به گزارش اکوایران، دو مقام بلندپایه روسیه که از دستیاران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هستند، روز سه‌شنبه در تهران بودند تا در بحبوحه تجدید نگرانی‌های غرب در مورد این اتحاد رو به رشد، درباره همکاری دوجانبه با مقامات ایرانی گفت‌وگو کنند.

به نوشته المانیتور، ایگور لویتین، مشاور ارشد پوتین با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سه وزیر دولت ایران دیدار کرد. گفتگوهای لویتین اساساً حول پیشرفت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC)، یک پروژه زیرساختی کلیدی بین منطقه‌ای، بود که هدف آن تقویت ارتباطات تجاری است.

این مسیر ۷۲۰۰ کیلومتری شامل شبکه‌های دریایی، ریلی و جاده‌ای است و هدف آن تسهیل حمل‌ونقل کالا بین هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا است. کریدور شمال-جنوب با تسهیل همکاری‌های تجاری و اقتصادی، سنگ بنای مشارکت ایران و روسیه است.

رسانه‌های ایران گفتند که لویتین به دبیر شورای امنیت ملی ایران در مورد جدیدترین تحولات پروژه‌ها «توضیح» داده است، در حالی که احمدیان بر تعهد تهران برای پیگیری این ابتکار تاکید کرد.

لویتین پیش از آن با عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، فرزانه صادق، وزیر راه و احمد حیدری، وزیر کار برای گفت و گوهای بیشتر در مورد ابعاد مختلف این پروژه دیدار کرد.

خبر مرتبط
طنین ترسناک زمزمه تغییر دکترین هسته‌ای تهران و مسکو در غرب/ قمار حساب‌شده با شریکی بدحساب و عملیات فریب موشکی واشنگتن

اکوایران: برای روسیه، ایران دارای توان هسته‌ای می‌تواند وزنه تعادلی در برابر نفوذ غرب در خاورمیانه بوده و هرگونه سازش بالقوه بین تهران و غرب را پیچیده سازد.

در همان روز سرگئی شویگو، مقام ارشد امنیتی روسیه وارد تهران شد و با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران دیدار کرد. گزارش‌های رسانه‌های دولتی ایران نشان می‌دهد که شویگو تلاش کرده است تا نگرانی‌های ایران را در مورد کریدور مناقشه‌آمیز زنگزور که مسکو برای آن فشار می‌آورد، کاهش دهد.

در اوایل ماه جاری، اظهارات مقامات روسی درباره این پروژه، هم‌تایان آن‌ها را در تهران عصبانی کرد. زنگزور برای تهران به عنوان یک تهدید ژئوپلیتیک بالقوه تلقی می‌شود که می‌تواند به طور موثر و به طور کامل مسیرهای زمینی ایران به ارمنستان را قطع کند.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از دیدار این مقام روسی با پزشکیان و احمدیان گزارش داد: «سرگئی شویگو بر حمایت روسیه از مواضع ایران در رابطه با کریدورهای منطقه‌ای و ارتباط با آذربایجان تأکید کرد».

در گزارش ایرنا آمده است که پزشکیان بار دیگر تاکید کرد که همکاری ایران و روسیه «تأثیر تحریم‌های بین‌المللی و اقدامات ناعادلانه اتخاذ شده علیه هر دو کشور را کاهش می‌دهد».

کریدور شمال جنوب

سفر دو دستیار پوتین به تهران در حالی صورت می‌گیرد که توجه به همکاری نظامی جنجالی ایران و روسیه در کانون توجه قرار گرفته است. فشار غرب به‌ویژه به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر تامین موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد برای روسیه، که احتمالاً در جنگ کرملین علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش یافته است. ایران قاطعانه این ادعاها را رد کرده و آن را «جنگ روانی» خوانده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، جداگانه با الکسی لیخاچف، رئیس روس اتم – آژانس هسته‌ای دولتی این کشور –دیدار کرد. به گزارش تلویزیون ایران، این دو در مورد نیروگاه بوشهر که برای چندین دهه با کمک روسیه در حال توسعه بوده است، تبادل نظر کردند.

اولین واحد بوشهر در سال 1390 به شبکه سراسری ایران متصل شد، ساخت واحد دوم همچنان ادامه دارد و برنامه‌ریزی برای سومین واحد نیز در دست اقدام است. نقش روسیه در ساخت رآکتورهای اضافی در این نیروگاه، در مرکز این روابط دوجانبه بوده است. با این حال، بحث‌ها حول این توافق مدت‌هاست با شکایت ایران به دلیل تاخیرهای مکرر از سوی روسیه و عدم پایبندی آن به تعهدات توافق شده همراه بوده است.

در حالی که مسکو و تهران در سال‌های اخیر از ایجاد یک اتحاد قوی برای مقابله با نفوذ غرب صحبت کرده‌اند، این روابط چند وجهی شاهد تنش‌های پنهان بوده است که در زیر سطح، حل‌نشده باقی مانده است، مانند مورد بوشهر و تاخیر در تحویل سیستم‌های دفاعی روسیه به ایران.

خبر مرتبط
اهرم فشار تازه تهران بر پوتین برای دریافت جنگنده و سامانه دفاع هوایی؟/ مسکو متحد نیابتی تهران شده؟

اکوایران: تهران ممکن است روسیه را نه چندان به عنوان یک قدرت بزرگ، بلکه به عنوان یک متحد نیابتی دیگر ببیند، که تمایلش برای مبارزه با دشمن مشترک به نفع ایران است، اما همزمان به آن اجازه می‌دهد تا از هزینه‌های جنگ با خودِ دشمن مشترک اجتناب کند.

موضوع دیگر در این میان، سرنوشت توافقنامه شراکت راهبردی ایران و روسیه است که از سال 2020 در دست تنظیم بوده است. محرمانه بودن جزئیات دقیق تعهدات ایران، موضوع نگرانی رسانه‌ها و ناظران ایرانی بوده است.

در ماه ژوئن، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیش نویس نهایی توافق برای تایید به طرف ایرانی ارائه شده است و تنها در انتظار انجام کارهای نهایی در تهران است.

تأخیر ظاهری از سوی تهران، این گمانه‌زنی را در میان ناظران ایرانی تقویت کرده است که جمهوری اسلامی ممکن است برای تجدیدنظر در تعهداتش، به عمد امضای نهایی را به تعویق بیندازد.