به گزارش اکوایران، حماس یک طرح آتش‌بس را پیشنهاد کرده که درگیری‌ها در غزه را به مدت چهار ماه و نیم متوقف می‌کند و در طی آن همه اسرا آزاد می‌شوند، اسرائیل نیروهای خود را از نوار غزه خارج می‌کند و طی این مدت توافقی برای پایان دادن به جنگ حاصل می‌شود.

به نوشته رویترز، پیشنهاد این گروه، پاسخی به پیشنهادی است که هفته گذشته توسط میانجی‌های قطری و مصری منتقل شد و بزرگترین تلاش دیپلماتیک تاکنون برای توقف طولانی نبرد است و باعث امیدواری در نوار غزه شده است.

هیچ واکنش علنی از سوی اسرائیل وجود نداشته است، اسرائیلی که گفته است تا زمانی که حماس نابود نشود، نیروهای خود را از غزه خارج نخواهد کرد.

بر اساس پیش نویس سندی که رویترز مشاهده کرد، پیشنهاد متقابل حماس، سه مرحله از آتش بس را پیش بینی می‌کند که هر مرحله 45 روز به طول می‌انجامد. در این طرح نیروهای فلسطینی اسرای باقی مانده اسرائیلی را که در 7 اکتبر دستگیر کرده بودند با اسرای فلسطینی مبادله می‌کنند. بازسازی غزه آغاز می‌شود، نیروهای اسرائیلی به طور کامل عقب نشینی می کنند و اجساد با یکدیگر مبادله می‌‌شوند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با رهبران کشورهای میانجی‌؛ قطر و مصر، در تلاش برای دستیابی به یک آتش‌بس طولانی، شبانه وارد اسرائیل شد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که پیشنهاد متقابل حماس در ابتدا مستلزم تضمین آتش‌بس دائمی نیست، اما در طول آتش‌بس و قبل از آزادی آخرین اسرا، باید برای پایان نهایی توافق شود.

بر اساس این سند، در مرحله 45 روزه اولیه، تمامی زنان اسراییلی اسیر، مردان زیر 19 سال و افراد مسن و بیمار در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. اسرائیل همچنین در مرحله اول نیروهای خود را از مناطق پرجمعیت خارج خواهد کرد.

EC2P4EI4YRMUVLIUAQV4XB3J5M

اجرای مرحله دوم تا زمانی که طرفین به «مذاکرات غیرمستقیم درباره الزامات مورد نیاز برای پایان دادن به عملیات نظامی متقابل و بازگشت به آرامش کامل» پایان ندهند، آغاز نخواهد شد.

مرحله دوم شامل آزادی اسرای مرد باقی مانده و «خروج نیروهای اسرائیلی به خارج از مرزهای تمام مناطق نوار غزه» می شود.

اجساد و بقایا در مرحله سوم مبادله خواهند شد. این آتش‌بس همچنین شامل افزایش جریان غذا و سایر کمک‌ها به غیرنظامیان مستاصل غزه می‌شود که با گرسنگی و کمبود شدید تدارکات اساسی مواجه هستند.

یمن حمد، پدر چهار فرزند که در مدرسه سازمان ملل در دیر البلاح در مرکز نوار غزه زندگی می‌کند، گفت: «مردم خوش بین هستند، در عین حال دعا می کنند که این امید به توافقی واقعی تبدیل شود که به جنگ پایان دهد. مردم منتظر خبر آتش‌بس هستند، با وجود ادامه بمباران‌ها، آن‌ها کمی امیدوار هستند.»

ملاقات بلینکن با نتانیاهو

بلینکن قرار است اواخر روز چهارشنبه در مورد پیشنهاد متقابل حماس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفتگو کند.

واشنگتن قرارداد اسرا و آتش‌بس را بخشی از طرح‌هایی برای حل و فصل گسترده‌تر مناقشه خاورمیانه می‌داند که در نهایت به عادی‌سازی بین اسرائیل و همسایگان عرب و ایجاد یک کشور فلسطینی منجر می‌شود.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در اواخر روز سه شنبه در دوحه گفت: «ما تا جایی که ممکن است تلاش خواهیم کرد تا به توافقی نه تنها تمدید شده بلکه گسترش یافته در مورد اسرا و همه مزایای همراه با آن دست یابیم.

نتانیاهو تشکیل کشور فلسطین را رد کرده است، موضوعی که شرط عربستان برای هر گونه توافق برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.