به گزارش اکوایران، پس از دهه‌ها تهدید توخالی، زمانی که کره شمالی عهد می‌کند دشمنانش را نابود خواهد کرد، بسیاری از جهان آن را نشنیده می‌گیرند. اما در چند ماه گذشته، برخی از تحلیلگران برجسته شروع به هشدار دادن کردند که کیم جونگ اون ممکن است واقعاً در مورد آماده شدن برای جنگ جدی باشد. بلومبرگ در یادداشتی بررسی این موضوع پرداخته است که در صورت وقوع چنین سناریویی، درگیری میان کره شمالی در یک سو، و کره جنوبی و آمریکا در سوی دیگر، چگونه رقم خواهد خورد. اکوایران این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده است که قسمت اول آن پیش‌تر منتشر شد. در ادامه بخش دوم این یادداشت را می‌خوانید:

 

زخم اول

احتمال دیگر یک حمله کوچک علیه کره شمالی توسط آمریکا و کره جنوبی است، گزینه‌ای که در دولت ترامپ مورد بحث قرار گرفت. این سناریو تنها در صورتی روی میز خواهد بود که متحدان بر این باور باشند که حمله گسترده کره شمالی قریب الوقوع است، با هدف نشان دادن قدرت و یادآوری به کیم که ارتش قدیمی او با قدرت آمریکا همخوانی ندارد.

اما این حرکت همیشه خطرناک تلقی می‌شد و احتمالاً مستقیماً منجر به درگیری بزرگ‌تر می‌شود. علاوه بر این، در سال‌های اخیر، بسیاری از موشک‌های سوخت مایع کره شمالی - که پرتاب آنها زمان بر است - با نسخه‌های سوخت جامد جایگزین شده‌اند که کیم می‌تواند به سرعت آن‌ها را از واگن‌های قطار، بستر دریاچه‌ها و پرتابگرهای پنهان در غارها شلیک کند.

دویون کیم، عضو ارشد در مرکز «امنیت جدید آمریکایی» در سئول ، گفت: «اگر کیم اشتباه قضاوت کند و فکر کند که ایالات متحده و کره جنوبی به دنبال پایان دادن به رژیم او هستند - به جای اینکه فقط پیام بازدارندگی ارسال کنند - ممکن است پیشدستانه از یک سلاح هسته‌ای استفاده کند.»

برآورد اطلاعات ملی ایالات متحده که سال گذشته از طبقه بندی خارج شد، گفت که کیم احتمالا تنها در صورتی از زرادخانه اتمی خود استفاده خواهد کرد که معتقد باشد او و رژیمش در خطر هستند.

مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده ، آوریل هاینز در ماه مارس به کنگره گفت.: «تحلیل ما در حال حاضر، عملاً این است که او به طور فزاینده‌ای درگیر رفتارهای تحریک‌آمیز خواهد شد، اما علاقه‌ای ندارد که این را به یک جنگ تمام عیار تبدیل کند و برای آن‌ها نوعی محدودیت در این زمینه وجود دارد».

اگر حمله گسترده‌تر از سوی کره شمالی محتمل به نظر برسد، کره جنوبی قصد دارد موشک‌های سنگرشکن جدید و اسکادران‌های جت‌های جنگنده مستقر در جنوب سئول را اعزام کند. بمب افکن‌های آمریکایی در گوام و کشتی‌ها و جنگنده‌های مستقر در ژاپن نیز می‌توانند به کمک کره جنوبی بیایند.

ائتلاف کره جنوبی و آمریکا از برتری هوایی خود برای هدف قرار دادن مراکز فرماندهی، سایت‌های ذخیره تسلیحات، پرتاب‌کننده‌های موشک، رادارها، پناهگاه‌های نظامی، سیلوهای موشک و تأسیسات ذخیره‌سازی هسته‌ای استفاده خواهد کرد، به این امید که تا حد امکان اکثر دارایی‌های کره شمالی را از بین ببرد.

هدف قرار دادن کیم

همچنین در لیست هدف رهبران کره شمالی، از جمله کیم قرار دارند. یون در صحبت در مورد طرح به اصطلاح سه محوری کشورش که شامل حملات پیش‌دستانه، حمله تمام و کمال و حذف کیم است، مخفی‌کاری نکرده است. دستگاه تبلیغاتی پیونگ یانگ کره جنوبی را به دلیل سازماندهی «واحدهای ترور» محکوم کرده و متعهد شده است که «جنگ‌افروزان دست نشانده» را با حمله هسته‌ای نابود کنند.

مسئله تسلیحات هسته‌ای دلخراش‌ترین بخش است. تخمین‌های مختلف نشان می‌دهد که کره شمالی ممکن است 40 تا 90 کلاهک داشته باشد. موسسه تحلیل‌های دفاعی کره مستقر در سئول گفت که کیم به دنبال داشتن 100 تا 300 کلاهک در درازمدت است.

رند تخمین می‌زند که حمله به منطقه سئول با یکی از بمب‌های قوی‌تر کره شمالی می‌تواند باعث حدود 400،000 کشته و 1.5 میلیون تلفات شود. کره شمالی همچنین می‌تواند به متحد آمریکا، ژاپن حمله کند یا تأسیسات آمریکایی را در گوام یا حتی در آمریکای شمالی هدف قرار دهد، اگرچه دیدگاه‌ها در مورد اینکه آیا رژیم کیم از فناوری موشک‌های قاره‌پیما برای حمله به اهداف در سرزمین اصلی ایالات متحده برخوردار است یا خیر، اختلاف نظر دارد.

1200x800 (3)

کیم جونگ اون، دخترش و یک مقام رسمی در 18 دسامبر پرتاب موشک را از یک مکان نامشخص در کره شمالی تماشا می‌کنند

در اوایل آوریل، رژیم کیم موشک جدیدی را آزمایش کرد که به گفته آن‌ها می‌تواند یک پرنده مافوق صوت با قابلیت هسته‌ای را که قادر به حمله به پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن و گوام است، پرتاب کند و گفت این یک «سلاح فوق مدرن» برای محافظت از کشور است.

کره شمالی همچنین به دنبال استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی با بازده پایین‌تر برای میدان نبرد بوده است، شاید برای کاهش سرعت ضدحمله به رهبری ایالات متحده. اما استفاده از تسلیحات هسته‌ای کیم را در معرض واکنش بسیار قوی‌تری قرار می‌دهد و ایالات متحده می‌تواند به سرعت و با قاطعیت پاسخ دهد.

در آن صورت، تلفات یک حمله همه جانبه می‌تواند به میلیون‌ها نفر برسد. یک جنگ تمام عیار می‌تواند اقتصاد جهانی را از ریل خارج کند و به تریلیون‌ها دلار خسارت منجر شود. و رژیم کیم تقریباً به طور قطع تمام خواهد شد.

در آخرین گزارش برآورد اطلاعات ملی ایالات متحده آمده است: «ما ارزیابی می‌کنیم که تا سال 2030، کیم جونگ اون به احتمال زیاد به استراتژی اجبار، به طور بالقوه شامل حملات مرگبار غیرهسته‌ای، با هدف پیشبرد اهداف شمال برای ارعاب همسایگان، گرفتن امتیاز، و تقویت اعتبار نظامی رژیم در داخل ادامه خواهد داد.

1200x772

آیا جنگ اجتناب ناپذیر است؟

اکنون بزرگترین سؤال این است که آیا تصمیمات از قبل گرفته شده است و چه چیزی می‌تواند از آن جلوگیری کند.

اکثر تحلیلگران می‌گویند که لفاظی‌های تندتر کیم صرفاً تشدید شاخ و شانه کشیدن‌های همیشگی است، به منظور تأثیرگذاری بر انتخابات کره جنوبی، ایجاد آشوب در غرب یا کسب امتیازات بیشتر. کیم قبل از هر انتخاباتی که در دوران قدرتش در کره جنوبی برگزار شده است، اقدامات تحریک آمیز انجام داده است، و او انگیزه بیشتری برای ضربه زدن به حزب محافظه کار یون در رأی گیری پارلمان در 10 آوریل دارد.

مایکل مزار از اندیشکده رند گفت: «هدف اساسی رژیم حفظ رژیم است.»

متغیر دیگری که باید در نظر گرفت چین است - از نظر تاریخی نزدیکترین شریک پیونگ یانگ، که در طول جنگ اول کره به کمک پدربزرگ کیم آمد.

پکن دلایل زیادی برای جلوگیری از شروع یا خارج شدن درگیری از کنترل دارد. مبادله هسته‌ای در شبه جزیره، یا یک جنگ متعارف که منجر به شکست کره شمالی شود، در تضاد با منافع بلندمدت چین است و به طور بالقوه نیروهای آمریکایی و کره جنوبی را در نزدیکی مرز چین مستقر و اقتصاد جهانی را متلاشی می‌کند.

اما نفوذ چین بر کره شمالی مدت هاست محدود بوده است، علیرغم اینکه مهمترین شریک تجاری این کشور است. حتی زمانی که پکن در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن تحولات هسته‌ای کره شمالی در سال‌های ترامپ، با ایالات متحده همکاری می‌کرد، این اقدامات نتوانست رفتار پیونگ یانگ را تغییر دهد. کیم همچنین برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از چین تلاش می‌کند و برخی از ذخایر توپخانه خود را برای جنگ در اوکراین به روسیه می‌فروشد.

این درآمد بادآورده اقتصادی -که می‌تواند چند میلیارد دلار باشد- ممکن است یکی از عواملی باشد که به کنترل کیم کمک می‌کند، همراه با تمایل خودش برای حفظ خود. این واقعیت که او میلیون‌ها گلوله توپ را به روسیه می‌فروشد ممکن است سیگنال دیگری باشد که کیم واقعاً خواهان جنگ نیست، زیرا می‌تواند برای دفاع از خود با خطر کمبود سلاح مواجه شود.

علاوه بر این، اکنون این شانس وجود دارد که دونالد ترامپ که سه بار با کیم ملاقات کرد و به طور کلی به دنبال روابط بهتر با کره شمالی بود، دوباره ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد. در هر صورت، کیم قبلاً نشان داده است که برنامه‌ای بلندمدت برای خانواده‌اش دارد تا همچنان بر کشوری که پدربزرگش در سال 1948 تأسیس کرد، حکومت کند، و این نشان می‌دهد که دخترش می‌تواند چندین دهه بعد زمام قدرت را در دست بگیرد.

به گفته دنیل پینکستون، مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه تروی سئول و زبان‌شناس سابق کره‌ای در نیروی هوایی آمریکا، اگر کیم واقعاً برای جنگ آماده شده بود، تا کنون به کره جنوبی حمله می‌کرد. او گفت که توضیح ساده‌تر این است که کره شمالی از انجام این کار بازداشته شده است.

پینکستون گفت: «رهبری کره شمالی منتظر تجدید ساختار نظم جهانی و فروپاشی سیستم اتحاد به رهبری ایالات متحده در شرق آسیا است. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، من تصوری از پیروزی در کره شمالی نمی‌بینم.»