به گزارش اکوایران، فردا جمعه، 15 تیر 1403، قرار است دومین مرحله از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود تا رئیس جمهور آینده برای چهار سال تعیین شود. 

بر این اساس زمان تبلیغات نامزدها از ساعت 8 صبح امروز 14 تیر، هرگونه تبلیغات انتخاباتی نامزدها و هواداران آنها ممنوع اعلام شد. 

باتوجه به دو مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم، از روز یکشنبه ۹ تیر آغاز شده بود.

ستاد انتخابات کشور نیز در اطلاعیه شماره 5 خود نیز اعلام کرد: به آگاهی هم میهنان گرامی می‌رساند، شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به شرح ذیل می‌باشد؛

-آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی - شناسه نامزد ۲۲

-آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

 در این اطلاعیه آمده، به استناد اصل «۱۱۷» قانون اساسی  و تفسیر شماره ۲۷۶۴ مورخ ۱۳۶۴/۴/۵ شورای نگهبان، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء است. 

بر این اساس تمام افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها «۱۸» سال تمام باشد، یعنی «متولدین روز ۱۵ تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن» می‌توانند در داخل کشور با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند خود در انتخابات مذکور شرکت کنند، هموطنان خارج از کشور نیز مجازند با ارائه مدارک فوق یا گذرنامه معتبر خود رای دهند.

اعلام زمان نتایج انتخابات 

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح امروز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: طبق ماده ۱۹ قانون انتخابات دو مدرک هویتی کارت ملی یا شناسنامه مبنای احراز هویت پای صندوق‌های رأی خواهد بود.

اسلامی تاکید کرد: مردم در روز رأی‌گیری باید یکی از این دو مدرک را همراه خود داشته باشند. البته اگر شناسنامه قدیمی همراه خود دارند، کد ملی را باید در خاطر داشته باشند. افرادی که در مرحله اول انتخابات چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور شرکت نکردند، هیچ منعی برای شرکت در مرحله دوم انتخابات ندارند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه تعداد کل تعرفه‌های رای یک درصد بیشتر از تعداد کل واجدان شرایط رای است، گفت: شعبه اخذ رای در مرحله دوم همان شعبی هستند که در مرحله اول انجام مسئولیت کردند مگر آنکه در شهر یا روستایی مسئولان تشخیص دهند نیاز به شعبه جدیدی دارند.

به گفته اسلامی، در این دوره نمایندگان نامزدها هم در شعب اخذ رای  و هم در ستاد انتخابات کشور می‌توانند حضور داشته باشند و  در فرایند اجرایی انتخابات مشارکت کنند. در فرایند شمارش آرا نیز به محض اعلام پایان رأی‌گیری، شعب با حضور مسئولان صندوق‌ها و نمایندگان نامزدها کار شمارش را انجام می‌دهند. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: بعد از پایان شمارش آرا گزارش صندوق‌ها در صورتجلسه‌ای ثبت می‌شود و با  تجمیع آرای شمارش شده در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها، صورت جلسات شمارش شده به ستاد انتخابات کشور ارسال می‌شود و ستاد انتخابات کشور نیز به تدریج آرای نامزدها را اعلام می‌کند. 

اسلامی درباره زمان اعلام نهایی نتایج گفت: در مرحله اول انتخابات در ساعت ۱۱ روز بعد از رأی‌گیری اعلام نهایی نتایج را داشتیم در مرحله دوم نیز ان شاءالله همین روند را خواهیم داشت.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۶ درباره موضوع نظارت حداکثری نامزدها بر فرایند اخذ رای در شعب و در زمان تجمیع آرا اعلام کرد: 

«پیرو اطلاعیه شماره «۴» به آگاهی هموطنان گرامی، نامزدهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و مسوولان ستادهای تبلیغاتی کشوری، استانی و شهرستانی آنها می رساند، در راستای تمهید مقدماتی اجرای ماده واحده قانون حضور نامزدها در شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت حداکثری نامزدها بر فرآیند اخذ رای در شعب اخذ رای و تجمیع آرای نامزدها در بخش ها، شهرستان ها و ستاد انتخابات کشور، در روز جمعه ۱۴۰۳/۴/۱۵ هر نامزد می تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

این نمایندگان توسط نامزد مربوطه یا نماینده تام الاختیار ایشان از میان افراد داوطلب معرفی می شوند و می توانند تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در محل های مذکور حضور داشته باشند و ممانعت از حضور آنها ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

یادآور می‌شود، کارت‌های صادر شده برای نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رای مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مرحله دوم انتخابات مذکور نیز معتبر است.»