به گزارش اکوایران، روز جمعه، رسانه‌های حکومتی چین اعلام کردند که امسال (مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین)، دولت قصد دارد «مداخله خارجی» در مورد تایوان را «مهار» کرده و با هرگونه تلاش برای استقلال رسمی این جزیره «قاطعانه مبارزه» کند.

به نوشته رویترز، چین تایوان تحت حاکمیت دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود دانسته، به اعتراضات دولت تایپه بی‌اعتنایی می‌کند و برای پیشبرد ادعاهای سرزمینی خود، فشار سیاسی و نظامی بر جزیره را افزایش داده است.

ماه گذشته، مردم تایوان لای چینگ ته، معاون رئیس‌جمهور فعلی را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی خود انتخاب کردند. پکن او را یک جدایی‌طلب خطرناک می‌داند. لای که در ماه می روی کار می‌آید، بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده، اما با مخالفت پکن روبرو شده است.

خبرگزاری رسمی شین هوا گزارش داد که وانگ هونینگ، یکی از رهبران حزب حاکم کمونیست، همایشی دو روزه در مورد کارهای مرتبط با تایوان در سال جاری برگزار کرد که روز جمعه به پایان رسید.

شین هوا به نقل از وانگ گفت که با توجه به اینکه امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین است، «ضروری بوده با احساس مسئولیت‌پذیری بالا، مسائل مربوط به تایوان را به درستی انجام دهیم».

او افزود: «چین باید قاطعانه با تجزیه‌طلبی تایوان مبارزه کرده، جلوی مداخله نیروهای خارجی را بگیرد، از نیروهای میهن‌پرست و اتحادخواه جزیره قاطعانه حمایت کند و با متحدکردن مردم جزیره، صلح و ثبات در تنگه تایوان حفظ کند».

در اصطلاح مقامات کمونیست چین، «مداخله نیروهای خارجی» به طور کلی شامل فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان و سفر مقامات و قانون‌گذاران خارجی به تایپه می‌شود.

شین هوا گفت که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و رئیس کمیسیون امور خارجه حزب و مدیر دفتر امور تایوان چین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، در این جلسه حضور داشت.

دولت تایپه می‌گوید که چین حق ادعای نمایندگی از مردم جزیره در مجامع بین‌المللی را نداشته و از آنجایی که جمهوری خلق چین هرگز بر تایوان حکومت نکرده، ادعاهای حاکمیتی آن باطل است.