به گزارش اکوایران، مقامات اوکراینی اعلام کردند که در حمله موشکی روز جمعه روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهر بندری اودسای اوکراین، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۷۵ نفر زخمی شدند. این مرگبارترین حمله مسکو در هفته‌های اخیر بود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به این حمله گفت کشورش به آنچه او حمله «شرورانه» روسیه خواند، «پاسخ منصفانه» خواهد داد.

به گزارش الجزیره، اوله کیپر فرماندار منطقه روز جمعه در تلویزیون ملی گفت که دو موشک اسکندر-ام که از شبه جزیره کریمه تحت اشغال روسیه شلیک شد به زیرساخت‌های غیرنظامی و خطوط انتقال گاز و برق در این شهر جنوبی آسیب رساند.

او افزود که برخی از ساکنان در نتیجه حملات با قطع گاز و برق مواجه شدند. یک پزشک و یک امدادگر پس از تلاش برای رسیدن به محل حادثه برای درمان افراد آسیب دیده در حمله اولیه توسط موشک دوم کشته شدند. کیپر همچنین افزود که ده نفر مجروح شده‌اند.

زلنسکی در تلگرام گفت: «نیروهای دفاعی ما مطمئناً هر کاری انجام خواهند داد تا قاتلان روسی پاسخ منصفانه ما را دریافت کنند».

پیش از این دوازده نفر از جمله پنج کودک در حمله پهپادی به یک ساختمان مسکونی در اودسا در 2 مارس کشته شدند.

اودسا، یکی از بزرگترین بنادر اوکراین، مدت‌هاست که هدف حملات روسیه قرار گرفته است، به‌ویژه پس از خروج مسکو از توافقی که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد انجام می‌شد و اجازه عبور امن برای محموله‌های غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را می‌داد.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در تلگرام نوشت: ترور روسیه در اودسا نشانه ضعف دشمن است که در حال مبارزه با غیرنظامیان اوکراینی است در حالی که نمی‌تواند امنیت مردم در خاک خود را تضمین کند.

اوکراین پهپادهای دوربرد را برای حمله به روسیه توسعه داده و از آن استفاده می‌کند و این هفته در آستانه انتخابات سه روزه ریاست‌جمهوری روسیه که از روز جمعه آغاز شد، حملات به یک رشته پالایشگاه نفت را تشدید کرد.

مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان در حمله تمام عیار خود به اوکراین را که در فوریه 2022 آغاز کرد، رد کرده است.