اکوایران: در صورتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دعوت برنامه‌ریزی‌شده برای سخنرانی در کنگره ایالات متحده را بپذیرد، آماده مواجه با بایکوت گسترده از سوی نمایندگان جناح ترقی‌خواه آمریکا است. این احتمال تیره‌شدن روابط برخی دموکرات‌ها با اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه را نشان می‌دهد.

به نوشته اکسیوس، جمال بومن، نماینده دموکرات نیویورک گفت: «من در این مراسم شرکت نمی‌کنم، نتانیاهو هیچ چیزی نمی‌تواند به من بگوید که بتواند به منطقه من کمک کند و رأی‌دهندگانم از کارزار نظامی اسرائیل عصبانی هستند».

مَکسوِل فراست، نماینده دموکرات فلوریدا در پاسخ به این سؤال اکسیوس که آیا در مراسم حضور خواهد داشت، گفت: «خیر، زیرا نتانیاهو آدم بدی است».

چوی گارسیا، نماینده دموکرات ایلینوی نیز گفت که «احتمالاً» شرکت نخواهد کرد زیرا ائتلاف راستگرای نتانیاهو «افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل» بوده و از «رفتار اسرائیل در طول جنگ غزه» ناراضی است.

گِرِگ کاسار، نماینده دموکرات تگزاس خاطرنشان کرد: «بعید است که برنامه‌ام را تغییر داده تا در مراسم شرکت کنم».

رشیده طلیب، نماینده دموکرات میشیگان و از اعضای جناح ترقی‌خواه و تنها آمریکایی‌فلسطینی در کنگره حتی پای را فراتر گذاشت و گفت که نتانیاهو نباید به کنگره بیاید، بلکه باید او را به دادگاه لاهه بفرستند.

او افزود: «دلیلی ندارد که نتانیاهو به ایالات متحده آمریکا بیاید».

مایک جانسون، رئیس کنگره آمریکا در صبح پنجشنبه گفت که قصد دارد از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کند.

چندین جمهوری‌خواه کنگره نیز این ایده را روز چهارشنبه به عنوان راهی برای ضربه‌زدن به چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا به دلیل انتقاد شدیدش از نتانیاهو پیشنهاد دادند.

شومر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایل است برای سخنرانی در یک نشست مشترک در کنگره موافقت کند و در بیانیه‌ای گفت: «من همیشه از فرصتی که نخست‌وزیر اسرائیل با کنگره به شکلی فراجناحی صحبت کند، استقبال خواهم کرد».

برخی از دموکرات‌ها این سخنرانی را سیاسی ارزیابی کرده‌اند. جار هافمن، نماینده دموکرات کالیفرنیا گفت که قصد ندارد در «مراسم با شکوه جمهوری‌خواهان» شرکت کند.

حتی قانون‌گذارانی که در سخنرانی قبلی نتانیاهو در کنگره یا سخنرانی آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در ژوئن سال گذشته شرکت داشتند نیز گفتند که این بار حاضر نخواهند شد.

دان بِیِر، نماینده دموکرات ویرجینیا گفت که «احتمالاً» شرکت نخواهد کرد زیرا «جلسه قبلی یکی از دردناک‌ترین ساعات زندگی من بود».

رو خانا، نماینده دموکرات کالیفرنیا که در سخنرانی هرتزوگ شرکت داشت، گفت که داستان نتانیاهو فرق داشته و سیاست‌هایش در تضاد با رئیس‌جمهور اسرائیل و فاجعه‌بار است.

حتی برخی از ترقی‌خواهان یهودی نیز متعهد به شنیدن سخنان نتانیاهو نیستند. بکا بالینت، نماینده دموکرات ورمانت گفت که هنوز باری رفتن یا نرفتن به مراسم مطمئن نبوده و افزود که می‌خواهد «در مورد قوی‌ترین راه ارسال پیام به دقت فکر کند».

برنی سندرز، سناتور دموکرات ورمانت نیز ضمن اشاره به کشته‌شدن غیرنظامیان در غزه، درباره حضورش در مراسم به اکسیوس گفت: «آیا دغدغه شما شرکت کردن یا نکردن من است»؟

اما این سخنرانی همچنان احتمالاً شاهد حضور تعداد قابل‌توجهی از دموکرات‌های کنگره و سنا خواهد بود. آنی کوستر، نماینده دموکرات نیوهمپشایر و رئیس گروه ۱۰۰ نفره «ائتلاف جدید دموکرات‌ها» به اکسیوس گفت: «من انتظار دارم اکثر دموکرات‌های تازه‌وارد شرکت کنند». اما اذعان کرد: «نمایندگان از نحوه پیگیری جنگ غزه و تلفات بالای غیرنظامیان ناامید هستند، اما حمایتشان از اسرائیل کم نشده است».