به گزارش اکوایران، اوکراین با کمبود مهمات توپخانه‌ای و موشک‌های پدافند هوایی مواجه بوده و در حالی که نیروهای این کشور در لاک دفاعی فرو می‌روند، کمک‌های حیاتی اروپا و ایالات متحده در فرآیند تصویب به بن‌بست خورده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، مقامات اوکراینی به طور علنی تصریح کرده‌اند که حتی اگر حمایت متحدین نرسد، به مبارزه علیه نیروهای متجاوز روسیه ادامه خواهند داد. اما گزارش‌های جبهه نشان می‌دهند که وضعیت به طور فزاینده‌ای وخیم بوده و حتی به گفته مقامات غربی آگاه، نیروهای کیف در برخی مواقع برای مهار نیروهای مسکو تقلا می‌کنند.

لاک دفاعی

به گفته یکی از دیپلمات‌های اروپایی، موج‌های اخیر حملات موشکی روسیه ده‌ها تلفات در کیف و دیگر شهرها گرفته، زیرا پدافند هوایی اوکراین که شدیداً به رهگیرهای گران‌قیمت متحدان غربی وابسته است، نتوانسته مانند گذشته، بسیاری از پرتابه‌های دشمن را نابود کند.

جنگ اوکراین

در حالی که حمله روسیه به سومین سالگرد خود نزدیک می‌شود، نبرد به جنگ خندق و نبرد پهپادها تبدیل شده و موقعیت زیادی برای غافلگیری طرف مقابل در جبهه وجود ندارد. اما برای حفظ «دفاع فعال»، اوکراین به ذخایر ثابت گلوله‌های توپخانه‌ای و مهمات دیگر نیاز دارد که متحدان در تلاش برای تهیه آن‌ها هستند.

روز سه‌شنبه، هانو پوکور، وزیر دفاع استونی در مصاحبه‌ای گفت: «همه ما می‌دانیم که چه چیزی در نبرد مورد نیاز است. اکنون باید بپرسیم که توان ارسال چه چیزی را داریم».

دیپلمات‌ها گفتند که در گرماگرم نگرانی‌ها از ذخایر نظامی رو به کاهش و فشار بر ظرفیت تولید بخش دفاعی اروپا، از یک میلیون مهماتی که متحدان غربی اوکراین وعده داده بودند تا اول مارس تحویل دهند، تنها ۶۰۰ هزار عدد تا تاریخ مقرر آماده خواهند شد.

دیپلمات‌ها افزودند که وزرای دفاع اروپا طی نشست این هفته در بروکسل ممکن است به دنبال بررسی سایر منابع برای افزایش ظرفیت کل باشند، اما همچنان به هدف یک میلیونی که سال گذشته تعیین شده بود، نخواهند رسید.

حفظ دستاوردها

آن ماری دِیلی، پژوهشگر اندیشکده رَند و افسر نیروهای ذخیره ارتش آمریکا گفت: «اگر نیروهای اوکراینی مهمات لازم برای حفظ فشار علیه نیروهای مهاجم را نداشته باشند، روسیه می‌تواند همزمان با پیشروی پیاده‌نظامش، به شلیک توپخانه ادامه دهد. این یک مبارزه عادلانه‌ای برای مدافعان اوکراینی نیست».

چالش‌ها در شرایطی پیش آمده که فرماندهان اوکراین در حال نهایی‌کردن برنامه‌های خود برای حفظ خط مقدم ۶۰۰ مایلی طی سال جاری بوده و ضعف‌های دفاعی روسیه را بررسی می‌کنند؛ اما پس از ضدحمله ناموفق سال گذشته، قصد انجام عملیاتی بزرگ را ندارند. به گفته دیپلمات‌های غربی، با رکود تحولات خط مقدم، تنش‌ها بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و والری زالوژنی، فرمانده ارتش این کشور افزایش یافته است.

به گفته مقامات غربی، نیروهای مسکو آن‌قدر ضربه خورده‌اند که نمی‌توانند پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورند، مگر اینکه دفاع اوکراین از بین برود. حتی در این سناریو، کرملین احتمالاً باید نیروهای بیشتری را برای تقویت دستاوردهایش بسیج کند؛ چیزی که تاکنون تمایلی به انجام آن نداشته است.

اختلاف در صفوف متحدین

در واشنگتن، ماه‌هاست که بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری کاخ سفید به خاطر مخالفت جمهوری‌خواهان متوقف شده است. در حالی که دولت بایدن همچنان به کیف و سایر متحدانش می‌گوید که به تصویب نهایی این بسته امیدوار است، اما با شروع مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، تردیدها افزایش می‌یابد.

روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کنفرانسی خبری در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که این هفته برای جلب کمک به اوکراین، به واشنگتن سفر کرده است، گفت: «بدون این بسته کمکی، موفقیت‌های اوکراین و هرچه که ما برای دست‌یافتن به آن کمک کرده‌ایم، به خطر خواهد افتاد».

آنتونی بلینکن و ینس استولتنبرگ

قرار است در ۱ فوریه و برای فائق‌آمدن بر مخالفت دولت مجارستان با بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴ میلیارد دلاری) به اوکراین، در نشستی اضطراری ملاقات کنند. اگر این تلاش شکست بخورد (همانطور که در ماه دسامبر چنین شد) بلوک باید راهی برای تأمین مالی بدون بوداپست بیابد. به گفته یک مقام اروپایی، در هر صورت، اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان فوریه این کمک‌ها تأیید کند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، حتی اگر کمک‌های اتحادیه اروپا محقق شود، فقدان حمایت ایالات متحده توسط نیروهای اوکراینی در میدان جنگ تا اواخر بهار احساس خواهد شد.

با توجه به محدودیت‌های حمایتی ایالات متحده، کاخ سفید کیف را تحت فشار قرار داده تا برنامه جنگی خود برای امسال را به وضوح مشخص کند. مقامات انتظار دارند این طرح ترکیبی از فشار مداوم در امتداد خطوط مقدم با عملیات‌های مخفیانه‌تر و حملات دوربرد در اعماق خطوط روسیه باشد. اوکراین برای برخی از این حملات از سلاح‌های تولید داخل استفاده می‌کند، حملاتی که به خطوط تدارکاتی و پایگاه‌های مسکو ضربه زده و کنترل آن بر دریای سیاه را متزلزل کرده است.

مقامات دولت‌های حامی کیف خاطرنشان می‌کنند که اگرچه تاکتیک‌های دفاعی دستاوردهایی مانند آنچه که در سال اول باعث شد اوکراین از حمایت بین‌المللی بهرمند شود را نمی‌آفریند، اما نهایتاً توانایی روسیه برای ادامه جنگ را از بین خواهد برد.

به گفته یک مقام غربی، کیف همچنین طی ماه‌های اخیر، ذخایری از مهمات کلیدی متحدین خود را جمع کرده است.

اما این برای جبران کمبود مهمات توپخانه کافی نیست.

برتری تسلیحاتی

به گفته پوکور، وزیر دفاع استونی، سربازان اوکراینی به طور متوسط تنها یک‌سوم روس‌ها از مهمات استفاده می‌کنند. بر اساس برآوردهای استونی، مسکو در مسیر تأمین حدود ۴.۵ میلیون مهمات داخلی و کره شمالی است. در حالی که هویتزرهای و تجهیزات هدف‌گیری پیشرفته اوکراین باعث شده که نیروهای این کشور به تعداد شلیک کمتری نیاز داشته باشند، اما نمی‌تواند کاملاً بر کمبود کمی غلبه کند.

بن بری، متخصص جنگ زمینی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: «اوکراین به ناچار در حالت دفاعی استراتژیک قرار دارد». او اضافه کرد که با تجهیزات مدرن و پیشرفته کافی از سوی متحدان، «ممکن است بتوان خسارات قابل‌توجهی به روس‌ها وارد کرد».

به گفته مقامات غربی، اگرچه ولادیمیر پوتین اقتصاد روسیه را تقریباً به طور کامل به وضعیت جنگی تغییر داده است، اما جبران هزاران تانک و سایر تسلیحات از دست رفته سال‌ها طول خواهد کشید. بر اساس برآوردهای ایالات متحده، روسیه بیش از ۳۱۵ هزار تلفات و زخمی داشته است. به گفته مقامات اوکراینی، اخیراً سربازان این کشور نیز دچار شیوع ویروس هانتا شده‌اند؛ بیماری ناتوان‌کننده‌ای که توسط موش‌ها در سنگرها منتشر می‌شود.

جنگ اوکراین

کرملین به دنبال این بوده که تلویحاً از طریق واسطه‌ها نشان دهد که مایل به بررسی مذاکرات برای پایان‌دادن به جنگ است. اگرچه مقامات آمریکایی گفته‌اند که در مورد چنین پیشنهادهایی تردید دارند. به گفته افراد آشنا با رویکرد روسیه، مسکو احتمالاً هرگونه تلاش جدی برای مذاکره را تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا به تعویق خواهد انداخت؛ به این امید که با پیروزی دونالد ترامپ، بتواند امتیازات بیشتری از غرب بگیرد.

تجدید قوا

در همین حال، سران ارتش اوکراین تلاش دارند تا رده‌های از دست رفته خود را دوباره پر کنند؛ اما زلنسکی از درخواست ارتش برای جذب ۵۰۰ هزار سرباز جدید انتقاد کرده است.

با این حال، کیف امید دارد که در صورت تأیید نهایی بسته‌های حمایتی متحدان، بتواند نیروی خود را باز یافته و فشار بر روسیه را افزایش دهد. به گفته مقامات، جت‌های اف-۱۶ در اواخر امسال به اوکراین ارسال خواهند شد به نیروهای کیف کمک خواهند کرد تا قدرت هوایی روسیه را به چالش بکشد. متحدان همچنین در حال کار بر روی بسته‌ای امنیتی با هدف نشان‌دادن تعهد خود به حفاظت از کیف طی سال‌های آتی هستند.

به گفته پوکور، درگیری‌ها احتمالاً تا چند ماه آینده اندکی فروکش می‌کند و در ماه می و ژوئن و با خشک‌شدن زمین، اقدامات تهاجم از سر گرفته می‌شود. او گفت که در آن زمان سرنوشت کمک‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز مشخص خواهد شد.

او هشدار داد: «اگر تا آن زمان راه‌حلی نیابیم، مطمئناً حفظ مواضع اوکراین برای این کشور بسیار دشوار خواهد بود. زیرا همانطور که می‌دانیم، روسیه به از دست دادن نیروهایش اهمیت نمی‌دهد».