به گزارش اکوایران، یکی از شرکای راست افراطی در ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه تهدید کرد که در صورت هرگونه تلاش برای ورود به یک معامله «بی‌پروا» با حماس برای بازپس گیری اسرا، کابینه را ترک خواهد کرد.

به نوشته رویترز، ایتامار بن گویر، از حزب قدرت یهود، در بحبوحه گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل در حال بررسی یک توقف طولانی‌مدت در غزه با میانجیگری قطر و مصر است، نوشت: «معامله بی‌ملاحظه = فروپاشی کابینه».

اکنون یکی از اعضای کابینه تصمیم‌گیری جنگی نتانیاهو - گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ارتش، که پسر و برادرزاده‌اش در جنگ غزه جان خود را از دست دادند - طرح ماموریت‌ نجات را مورد تردید قرار داده و خواستار معامله اسرا شده است.

این گمانه‌زنی‌ها را برانگیخت که نتانیاهو هم از سوی جناح چپ و هم از سوی جناح راست خود تحت فشار است و می‌تواند به یک تغییر بالقوه گسترده‌تر و شاید حتی یک انتخابات زودهنگام منجر شود.

قدرت یهود شش کرسی از 64 کرسی ائتلاف راست مذهبی نتانیاهو در پارلمان 120 نفره و حزب میانه‌رو آیزنکوت که پس از آغاز جنگ وارد کابینه اضطراری شد 12 کرسی را دارد.

بن‌گویر و یکی دیگر از شرکای ائتلاف تندرو، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی از حزب صهیونیسم مذهبی، از کنار گذاشته شدن خود از کابینه جنگ انتقاد کرده‌اند.

آنها خواستار ادامه تهاجم و اسکان مجدد اسرائیلی‌ها در غزه شده‌اند که در سال 2005 از این منطقه خارج شدند. نتانیاهو بازسازی شهرک‌های یهودی در غزه را رد کرده، اما می‌گوید غزه پس از جنگ تحت کنترل امنیتی اسرائیل خواهد بود.

یایر لاپید، رهبر میانه‌روی اپوزیسیون پارلمانی، که به کابینه وحدت جنگ نپیوست، گفت که در صورت شورش جناح راست بر سر معامله اسرا، دولت را از بیرون حمایت خواهد کرد.

لاپید در ایکس گفت: «ما برای هر معامله‌ای که ربوده شدگان را به خانه بازگرداند، از کابینه حمایت می‌کنیم.»