به گزارش اکوایران، بنی گانتز، یکی از اعضای برجسته کابینه جنگ اسرائیل در روز چهارشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر و پیش از یک‌سالگی حمله ۷ اکتبر حماس شد.

به نوشته اکسیوس، این اولین‌بار از ۷ اکتبر است که گانتز، ژنرال بازنشسته ارتش که در حال حاضر با اختلاف زیادی در نظرسنجی‌ها از نتانیاهو پیشتاز است، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود.

گانتز، رهبر حزب میانه‌روی وحدت ملی در چهارمین روز از جنگ اسرائیل در غزه به کابینه اضطراری پیوست. در چند ماه اول جنگ، گانتز و اعضای حزبش تأثیر قابل توجهی بر سیاست کابینه، به‌ویژه اولین توافق تبادل اسرا با حماس داشتند.

اما طی دو ماه گذشته و در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل توانسته پس از شوک اولیه ۷ اکتبر اعتمادبه‌نفس خود را باز یابد، اقداماتی را برای به حاشیه‌ راندن گانتز انجام داده است.

تصمیم گانتز برای پیوستن به کابینه اضطراری، محبوبیت او را افزایش داده و نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر نشان می‌دهند که حزب او بیش از ۳۵ کرسی در کنست اسرائیل به دست خواهد آورد که سه برابر تعداد کرسی‌هایی است که در انتخابات گذشته به دست آورده بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که گانتز از نتانیاهو پیشتاز بوده و نزدیک به ۵۰ درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند که او فرد مناسبی برای نخست‌وزیری است. تقریباً ۳۵ درصد در مورد نتانیاهو همین نظر را دارند.

نتانیاهو درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد

گانتز در نشستی خبری گفت: «مردم باید بدانند که به‌زودی، ما دوباره از آن‌ها درخواست اعتماد خواهیم کرد و فاجعه ۷ اکتبر را نادیده نمی‌گیریم. به همین دلیل است که باید بر تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر توافق کنیم». او افزود که اوایل روز چهارشنبه، در مورد این موضوع با نتانیاهو و چندین رهبر دیگر احزاب ائتلاف صحبت کرده است. گانتز تأکید کرد که اگر به این نتیجه برسد که نتانیاهو برای دستیابی به توافق تبادل اسیران کارشکنی می‌کند، کابینه اضطراری را ترک خواهد کرد.

نتانیاهو درخواست گانتز برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد و گفت که تا زمانی که تمام اهداف جنگی محقق نشود، کابینه فعلی به کار ادامه خواهد داد. او خاطرنشان کرد: «بنی گانتز باید دست از بازی‌های سیاسی بردارد. در حال حاضر، انتخابات منجر به تفرقه و فلج‌شدن اسرائیل شده و به عملیات در رفح و تلاش‌ها برای دستیابی به تبادل اسرا آسیب خواهد رساند».

گانتز و حزبش اهرم بسیار کمی بر نتانیاهو دارند. حتی اگر آن‌ها کابینه جنگ را ترک کنند، ائتلاف نتانیاهو با ۶۴ کرسی به کار خود ادامه خواهد داد.

روز چهارشنبه، گانتز از حمایت چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا برخوردار شد که در سخنرانی بی‌سابقه ماه گذشته خود، خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شد.

شومر در توییتی نوشت: «وقتی که یکی از اعضای برجسته کابینه جنگ اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و بر اساس یک نظرسنجی، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت اسرائیل با آن موافقت هستند، می‌دانیم که این کار درستی است».

گانتز قبلاً از شومر به دلیل سخنرانی ضدنتانیاهو انتقاد کرده بود و گفته بود که رهبر سنا نباید در سیاست داخلی اسرائیل مداخله کند.