به گزارش اکوایران، با افزایش نگرانی‌ها در مورد پیامدهای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید برای پیمان آتلانتیک شمالی، ممکن است این سازمان به زودی مسئولیت بیشتری در ارائه کمک به اوکراین بر عهده گیرد.

به نوشته سمافور، دفتر مرکزی ناتو در حال پیشبرد مذاکراتی است که هدف آن انتقال بخشی از هماهنگی کمک‌های نظامی غرب به اوکراین از پنتاگون به ناتو است. سه مقام غربی مطلع از این گفتگوها این موضوع را تأیید کردند. به گفته این نفر، ناتو در نظر دارد تا ماه جولای، زمانی که این سازمان اجلاس سالانه خود را در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌کند، مذاکرات را به سرانجام برساند. اینکه چه زمانی یا اصلاً آیا این وظایف به آن سوی اقیانوس اطلس منتقل خواهند شد، مشخص نیست.

این مذاکرات تا حدودی از ترس بازگشت ترامپ به قدرت نشئت می‌شود. مقامات اروپایی به خوبی دوره ریاست‌جمهوری قبلی ترامپ را به یاد دارند؛ دوره‌ای که او بارها ارزش ناتو را زیر سؤال برد. از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، ترامپ گفته که اگر او در قدرت بود، ظرف ۲۴ ساعت این درگیری را خاتمه می‌داد، اما تحلیلگران گفته‌اند که او نسبت به جو بایدن برای دادن امتیازاتی از خاک اوکراین پذیراتر خواهد بود. حتی پس ملاقات اخیر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با ترامپ، اوربان تأیید کرد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، «یک پنی هم» به کیف کمک نمی‌کند.

سخنگوی ناتو به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد، در حالی که وزارت دفاع آمریکا نیز سِمافور را به اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع این کشور ارجاع داد. آستین در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا وظایف مرتبط با اوکراین به ناتو منتقل خواهد شد، گفت: «ما بر اطمینان از رساندن کمک‌های امنیتی مورد نیاز اوکراین برای موفقیت امروز و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تمرکز کرده‌ایم».

گفتگوها به فعالیت «گروه تماس دفاع اوکراین» که به «گروه رامشتاین» نیز معروف است، مربوط می‌شود. این گروه در هفته‌های اولیه حمله روسیه به اوکراین تشکیل شد تا ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را هماهنگ کند. این گروه شامل سران دفاعی بیش از ۴۰ کشور، از جمله همه اعضای ناتو و متحدان غرب مانند ژاپن و کره جنوبی، به رهبری وزیر دفاع آمریکا بوده که به گفته نشریه پولتیکو، نهایتاً به «نیرویی کلیدی ولی پنهان در تجهیز ارتش اوکراین» تبدیل شده است.

به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی، نگرانی اصلی اعضای گروه رامشتاین به پیروزی مجدد ترامپ و گزینه او برای وزارت دفاع ایالات متحده مربوط می‌شود؛ چرا که آستین میزبان جلسات ماهانه این گروه است.

یکی از دیپلمات‌ها خاطرنشان کرد: «در این جلسات، درباره هماهنگی برای ایجاد سیستمی قوی جهت حفظ کمک‌ها و بسته‌های مالی به اوکراین در برابر تغییرات سیاسی صحبت شده است». یکی دیگر نیز گفت: «حمایت از اوکراین در حال «ناتو-سازی» شدن است».

الینا والسوتن، وزیر خارجه فنلاند در مصاحبه‌ای گفت: «ما باید تمام حمایت‌هایی که می‌توانیم را برای اوکراین سازماندهی کرده و فکر می‌کنم ناتو برای انجام این کار بسیار مناسب است. بنابراین ما از ابتکارات در این زمینه حمایت می‌کنیم».

اریک سیاراملا، مدیر ارشد سابق بخش اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید با شاره به لجستیک نظامی، قابلیت‌ها و برنامه‌ریزی، در گفتگو با سمافور گفت: «کارهای خاصی وجود دارد که فقط ما می‌توانیم انجام دهیم اما وقتی صحبت از سازماندهی جلسات به سبک نشست سران می‌شود، مطمئناً نمونه‌های زیادی وجود دارد که اروپایی‌ها آن را اجرا کرده‌اند».

با این حال، سیاراملا اذعان کرد که تلاش‌ها برای افزایش نقش ناتو در سازماندهی حمایت غرب از اوکراین با چالش‌هایی روبرو خواهد شد؛ از جمله ایجاد اجماع در سراسر اتحاد ۳۲ عضوی که شامل کشورهایی مانند مجارستان می‌شود که به طور منظم مانع تلاش‌های اروپایی برای کمک به اوکراین شده و همچنین تعیین چهارچوبی برای همکاری با کشورهای غیر ناتو مانند استرالیا و ژاپن.