به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد که 50 نفر از سفرای خود را به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت جدید طرفدار اتحادیه اروپا، برای بهبود ماموریت‌های دیپلماتیک در این زمان چالش‌برانگیز فرا می‌خواند.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفت که تغییر سفرا «ضروری» است و به «اجرای بهتر و حرفه‌ای وظایف دشوار» پیش روی سیاست خارجی لهستان کمک خواهد کرد.

به گزارش گاردین، دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، گفت زمانی که همسایه این کشور، اوکراین در حال مقابله با جنگ تمام عیار روسیه است، داشتن تیمی از نمایندگان وفادار بسیار مهم است. او تاکید کرد که این «انتقام‌جویی» علیه پیشینیان نیست.

این دیپلمات‌ها همگی توسط دولت راست‌گرای قبلی منصوب شده بودند که به مدت هشت سال تا ماه دسامبر حکومت کرد. پس از آن یک ائتلاف سه جانبه اپوزیسیون، اکثریت کلی را در انتخابات لهستان به دست آورد و با دونالد تاسک به عنوان نخست‌وزیر، قدرت را در دست گرفت.

در بیانیه دولت نام هیچ یک از سفرای فراخوانده شده توسط رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه، و همچنین زمان تعویض سفرای فراخوانده شده یا قطع شدن پست‌های خارجی ذکر نشده است. اما وزارتخانه اعلام کرد که این رویه آغاز شده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد که فراخوان این دیپلمات‌ها ممکن است موافقت رئیس جمهور آندری دودا را که با دولت دست راستی قبلی مرتبط بوده و منتقد تاسک است، جلب نکند. اگر دودا تغییرات را تأیید نکند، کاردارها در مکان‌هایی که به سفرا گفته شده بود به خانه بازگردند، باقی می‌مانند.

تاسک نظر بسیار مثبتی نسبت به کار مارک ماژیروفسکی سفیر لهستان در آمریکا دارد و ممکن است به همین دلیل این سفیر خاص فراخوانده نشود.

حزب ملی گرای قانون و عدالت در طول سال‌های قدرت خود به تخریب حاکمیت قانون در لهستان، محدود کردن قوانین سقط جنین خود خواسته و هدف قرار دادن اقلیت‌ها متهم شد. اقدامات این دولت همچنین باعث اختلاف با اتحادیه اروپا بر سر مسائل زیادی شد. پس از تایید تاسک به عنوان نخست وزیر در دسامبر، او قول داد «همه چیز را اصلاح کند.»