به گزارش اکوایران، اکنون نگاه‌ها به جلسات مجلس شورای اسلامی دوخته شده، تا ببینند آیا وزرای پیشنهادی می‌توانند اعتماد را جلب کنند و چراغ‌ها را برای ورود به کابینه دولت چهاردهم دریافت کنند یا نه؟

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، فردا شنبه (27 مرداد) با حضور در مجلس، گام اول را برای معرفی کابینه دولت چهاردهم برمی‌دارد و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رسما آغاز خواهد شد. این جلسات که در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود، قرار است تا چهارشنبه، ۳۱ مرداد برگزار شود.

تاکنون برخی از چهره‌ها مانند محمدجواد آذری جهرمی، غلامرضا تاج‌گردون و برخی وزرای پیشین بهداشت -از جمله علیرضا مرندی و قاضی زاده هاشمی- در واکنش به انتقاداتی که نسبت به کابینه پزشکیان وارد شده است از برخی از اعضای کابینه وی حمایت کرده‌اند.

 برخی از امامان جمعه در رابطه با وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم در خطبه نماز جمعه امروز( 26 مرداد) اظهار نظر کرده‌اند.

در ادامه بخشی از این نظرات آمده است:

ابوترابی‌فرد- امام جمعه تهران: جریانات سیاسی و اصحاب رسانه از هر سخن مخرب پرهیز کنند

  • رییس جمهور محترم فهرست کابینه دولت را به مجلس تقدیم کرد، گمانه زنی‌ها حکایت از آن دارد که نمایندگان با الهام از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و رهنموده‌های رهبری در چارچوب وظایف قانونی خویش از ظرفیت نهاد قانون گذاری برای شکل گیری و استقرار دولتی کارآمد و پرانگیزه و متعهد به ارزش‌های اسلام و انقلاب استفاده خواهند کرد.

  • دولت محصول کار مشترک مجلس و رییس جمهور است،  پرهیز از شتابزدگی و رفتارها و سخنان هیجانی و مذاکره و گفت‌وگو و تصمیم سازی بر اساس منافع ملی و مصالح عالیه نظام و اهتمام جدی به ارتقا سطح تعامل و هماهنگی مجلس و دولت، ستون‌های مجلس در تراز را استحکام می بخشد و ما نیازمند چنین مجلس مقتدر و هوشمند می‌باشیم.

  • دستگاه تقنینی کشور در جایگاه شاقول برای نقشه راه دستگاه اجرایی کشور قرار خواهد گرفت. جریانات سیاسی و اصحاب رسانه با احترام به نگاه رییس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی با پرهیز از هر سخن مخرب با نقد منصفانه و ادبیاتی سازنده دولت را در انجام شایسته رسالت سنگینی که بر عهده دارد یاری کنند.

  • بدون تردید گام برداشتن در راه سخت و دشوار اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی و عبور از چالش‌های موجود دستاورد وفاق و اجماع خبرگان سیاسی و اقتصادی و اصل و اراده استوار دولت و مجلس بر عملیاتی کردن سیاست‌های کلی نظام به عنوان میثاق ملی است و این مهم باید در صدر وظایف قوا قرار گیرد.

  • رییس جمهور بارها فرمودند که سیاست‌های کلی باید دستور کار همه مدیران قرار گیرد اما با این اراده این مهم محقق نمی‌شود در کنار این خواستند نیازمند به ظرفیت‌ها هستیم که باید به آن توجه کرد.

  • اصلاح نظام اداری از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن پرداخت. ضعف و ناتوانی نظام اداری در اجرای سیاست‌های کلی و اهداف برنامه کشور از اساسی‌ترین موانع در اجرایی نمودن این سیاست‌ها می‌باشد.

حسینی همدانی-امام جمعه کرج: بالاخره باید دولت تشکیل شود و کارها روی روال بیافتد 

  •  ترکیب افراد معرفی شده به مجلس با عنوان دولت رفاه جای تشکر و قدردانی دارد، ایشان برای تحقق سخنان خود اهتمام دارند؛ بنابراین رییس جمهور تاکنون دراین بخش به وظیفه خود عمل نموده و از این پس مجلس شورای اسلامی باید نقش خود را در انتخاب وزرا ایفا کند.

  •  باید تعامل حداکثری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد؛ بالاخره باید دولت تشکیل شود و کارها روی روال بیافتد و مسیرخودش را طی کند و در مسیر شهید خدمت وقفه ایجاد نشود.

  •  از سوی دیگر مجلس وظیفه قانونی و اختیاراتی هم دارد که باید توجه کند چون بالاخره برخی از این افراد(افراد کابینه) در مسایل مهمی که در کشور واقع شده و منافع ملی را درمعرض خطر قرار داده بود نقش داشتند و کمک کردند و اگر توبه هم کرده باشند توبه آنان عند الله ان شاالله پذیرفته است؛ براساس شاخص‌هایی که امامان انقلاب به ما داده‌اند نباید در مسند حساس قرار گیرند، اینجا دیگر جای مصلحت اندیشی هم نیست مطلب کاملا روشن است.

شاهچراغی- امام جمعه شهر ری: پاک دستی و صداقت از جمله ویژگی وزیران باشد

  • در هفته پیش رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است که به وزرای کابینه دولت چهاردهم رای بدهند، ما اگر بخواهیم یک دولت در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم طبق ده ویژگی که رهبری در مورد انتخاب وزیران فرمودند باید رعایت شود تا دولت چهاردهم در حل مشکلات موفق عمل نماید.

  • از جمله ویژگی‌های رهبری که برای انتخاب وزیران اشاره داشتند می‌توان به امید به آینده و نگاه مثبت به افق ایران اسلامی داشتن، امین بودن، متشرع بودن و در میان مردم به پاک دستی و صداقت مشهور بودن اشاره داشت.

 حسینی تبار - امام جمعه موقت پردیس: مجلس بدون ملاحظه سیاسی فرد اصلح را انتخاب کند

  •  وزیران انتخابی در عالی ترین مناصب اجرایی کشور سکان دار سیاست، اقتصاد و فرهنگ هستند و مجلس شورای اسلامی باید توجه ویژه به روند انتخاب وزرای معرفی شده توسط رئیس جمهور باشند.

  • بنا بر منویات رهبری منتخبان باید امین، معتقد به اسلام و انقلاب، نگاه مثبت به آینده و امید آفرین،پاکدست، صادق و نگاه ملی و کار آمد داشته باشند.

  •  مجلس همین شاخص‌ها را مد نظر بگیرد بدون هیچ گونه ملاحظه سیاسی آن هایی که اصلح هستند را انتخاب کند تا هرچه زودتر این دولت کار خود را شروع کند.

فتاح‌دماوندی- امام جمعه دماوند: برنامه دقیقی برای تامین انرژی از وزرای پیشنهادی مطالبه شود

  •  قطعی‌های مکرر برق باعث ایجاد مشکل در شبکه آبرسانی به منازل هم می‌شود که نارضایتی مردم را در پی داشته است. از دولت انتظار داریم موضوع تامین آب و برق و گاز پایدار را در اولویت قرار دهد.

  • از مجلس شورای اسلامی توقع داریم در موضوع تامین انرژی مورد نیاز کشور از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم برنامه عملیاتی دقیقی را مطالبه کنند.

ربانی-امام جمعه محلات: رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور آزمونی بزرگ برای مجلس است

  • رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور آزمونی برای مجلس شورای اسلامی است؛ در این رأی اعتماد باید تشکیل سریع‌تر دولت در تعامل با قوه مجریه در نظر گرفته شود اما سرعت عمل در تشکیل دولت نباید نمایندگان را از مسئولیت خطیر در رأی اعتماد به وزرا، باز دارد.

  •  توجه به معیارهای رهبری در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را مهم است؛ نمایندگان در انتخاب میدان‌داران فرهنگ، اقتصاد و روابط بین‌المللی توجه بسیاری کنند و لازمه این مسئوولیت خطیر، دقت کافی به شرایط، توجه به معیارها و استفاده از اختیارات قانونی مجلس است و مراقبت در این رأی اعتماد و انتخاب، مطالبه مردم و رهبری است.