجارستان و سفارت اوکراین در بوداپست فوراً به سؤالات برای اظهار نظر درباره اظهارات تورچکای پاسخ ندادند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر در رادیو عمومی، بر اساس خلاصه‌ای از اظهاراتش که توسط سخنگوی دولت زولتان کواچ منتشر شد، از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد.

وزیر امور خارجه مجارستان قرار است روز دوشنبه در غرب اوکراین با همتای خود، دیمیترو کولبا و دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین دیدار کند تا زمینه را برای دیدار احتمالی رهبران دو کشور فراهم کند.

بوداپست بر سر آنچه که می‌گوید محدود کردن حقوق حدود 150000 مجارستانی برای استفاده از زبان مادری‌شان است، با کیف درگیر شده است.

ماه گذشته، همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز مجارستان، که یکی از اعضای ناتو نیز است، با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا موافقت کردند. رهبران این بلوک مخالفت اوربان را نادیده گرفتند و او را مجبور به ترک اتاق در هنگام تصمیم‌گیری کردند.

اما رهبران نتوانستند بر مقاومت او برای اصلاح بودجه اتحادیه اروپا برای انتقال 50 میلیارد یورو به کیف غلبه کنند و انتظار می‌رود که این موضوع در نشست اضطراری پنجشنبه آینده دوباره بررسی شود.