به گزارش اکوایران، قطر اعلام کرد در حال بازبینی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش بس غزه است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نخست وزیر قطر روز چهارشنبه، با اشاره به نگرانی‌ها مبنی بر این‌که تلاش‌های کشورش توسط سیاستمداران منفعت‌طلب که به دنبال کسب امتیاز هستند، تضعیف می،شود، گفت که قطر در حال ارزیابی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در گفتگوهای آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش حماس است و به دلیل نگرانی از اینکه تلاش هایش توسط سیاستمدارانی که به دنبال کسب امتیاز هستند تضعیف می شود. .

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، که هم‌زمان وزیر امور خارجه این کشور هم محسوب می‌شود، گفت: «سوء‌استفاده از این میانجیگری برای منافع محدود سیاسی وجود دارد و این امر باعث می‌شود قطر بازیینی کاملی از این نقش انجام دهد».

شیخ محمد هیچ سیاستمداری را به نام معرفی نکرد. با این حال، سفارت قطر در واشنگتن روز سه شنبه از اظهارات استنی هویر، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که در آن از ایالات متحده خواسته بود روابط خود با قطر را «بازنگری» کند، انتقاد کرد.

هویر روز دوشنبه گفته بود در صورتی که حماس «به جلوگیری از پیشرفت در مذاکرات آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس موقت ادامه دهد»، قطر باید این گروه را تنبیه کند.

برخی دیگر از قانون‌گذاران آمریکایی در ماه‌های اخیر گفته‌اند که قطر از حماس حمایت می‌کند -اتهامی که این کشور خلیج‌فارس، که میزبان حدود 10000 نیروی آمریکایی است، که بزرگترین حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه است، رد می‌کند.

شیخ محمد روز چهارشنبه تاکید کرد که نقش میانجی محدودیت هایی دارد: «(میانجی‌ها) نمی‌توانند چیزهایی را فراهم کنند که خود طرفین از (ارائه آن) امتناع کنند».

اوایل روز چهارشنبه شیخ محمد گفته بود که مذاکرات درباره آتش‌بس غزه و آزادی اسرا در «مرحله حساسی» قرار دارد.  او بدون اشاره به جزئیات بیش‌تر افزود: «ما در تلاش هستیم تا حد امکان به موانع رسیدگی کنیم».