به گزارش اکوایران؛ رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: انتشار اوراق سکه بانک مرکزی با توجه به اصلاحات صورت گرفته، بلامانع است.

​براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، با توجه به اینکه اوراق سکه بانک مرکزی با اصلاحی، رفع اشکال شده و درصورت مطالبه مشتری، امکان تحویل سکه خریداری شده به مشتری درنظر گرفته شده است، این اوراق مطابق مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی بوده و انتشار آن بلامانع است.

شرایط خرید اوراق سکه از بورس کالا

به گفته معاون اداری و اعتبارات بانک مرکزی، هر شخصی که در بازار سرمایه از کد بورسی برخوردار باشد و امکان معامله را داشته باشد، می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند.

عمرانی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما اظهار کرده که تمام اشخاص حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند، هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به خرید ۱۰۰ سکه و صندوق‌های طلا نیز بدون محدودیت نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی ادامه داده، هر شخصی که در بازار سرمایه از کد بورسی برخوردار باشد و امکان معامله را داشته باشد، می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند؛ بنابراین، محدودیتی برای اشخاص حقیقی لحاظ نشده است.

عمرانی از سررسید ۶ ماهه اوراق سکه خبر داد و گفته که این اوراق براساس ضوابط بورس کالا منتشر خواهد شد و از آنجا که هر اوراقی دارای یک سررسید مشخص است و در یک روز مشخص منتشر خواهد شد، بنابراین، سررسید مشخصی هم خواهند داشت. 

او ادامه داده، خریداران این اوراق ۲ روش پیش رو دارند؛ آنها می‌توانند با توجه به اینکه خرید فیزیکی سکه طلا از مشکلات خاص خود برخوردار است، این اوراق را تا سرسید نگه دارند یا اینکه خریداران در معاملات ثانویه این اوراق که پس از عرضه اولیه امکان آن فراهم خواهد شد، اوراق سکه خود را به قیمت بازار به فروش برسانند.


جزئیات بیشتر درباره عرضه اولیه اوراق سکه در بورس را اینجا بخوانید


امروز 17 آبان عرضه اولیه اوراق سکه در بورس کالا با قیمت 16 میلیون و 225 هزار تومان آغاز شد که تا 6 ماه آینده تحویل فیزیکی ندارد. این در حالیست که سکه یک روزه در بورس دیروز در محدود 16 میلیون تومان قیمت خورد.

خرید 100 اوراق سکه معادل خرید یک قطعه سکه تمام بهار آزادی است و برای خرید آن حداقل باید 16 میلیون تومان در حساب خود داشته باشید و امکان خرید زیر 100 واحد اوراق سکه در بورس وجود ندارد.