به گزارش اکوایران، مراسم افتتاحیه سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شرکت بیش از ۷۸ نفر از علما و فرهیختگان ۳۰ کشور جهان و با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در سالن اجلاس سران برگزار شد.رئیس جمهور با تاکید بر این که دشمن عامل تفرقه و اختلاف در بین مسلمان است بر لزوم افزایش وحدت و انسجام تاکید کرد. 

صحبت کردن من در حضور شما زیره به کرمان بردن است

رئیس جمهور با تبریک هفته مقدس وحدت و ولادت امام جعفر صادق (ع) به میهمانان گفت: صحبت کردن من در حضور شما زیره به کرمان بردن است، چیزهایی که از شما یاد گرفتیم را تحویل می‌دهیم. تمام شعارم در کشور این بوده که باید دست‌به‌دست هم دهیم، وحدت و انسجام ما مسلمانان، می‌تواند قدرت ما را افزایش دهد.

پیامبر اسلام بین مردم عرب و مسلمانان الفت و برادری ایجاد کرد

وی با قرائت آیاتی از قران کریم افزود: رسول خدا در اولین قدم پیمان اخوت را اعلام کردند، پیامبر بین آنان الفت ایجاد کرد، بعد هشت سال که به مکه رفتند اعلام کرد که مسلمانان با مسلمان برادرند، نگفت مومنان با هم برادرند، آیا ما به عنوان مسلمان چه در کشور خودمان و چه بین کشورهای مسلمان اینطور هستیم؟

باید قلبا به وحدت باور داشته باشیم

رئیس جمهور در سخنانش تاکید کرد که باید قلبا به وحدت باور داشته باشیم، نه اینکه در زبان بگوییم که وحدت داریم، اما عمل ما چیز دیگری را نشان دهد. گفتار که هزینه ندارد؛ همه از وحدت حرف می‌زنیم اما تحمل یکدیگر را نداریم، اجازه رشد به یکدیگر نمی‌دهیم و یکدیگر را حذف می‌کنیم.

چرا نباید کشورهای اسلامی با هم ارتباطی داشته باشند که یک مسلمان از افغانستان و پاکستان با یک قطار به استانبول،‌ مکه و یا مدینه یا سایر شهرها برود؟ اروپایی‌ها که مسلمان هم نیستند دیوارها و مرزهایشان را برداشته‌اند، و پول‌ها را یکی کردند اما آیا ما مسلمانان اختلافات و دشمنی‌ها را کنار گذاشته‌ایم؟ وحدت مسلمانان بالاترین وصیت پیامبر اسلام (ص) است.

تفرقه میان مسلمانان حرکت در لبه آتش است 

به گفته وی اختلاف یعنی عدم چنگ زدن به ریسمان الهی است. او ادامه داد:

ما مسلمانان در زبان می‌گوییم با هم برادریم اما در عمل با یکدیگر اختلاف داریم. اگر با هم در عمل برادر شویم هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما آسیب بزند و ما را زمین بزند.

اسراییلی‌ها با دو سه میلیون جمعیت همه جا را بمباران می‌کنند و ما فقط نگاه می‌کنیم چون وحدت اسلامی نداریم و زبان و نگاه مشترک نداریم. ما سر ساده‌ترین چیزها با هم دعوا می‌کنیم. امیدوارم این جمع بتواند با تلاش همدیگر برای جوامع اسلامی یک نسخه مشترک تهیه کند، جنگ با یکدیگر، لبه آتش است کنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها؛ خدا ما را نجات داد و باید از این لبه آتش کنار بکشیم.

خدا کمک کند هم در جوامع خودمان و هم بین سرزمین‌های مسلمانان دست در دست یکدیگر دهیم و متجاوزان را از سرزمین خودمان بیرون کنیم.