به گزارش اکوایران، شهباز شریف به عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان سوگند یاد کرد، در حالی که موجی از اتهامات مبنی بر تقلب در انتخابات توسط حزب او در هماهنگی با ارتش پاکستان مطرح است.اوایل ماه جاری، رای دهندگان در پاکستان با چیزی که در ابتدا به نظر می رسید پیروزی قاطع برای حزب تحریک انصاف تحت رهبری نخست وزیر سابق عمران خان است، اما بعدها خلاف خواست آنها و در راستای منافع ارتش تعریف شد، بیدار شدند. انتخابات پارلمانی زمینه ساز انتخاب نامزد مورد نظر ارتش، شریف، از حزب محافظه کار مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) را فراهم کرد.

نتایجی که به ناگهان عوض شد

به نوشته اقتصادنیوز، آنگونه که ریسپانسیبل استیت کرفت نوشته، نتایج اولیه که به طور گسترده توسط رسانه های پاکستانی پخش شد، پیروزی قاطع را برای حزب تحریک انصاف رقم زد. پس از فراخوان انتخابات برای حزب شریف، ناظران غیرحزبی مانند شبکه انتخابات آزاد و عادلانه (FAFEN) دریافتند که در بیش از دو سوم محل های رأی گیری، قوانین انتخابات نقض شده که به طور قطع به تغییر نتایج کمک کرده است.این مقوله علاوه بر تلاش‌های بی‌سابقه ارتش پاکستان برای ممانعت از حضور رای‌دهندگان و ارعاب نامزدهای شرکت کننده حزب تحریک انصاف، با ممنوع کردن نماد خفاش کریکت این حزب در برگه رای همراه شد.عصر انتخابات، پس از یک شکاف غیرمعمول در پوشش رسانه‌ای، حوزه‌هایی که نتایج تلویزیونی و مستندات سخت (معروف به «فرم 45») نشان می‌داد، ناگهان نتایج «رسمی» را نشان خلاف آرای به دست آمده حزب تحریک انصاف به نمایش گذاشت.

یک مقام عالی رتبه انتخابات در راولپندی، شهری که مقر نظامی در مجاورت اسلام آباد پایتخت است، بعدها اعتراف کرد که 13 حوزه انتخاباتی را علیه نامزدهای همسو با حزب تحریک انصاف تعریف کرده و کمیسیون انتخابات پاکستان و رهبری نظامی این کشور را به سازماندهی برای دزدی انتخاباتی متهم کرد.علی‌رغم این تلاش‌ها برای انحراف ظاهری نتایج به نفع  حزب مسلم لیگ نواز، نتایج رسمی نشان می دهد که حزب تحریک توانسته اکثر کرسی های پارلمانی را از آن خود کند.اعضای کنگره ایالات متحده از سراسر طیف های سیاسی با انتشار بیانیه هایی که در باب دخالت ارتش پاکستان در انتخابات، تقلب در آرا زنگ خطر را به صدا درآوردند. تعدادی از قانونگذاران به طور خاص از وزارت امور خارجه خواستند تا زمانی که تحقیقات مستقلی در مورد تقلب در انتخابات انجام نشود، از به رسمیت شناختن نتایج کارزار پاکستان خودداری کند. فشار فزاینده از جانب کنگره، طرفداران و پاکستانی-آمریکایی ها، که بسیاری از آنها از حزب تحریک انصاف حمایت می کنند، وزارت امور خارجه را مجبور کرده که به دقت در مورد اقدامات بعدی خود فکر کند.

w980-p16x9-yyy-3

پس لرزه‌های تقلب در انتخابات پاکستان

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهره هایی چون سوزان وایلد (دموکرات) و نماینده جان جیمز از جمله قانونگذارانی بودند که بر اهمیت اطمینان از عدم شناسایی دولت غیرقانونی در پاکستان توسط ایالات متحده تاکید کردند.نماینده وایلد در این باره گفت: «اکنون زمان آن است که جامعه بین المللی در کنار مردم پاکستان بایستد. ما نمی‌توانیم یک دولت جدید را به رسمیت بشناسیم مگر اینکه روشن شود که دموکراسی غالب شده است».ترقی خواهان، دموکرات های مستقر و حتی جمهوری خواهان در روزهای اخیر برای ابراز حمایت از حق مردم پاکستان برای داشتن یک دولت منتخب دموکراتیک صحبت کرده اند. گروهی دیگر از قانونگذاران، به رهبری نماینده مجلس نمایندگان، گرگ کاسار نامه ای به دولت بایدن ارسال کردند و خواستار آن شدند تا دولت جدید پاکستان را تا زمان انجام تحقیقات به رسمیت نشناسد.

حال سوال این است که وزارت امور خارجه تا چه حد متعهد به اجرای این امر است. میلر در یک نشست مطبوعاتی گفت که ایالات متحده می خواهد شاهد بررسی تقلب در آرا توسط «نظام حقوقی پاکستان» باشد. با این حال، روشن است که سیستم حقوقی پاکستان بازوی رژیم است. دادگاه‌های پاکستان پیشتر پرونده‌ها را رد کرده‌اند، و این دادگاه عالی بود که اساساً نامزدهای حزب تحریک انصاف را از شرکت در انتخابات منع کرد. هنگامی که رایان گریم، گزارشگر اینترسپت، میلر را در مورد این واقعیت تحت فشار قرار داد و به درخواست های فزاینده کنگره برای تحقیقات مستقل اشاره کرد، میلر پاسخ داد: "من نمی دانم چه نهادی را پیشنهاد می کنند."اما وزارت امور خارجه در گذشته در این زمینه ها ارزیابی هایی داشته است. در ژوئیه 2023، وزارت امور خارجه اعلام کرد که انتخابات ملی کامبوج "نه آزاد و نه عادلانه" بود. هنگامی که اوگاندا با خشونت، ارعاب و دیگر تاکتیک‌های سرکوب، انتخابات عمومی ۲۰۲۱ را تضعیف کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، محدودیت‌های صدور روادید را علیه کسانی که تصور می‌شود مسئول یا شریک تضعیف فرآیند دموکراتیک هستند، اعمال کرد. وزارت امور خارجه همچنین "انتخابات پارلمانی ساختگی" در بلاروس را محکوم کرد. میلر در توییتی نوشت: برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در فضای ترس و با بیش از هزار و 400 زندانی سیاسی غیرممکن است.

1

فشار از سوی تالارهای کنگره ایالات متحده بر وزارت امور خارجه جهت تأیید چنین ممیزی قبل از شناسایی هر دولت ائتلافی که تحت شرایط متقلبانه تشکیل شده ، در حال افزایش است. کریس ون هولن، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا (D-Md.) یکی از جدیدترین و مهم ترین این صداها است که پیام خود را خطاب به سفیر پاکستان در ایالات متحده اعلام کرد.سناتور ون هولن همچنین به شبح مذاکرات قریب الوقوع صندوق بین المللی پول در پاکستان اشاره کرد، چالشی که سال هاست دولت ها و اقتصاد شکننده این کشور را با مشکل مواجه کرده است. گفته می شود از صندوق بین المللی پول خواسته شده تا با دولت غیر دموکراتیک پاکستان همکاری نداشته باشد. می توان گفت، هفته های آتی لحظه ای حیاتی برای آینده دموکراسی شکننده پاکستان خواهد بود.