در معاملات روز سه‌شنبه دلار هرات در کانال 33 باز شد، باز شدن دلار در این کانال، بی‌سابقه‌ترین اتفاق برای قیمت دلار هرات بود. البته این رکورد بی‌سابقه دوامی نداشت و هرات تا 32 هزار و 500 تومان پایین آمد. قیمت دلار در تهران در سطح 33 هزار و 300 تومان باز شد اما در ادامه روز کاهشی شد. کف 33 هزار حمایت شد تا تهران شاهد تغییر کانال نباشد. 

یکی دیگر از اولین‌های بازار، افزایش قیمت دلار سهمیه به سطح 32 هزار تومان بود. مشاهدات نشان می‌دهد باوجود رکوردشکنی قیمت دلار سهمیه‌ای، در مقابل تمام صرافی‌های عرضه‌کننده سهمیه‌ای صف خرید تشکیل شده بود. دیگر بازار کاهشی سه‌شنبه قیمت سکه طلا بود. سکه 150 هزار تومان کاهش پیدا کرد و حباب دو میلیون تومانی تعدیل شد. تنها بازاری هم که خلاف جریان آب شنا کرد طلای آبشده بود که با نگاه به افزایش اونس جهانی، کانال 6 میلیون را پشت سر گذاشت.

معامله‌گران هنوز اخبار مربوط به آزادسازی دلارهای نفتی را تعقیب می‌کند. یک منبع آگاه به اکوایران گفت: مقدمات فنی این اتفاق آماده شده است، ایران شماره حساب و بانک مقصد را معرفی کرده است و به زودی با انجام تبادل چهار زندانی، قفل ارزهای نفتی ایران در کره شکسته می‌شود. با این حال تجربه نشان داده که آزادسازی دلارهای نفتی وقتی در بازار شنیده می‌شود که قیمت به آستانه حساس رسیده است. برای نمونه حضور دلار در مرز 33 دلیل خوبی برای استفاده از این ابزار است. باید دید در این دوره چه اتفاقی می‌افتد. در بازار هم تحلیلگرای معتقدند منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره، حکم مدیریت انتظارات را پیدا کرده است. 

نکته دیگر درباره آزاد سازی به تصمیم های طرف مقابل باز می گردد. با وجود اینکه منبع آگاه ایرانی از تمام شدن کار می گوید: اما تجربه نشان داده در دو سال گذشته یک بار دیگر نیز کار به همین مرحله رسید در دقیقه آخر آمریکا به دلیل آنکه ممکن است با آزاد سازی دلارها برای احیای برجام کم انگیزه شود از تبادل زندانی منصرف شد. باید دید این بار با فرض درستی توافق، چنین اتفاقی تکرار می شود؟

یکی از پرسش‌ها در بازار ارز اثر قطعی اینترنت بر بازار ارز است. از نگاه معامله‌گران قطعی اینترنت در افزایش قیمت دلار تاثیر داشته است. برخی معتقدند اگر قیمت را بالا نبرده کف محکمی برای کاهش‌های پرفشارتر شده است. معامله‌گران می‌گویند قطعی اینترنت معاملات را کند کرده و حتی موجب شده است گرایش حضور در بازار بیشتر شود. باتوجه به اینکه در فضای کنونی کمتر کسی فروشنده است این افزایش حضور، خودش را در سمت تقاضا نشان می‌دهد. 

درباره آینده بازار معامله‌گران اعتقاد دارند اگر دلار هرات 33 را تثبیت ندهد بازار در فاز اصلاح خواهد بود. این گروه پیشبینی می‌کند تعطیلات چهارشنبه این اصلاحات را تقویت می‌کند. اما در مقابل مجموعه اخبار هسته‌ای و شرایط حاکم در بازار، از نظر یکسری دیگر از معامله‌گران نشانه‌ای از مقاومت در برابر افت قیمت است.