به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز دوشنبه گزارش دادند، این کشور روز یکشنبه موشک‌های کروز جدید از زیردریایی (اس‌ال‌سی‌ام) خود را آزمایش کرده و یک موشک ارتقا یافته را برای دومین‌بار در یک هفته شلیک کرده است.

به گزارش رویترز، رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون بر آزمایش این موشک نظارت داشت که مشابه موشک‌های کروز استراتژیک است که کره‌شمالی هفته گذشته به عنوان بخشی از ارتقای سیستم تسلیحاتی خود آزمایش کرد.

خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای و روزنامه رسمی رودونگ سینمون می‌گویند این موشک‌ها بر فراز دریا در سواحل شرقی کشور به مدت 7421 ثانیه و 7445 ثانیه پرواز کردند و به یک هدف جزیره‌ای نامشخص برخورد کردند که نشان می‌دهد زمان پرواز بیش از دو ساعت بوده است.

کی‌سی‌ان‌ای گفت که کیم این آزمایش را موفقیت‌آمیز خواند، «که در اجرای طرح برای نوسازی ارتش که هدف آن ایجاد یک نیروی دریایی قدرتمند است، اهمیت راهبردی دارد.»

ارتش کره‌جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که کره‌شمالی چندین موشک کروز به سواحل این کشور شلیک کرده است اما جزئیاتی ارائه نکرد. روز دوشنبه، این ارتش اعلام کرد که زمان پرواز ادعا شده اغراق‌آمیز است و گفت که زمان واقعی موشک‌ها را ردیابی کرده است و همچنین احتمال حرکت آن‌ها با سوخت جامد را کم دانست.

هفته گذشته، کره‌شمالی اعلام کرد که یک موشک کروز استراتژیک جدید را آزمایش کرده است، به این معنی که این موشک برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است، اما در آن زمان اشاره‌ای به توسعه آن برای پرتاب زیردریایی نکرد.

عکس‌های رسانه دولتی منتشر شده در روز دوشنبه نشان می‌دهد که موشکی از آب به آسمان ابری پرتاب می‌شود که توده‌ای از دود آن را دنبال می‌کند و نوع سکویی که از آن شلیک می‌شود را پنهان می‌کند.

موشک‌های کروز کره شمالی معمولاً کمتر بحث‌برانگیز هستند و صراحتاً بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نیستند. اما تحلیلگران گفته‌اند که موشک‌های کروز میان‌برد تهدیدی کمتر از موشک‌های بالستیک نیستند و یک قابلیت جدی برای کره‌شمالی هستند.

در ماه‌های اخیر، کره شمالی مجموعه‌ای از تسلیحات را آزمایش کرده است که شامل سامانه‌های موشک بالستیک در دست توسعه و یک پهپاد زیر آب می‌شود.

کی‌سی‌ان‌ای گفت که کیم به طور جداگانه ساخت یک زیردریایی هسته‌ای را بررسی کرده و در مورد مسائل مربوط به ساخت انواع دیگر کشتی‌های جنگی جدید بحث کرده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

کره‌شمالی سال گذشته آنچه را که اولین زیردریایی حمله اتمی عملیاتی خود خواند، به آب انداخت که به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد نمونه تغییر یافته یک زیردریایی موجود باشد و احتمالا برای حمل موشک‌های بالستیک و کروز طراحی شده است.

به گفته کارشناسان تسلیحات، در مورد استفاده از چنین زیردریایی در دنیای واقعی، به ویژه در مقایسه با سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر زمینی، تردید وجود دارد، زیرا پیشرانه دیزلی آن صدا تولید می‌کند و برد آن محدود است.

ارتش کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که معتقد است این زیردریایی «هیچ کاربرد نظامی ندارد» و به نظر می‌رسد کشتی تحت تعمیر یا نگهداری است.

کیم در آن زمان گفت که این کشور برنامه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای را تسریع خواهد کرد.