به گزارش اکوایران، مناقشه طولانی‌مدت پکن و تایپه بر سر حق حاکمیت آب‌های بین سرزمین اصلی و جزایر کینمن تایوان، این هفته پس از سوارشدن نیروهای گارد ساحلی چین بر قایق توریستی تایوانی دوباره شعله‌ور شد. این رخداد چند روز پس از حادثه جداگانه‌ای که در آن دو ماهیگیر چینی جان خود را از دست دادند، اتفاق افتاد.

به نوشته سِمافور، کشتی تفریحی «کینگ شیا» در حال عبور از مجمع‌الجزایر کینمن در چندمایلی ساحل استان فوجیان چین بود که شش مأمور گارد ساحلی چینی قایق را نگه داشته و خواستار مشاهده اسناد رسمی شدند.

این ماجرا یک هفته پس از آن رخ داد که گارد ساحلی تایوان یک کشتی ماهیگیری چینی که وارد آب‌های تایوان شده بود را تعقیب کرد که منجر به واژگونی قایق و غرق‌شدن دو ماهیگیر شد.

شعله‌ورشدن تنش‌ها همچنین پس از پیروزی حزب پیشروی دموکراتیک تایوان در انتخابات اخیر روی می‌دهد که منجر به ترس از انتقام‌جویی پکن شد؛ زیرا چین تایوان را جزئی از خود می‌داند که باید به سرزمین اصلی بازگردد.

کارشناسان می‌گویند که پکن و تایپه می‌خواهند از تحریک درگیری نظامی بزرگ‌تر اجتناب کرده، اما حوادثی این‌چنینی، تلاش‌ها برای حفظ ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

غرق‌شدن دو ماهیگیر چینی خشم مردم چین را برانگیخت و پکن را بر آن داشت تا حضور گارد ساحلی خود را در اطراف جزایر کینمن افزایش دهد. جی شومینگ، وبلاگ‌نویس چینی که بر روابط بین تنگه‌ها متمرکز است، نوشت: «تایوان از مسئولیت خود شانه خالی کرده و مرگ دو این نفر را کم‌اهمیت جلوه داد». به گزارش نشریه تایم، در حالی که یک مقام چینی تایوان را به خاطر «چنین حادثه شریرانه‌ای» مورد انتقاد قرار داد، طی روزهای پس از غرق‌شدن ماهیگیران، پکن «به طرز عجیبی از خود خویشتن‌داری نشان داد» که ممکن است علت آن «تشخیص ضمنی» ماهیگیری غیرقانونی شناور چینی بوده است.

با این حال، چین بعداً رویکردش را عضو کرد و حضور گارد ساحلی خود را در اطراف کینمن افزایش داد. یکی از تحلیلگران امنیتی تایوانی گفت که اگرچه پکن نمی‌خواهد درگیری را تشدید کند، اما مقامات احتمالاً احساس می‌کنند که «عادی رفتارکردن با این حادثه به معنای به رسمیت شناختن آب‌های تایوان است».

نشریه تایوان نیوز به نقل از تحلیلگران نوشت که چین به تدریج فعالیت‌های گارد ساحلی خود در آب‌های مورد مناقشه را افزایش داده، رویکردی که برخی آن را تلاشی برای تحکیم ادعای حاکمیتی خود بر این جزیره می‌دانند؛ اما اگر واکنش‌های تایوان منجر به حوادث بیشتر شود، خطر «از کنترل خارج‌شدن» این وضعیت وجود دارد. یک محقق نظامی مستقر در تایپه خاطرنشان کرد که تایوان «باید برای بدترین سناریو آماده شده» و کشتی‌های نظامی آماده بیشتری را در نزدیکی کینمن مستقر کند؛ اما او افزود که شاید نیاز باشد تا با پکن در مورد اجرای قانون دریایی به گفتگو بنشیند.

ادعاهای توسعه‌طلبانه پکن در دریای چین جنوبی همچنین باعث فاصله‌گرفتن فیلیپین از چین شده است. الجزیره گزارش داد که سال گذشته، مانیل حوادث متعددی را در مورد آزار و اذیت نیروهای گارد ساحلی چین برای سربازان و ماهیگیران فیلیپینی ثبت کرد. در پاسخ، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین به واشنگتن نزدیک‌تر شده و بازگشت نیروهای آمریکایی به کشور را پس از سه دهه غیبت اعلام کرده است. یکی از تحلیلگران به الجزیره گفت علی‌رغم اینکه چین روابط اقتصادی عمیقی با فیلیپین دارد، اما تجاوزات پکن به «وجهه چین در منطقه و نفوذ آن لطمه می‌زند».