به نوشته اکوایران، تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، در یک جلسه توجیهی ویژه در 15 فروردین - تقریباً شش ماه پس از آغاز عملیات دریایی گسترده یمن برای ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی از دریای سرخ - اهمیت جستجوی راه‌حل‌های دیپلماتیک در یمن به جای راه‌های نظامی را مطرح کرد.

چرخش واشنگتن و پیشنهادات حیرت‌انگیز

موضع لندرکینگ به شدت با اعلامیه واشنگتن در ماه دسامبر مبنی بر تشکیل ائتلاف چندملیتی علیه نیروهای تحت رهبری انصارالله یمن، با هدف حفاظت از کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ و عملاً محافظت از تجارت مرتبط با اسرائیل در برابر محاصره دریایی گسترده یمن، در تضاد بود.

اما با افزایش تنش‌ها و تردید متحدان منطقه‌ای برای پیوستن به ائتلاف آمریکا و بریتانیا از ترس حملات تلافی‌جویانه مستقیم یمن، ایالات متحده و متحدانش بی سر و صدا به دنبال ترغیب صنعا به مذاکره از طریق پیشنهادات ارسال شده توسط عمان و سایر میانجی‌گران بین المللی هستند که با دولت بالفعل یمن در صنعا روابط دارند.

به نوشته کریدل، موضع لندرکینگ در واقع ممکن است منعکس کننده مجموعه حیرت‌انگیزی از وعده‌های خصوصی ایالات متحده باشد که از طریق واسطه‌ها پشت درهای بسته به انصارالله داده شده است - تعهداتی که اساساً در فهرست آرزوهای جنبش حوثی‌ها است.

منابع آگاه یمنی به کریدل فاش کردند که آمریکا در ازای بی‌طرفی حوثی‌ها در جنگ غزه، به صنعا پیشنهاد به رسمیت شناختن آن‌ها را داده است.

این امر مستلزم کاهش شدید نقش شورای ریاست جمهوری تحت حمایت عربستان به رهبری رشید العلیمی و تسریع در امضای نقشه راه با ریاض و ابوظبی برای پایان دادن به تجاوز به یمن است.

این منابع همچنین فاش کردند که آمریکایی‌ها متعهد شدند فورا حقوق‌های بخش دولتی یمن را از بانک ملی عربستان آزاد کنند، محاصره این کشور را به طور کامل لغو کنند، فرودگاه صنعا را بازگشایی کنند، محدودیت‌ها را در بندر حدیده کاهش دهند و توافقنامه جامع تبادل اسرا را با همه طرف‌های درگیر تسهیل کنند.

در مورد بازسازی، منابع می‌گویند: [واشنگتن] متعهد شد که به محض توقف حملات حوثی‌ها در حمایت از غزه، خسارات وارده را ترمیم کند، نیروهای خارجی را از تمام اراضی و جزایر اشغالی یمن خارج کند و انصارالله را از «لیست تروریسم» وزارت خارجه خارج کند.

با وجود این پیشنهادات وسوسه‌انگیزی که بیش از دو سال است موضوع مذاکرات صنعا و ریاض بوده است، یمنی‌ها ثابت قدم ماندند. موضع ثابت عبدالمالک الحوثی، رهبر انصارالله، همانطور که در سخنرانی‌هایش تکرار شد، ادامه عملیات تا زمانی است که تجاوز اسرائیل به غزه ادامه دارد.

«مذاکره نظامی» با انصارالله

از همان ابتدا، با اعلام وضعیت جنگی توسط اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، صنعا در حمایت از غزه موضع گرفت و حملات موشکی و پهپادی را علیه شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل انجام داد.

طوفان الاقصی حوثی دریای سرخ کشتی روبیمار

در پاسخ به حملات یمنی و تلاش‌های کشتی‌های جنگی آمریکا برای رهگیری موشک‌ها، واشنگتن کمپین تهدیدی را علیه صنعا آغاز کرد و انصارالله به نوبه خود خواستار توقف فوری تجاوز به غزه به عنوان پیش‌شرطی برای توقف عملیات نظامی خود شد. حرف آن‌ها به آمریکایی‌ها این بود: «ما در دایره کسانی نیستیم که شما به آن‌ها دیکته می‌کنید.»

اوضاع زمانی تشدید شد که انصارالله شروع به استفاده از استراتژی‌های دریایی کرد که قبلاً به کار نگرفته بود -حتی علیه عربستان سعودی و امارات، طی 9 سال جنگ- و الحوثی قول داد از عبور کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ جلوگیری کند.

این استراتژی چند روز بعد در 19 نوامبر عملی شد، زمانی که کماندوهای نیروی دریایی یمن به یک کشتی مرتبط با اسرائیل، گلکسی لیدر، و خدمه آن حمله کردند و کشتی را به سواحل یمن هدایت کردند.

این اقدام متهورانه دریایی ایالات متحده را وادار کرد تا استراتژی‌های دوگانه را دنبال کند: اولی، شامل ارعاب و آماده‌سازی یک ائتلاف دریایی برای حمایت از اسرائیل، و دوم، تشویق تعاملات دیپلماتیک از طریق میانجی‌های عربی و بین‌المللی برای توقف عملیات دریایی یمن.

رهبری حوثی‌ها نه تنها این پیشنهادات را رد کرد، بلکه محاصره دریایی را گسترش داد تا کشتی‌های غیر اسرائیلی را در مسیر بنادر اسرائیل نیز در بر گیرد و صحنه عملیات خود را تا اقیانوس هند گسترش داد تا محموله‌های «مسیر طولانی جایگزین» اسرائیل را متوقف کند.

امتناع یمن از تسلیم شدن در برابر اغوا یا ارعاب، آمریکا و انگلیس را بر آن داشت تا سه ماه پیش یک عملیات نظامی تهاجمی را علیه کشور جنگ زده خلیج فارس آغاز کنند با هدف خنثی کردن تهدید یمن و توقف حملات دریایی در حمایت از غزه تحت عنوان حفاظت از آزادی ناوبری دریایی.

به عنوان یک اقدام متقابل، صنعا واکنش نظامی خود را با گسترش عملیات برای هدف قرار دادن نه تنها کشتی‌های ایالات متحده و بریتانیا، بلکه همچنین وارد کردن تسلیحات پیشرفته به زرادخانه خود تشدید کرد.

این شامل غرق شدن کشتی باربری بریتانیایی روبیمار، حمله به کشتی‌های دیگر، و گسترش صحنه عملیات به دریای عرب و اقیانوس هند بود - اقدامی استراتژیک برای افزایش فشار بر آمریکا و انگلیس، علاوه بر اسرائیل.

کیش و مات نظامی یمن

با توجه به شرایط کنونی، که ایالات متحده به بیهودگی استراتژی نظامی خود اعتراف کرده و در پی طرح راه دیپلماتیک است، صنعا به وضوح ارتباط خود را با محاسبات ژئوپلیتیکی غرب آسیا نشان داده است.

untitled

دستاوردهای آن در شش ماه گذشته شامل توانایی صنعا در برهم زدن اقتصاد اسرائیل از طریق قطع یا طولانی کردن مسیرهای تجاری برای واردات ضروری اسرائیل است. این را می‌توان به‌ویژه در ایلات مشاهده کرد، جایی که اختلال عملیاتی در جنوبی‌ترین بندر اسرائیل منجر به فلج شدن کامل کشتی‌رانی شده است.

بر اساس آخرین آمار الحوثی، یمن در عملیات‌هایش بیش از 520 موشک و پهپاد را برای هدف قرار دادن دارایی‌های دریایی و مناطق جنوبی اسرائیل پرتاب کرده است. 90 کشتی تا به امروز مورد هدف قرار گرفته‌اند، که 34 عملیات تنها بین 4 تا 5 مارس با استفاده از 125 موشک بالستیک و بالدار و هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده است.

در مقابل، ایالات متحده و بریتانیا از زمان آغاز عملیات ائتلاف دریایی، نزدیک به 500 حمله انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن نزدیک به چهل یمنی شده است.