به گزارش اکوایران، در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که درباره صلح و امنیت بین‌الملل بود، کشورهای مختلف درباره حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران اعلام موضع کردند.

نماینده روسیه نخستین کسی بود که میکروفونش را روشن کرد تا درباره این حمله، مواضع روسیه را روشن کند. او اسرائیل را مقصر دانست و آن را محکوم کرد. چین هم موضعی مشابه در پیش گرفت و این حملات به کنسول‌گری را محکوم کرد.

نماینده فرانسه سومین کسی بود که درباره مواضع کشورش سخن گفت. صحبت‌های او بحث‌برانگیز بود و منجر به واکنش نماینده روسیه هم شد. موضع فرانسه کاملا برعکس بود و به نوعی ایران را به دلیل تحرکاتی که داشته، عامل تشدید تنش‌ها دانست.

نماینده آمریکا هم ضمن تاکید بر اینکه کشورش نه از این اتفاق از قبل آگاهی داشته و نه در آن دست داشته، تاکید کرد که هنوز اطلاعات موثقی در اختیار ندارد و به نوعی ایران را به دلیل تحرکاتش مسئول می‌داند.

این سخنان نماینده آمریکا هم با واکنش نماینده روس همراه شد که گفت آمریکا به لطف قابلیت‌های اطلاعاتی خود می‌تواند درباره هر موضوعی اطلاعات به دست آورد اما در مورد حمله به کنسول‌گری ایران در سوریه بی‌اطلاع است.

نماینده ایران و سوریه هم هر دو تاکید کردند که این حملات از بلندی‌های جولان در سرزمین اشغالی صورت گرفته و اسرائیل باید نسبت به این حملات پاسخگو باشد.

جزئیات بیشتر از مواضع کشورها در این جلسه و تصاویر نشست را در ویدیوی بالا ببینید.