به گزارش اکوایران، طبق شنود سازمان اطلاعات نظامی اوکراین از مکالمات تلفنی روس‌ها، ظاهراً مسکو برای اینکه مجبور به پرداخت غرامت به خانواده‌های سربازان کشته‌شده در جنگ با اوکراین نشود، از اطلاع‌رسانی در مورد مرگ آن‌ها به بستگانشان خودداری می‌کند.

به نوشته نیوزویک، در یکی از این مکالمات تلفنی که روز جمعه توسط اوکراین در تلگرام منتشر شد، صدای یک سرباز روسی شنیده می‌شود که می‌گوید کرملین برای اینکه از پرداخت غرامت اجتناب کند، سربازان مرده را به عنوان «مفقودی» اعلام می‌کند.

این سرباز در طول تماس تلفنی می‌گوید: «به نظرم به نفعتان است که بگویید او مفقود نشده تا مجبور نباشید برای او هزینه کنید. یک ماه و نیم است که خبری از او نداریم».

اطلاعات نظامی اوکراین در این پست تلگرامی خاطرنشان کرد: «برای هر جنایت جنگی علیه اوکراین، مجازات عادلانه‌ای در نظر گرفته خواهد شد». البته خبرگزاری نیوزویک نتوانست به طور مستقل ادعای اوکراین را تأیید کند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که روسیه به دنبال راه‌هایی برای فرار از وعده خود برای جبران خسارت به خانواده‌های سربازان کشته‌شده در جنگ است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ژانویه ۲۰۲۳ فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، به بازماندگان سربازان کشته‌شده ۵ میلیون روبل (معادل ۵۳۸۰۰ دلار) پرداخت شود. سربازانی که در میدان جنگ مجروح شوند، واجد شرایط دریافت ۳ میلیون روبل (۳۲،۲۸۰ دلار) هستند.

در ژوئن ۲۰۲۳، مادر میخائیل چرکاسوف، سرباز روس به رادیو اروپای آزاد گفت که همرزمان چرکاسوف به او گفته‌اند که پسرش اوایل همان ماه در جنگ کشته شده است. با این حال، طبق گزارش‌ها، ارتش روسیه دستور داده بود که جسد چرکاسوف در میدان جنگ رها شود، زیرا برگرداندن او «صرفه اقتصادی» نداشت.

مرکز تحقیقات مستقل روسیه «می‌توانیم توضیح دهیم» در گزارشی که در دسامبر منتشر شد، گفت که سرباز دیگری که در خط مقدم شدیداً مجروح شده بود، به جای پولی که وعده داده شده بود، تنها دو سطل هویج و یک کیسه پیاز از دولت دریافت کرده است. ایرینا ریبکینا، همسر این سرباز به این مرکز گفت که همسرش دچار درد شدیدی بوده و به جراحی زانو نیاز دارد، اما بدون عمل جراحی او را برای بازگشت به جنگ فرستاده‌اند.

ریبکینا گفت: «او درد شدیدی دارد، زانویش صاف نمی‌شود و بدون عصا نمی‌تواند راه برود. او مسکن و قرص خواب مصرف می‌کند». او افزود: «با چه سبزیجاتی و هدایایی می‌توانم مفصل شوهرم را جایگزین کنم»؟