به گزارش اکوایران، درآمدهای نفتی مهمترین بخش درآمدهای دلاری کشور و یکی از ستون‌های اصلی بودجه سالانه کشور است. قیمت و فروش نفت در طول سال‌های متمادی اثر غیرقابل انکاری در تصمیمات اقتصادی دولت‌ها داشته و بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان سهم نفت در بودجه را مهمترین رکن بودجه دولت می‌دانند که می‌تواند بر قیمت دلار اثر بگذارد.

بسیاری از برنامه‌ها و توصیه‌هایی هم که اخیرا برای کنترل بازار ارز ارایه شده است توجه ویژه به بخش درآمدهای نفتی دارد و به دنبال خنثی کردن اثر درآمدهای نفتی بر قیمت دلار است. بر همین اساس اکوایران در دیدبان اولین روز هفته درباره اهمیت قیمت نفت بودجه بر قیمت دلار بررسی‌هایی را ارائه می کند.

یک روز پیش از ارایه لایحه بودجه توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی خبرگزاری فارس ارقامی را در این باره منتشر کرد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ میزان فروش روزانه نفت را یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با میانگین قیمتی حدود ۸۵ دلار و نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است.

در صورتی که مبنای قیمتی بشکه‌های نفت در بودجه منطبق بر گزارش خبرگزاری فارس باشد، این نرخ می‌تواند بودجه دولت را دچار مشکلاتی کند؛ زیرا تا حدود زیادی خوش‌بینانه وضع شده است. مبنای ۸۵ دلاری فروش نفت بودجه سال آتی در شرایطی اعلام شده است که محاسبات الراجحی کپیتال در عربستان - به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت - نشان می‌دهد که مبنای قیمت نفت بودجه عربستان برای سال ۲۰۲۳ حدود ۷۸ دلار در هر بشکه است. بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس هم محدوده ۷۰-۸۰ دلاری را برای قیمت نفت کشورهای صادرکننده نفت اوپک تخمین می‌زند؛ البته برخی از موسسات انرژی قیمت نفت را برای سال بعد حدود ۹۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که همین نرخ فروش هم در شرایط تحریمی، برای نفت ایران خوش‌بینانه است.

در چنین فضایی اگر فشار سیاسی خارجی بر ایران در سال بعد تغییر نکند، شرایط برای فروش نفت ایران که تحریم است، سخت می‌شود. برای مثال، روسیه با اعمال سقف قیمتی اروپا و تحریم‌ها مجبور به ارائه تخفیف‌های فروش شده است. بر اساس گزارش آرگوس مدیا که قیمت‌ها در بازار فیزیکی نفت را رصد می‌کند، محموله‌های صادراتی نفت از دو بندر اصلی غربی روسیه یعنی نووراسیسک و پریمورسک در روزهای اولیه ژانویه ۲۰۲۳ کمتر از متوسط ۴۰ دلاری معامله شده که نشان‌دهنده سطح بالای تخفیفات تحریمی فروش نفت است.

روسیه که یکی از رقبای اصلی فروش نفت در بازارهای صادراتی ایران است، نفت را با اعمال تخفیفات سنگین عرضه می‌کند که نشان می‌دهد ایران هم برای ماندن در صحنه رقابت نمی‌تواند از میدان تخفیفات سنگین عقب بماند؛ به همین دلیل هم محدوده قیمتی تعیین‌شده برای نفت بودجه در مقایسه با سایر کشورها با توجه به فضای تحریمی ایران بسیار خوش‌بینانه است و در صورتی که توافق نشود، این محدوده قیمتی می‌تواند بودجه ایران را از محل درآمدهای نفتی با کسری بودجه قابل توجه روبه‌رو کند که اگر چنین شود قیمت دلار تهران به خاطر کاهش سهم دلارهای نفتی و کسری بودجه با خطر شوک‌های افزایشی روبه‌رو خواهد شد، زیرا منابع ارزی در شرایطی تحت فشار قرار می‌گیرد. در واقع سقف بودجه سال بعد ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده ولی نرخ تسعیر دلار نفتی نیز در محدوده سال قبل قرار دارد. در چنین شرایطی به دلیل عدم توازنی که در میزان عرضه و تقاضای دلار به وجود خواهد آمد قیمت دلار ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.

بررسی خرید ربع سکه در بورس کالا

امروز اوراق ربع سکه در بورس کالا عرضه خواهد شد و هر کد بورسی می‌تواند ۵ ربع سکه خریداری کند. با توجه به نرخ اونس ۱۹۲۰ دلاری و قیمت دلار آزاد، میزان حباب ربع سکه محدوده ۳۹ درصد است؛ این در حالی است که کمترین میزان حباب ربع سکه در شش ماه گذشته ۳۲ درصد و از ابتدای سال ۲۴ درصد است و این قطعه طلا در سال جاری حباب زیر ۲۰ درصدی نداشته است.

از نظر تکنیکالی هم حمایت محدوده شش میلیون تومانی که ربع سکه پیش از فتح آن دو بار در قالب مقاومت با آن برخورد داشته حمایت مهمی است که اگر ربع سکه در پیش‌فروش‌ها با آن برخورد داشته باشد با استقبال خرید مواجه خواهد شد، زیرا حباب ربع سکه در این محدوده قیمتی به محدوده ۲۳ درصدی خواهد رسید که کمترین سطح حباب ربع سکه از ابتدای سال جاری است و از منظر تکنیکی هم در موقعیت مناسبی است. البته کارشناسان معتقدند اگر قیمت فروش ربع سکه در عرضه‌های بورس کالا کاهش محسوسی داشته باشد می‌تواند قیمت ربع سکه بازار آزاد را با فشار فروش مواجه کند.

کلکسیون اخبار منفی برای بازار سرمایه

بازار سرمایه روز چهارشنبه با اهرم اخبار منفی بودجه‌ای و لغو عرضه دنا در بورس کالا سرخپوش شد. دولت در بودجه سال آتی، مالیات، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، سهم مالکانه معادن و نرخ سوخت صنایع را افزایش داده است. این موارد در حالی است که دلار صادراتی شرکت‌ها‌ باید با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه شود و عرضه خودرو در بوریس کالا با اشکال مواجه شده است.

هرچند لایحه بودجه در مجلس چکش‌کاری خواهد شد ولی در صورتی که اثر اخبار منفی بر بازار سرمایه تعدیل نشود و بازار سرمایه دچار خروج سرمایه‌های متوالی شود، با توجه به فشارهای سیاسی که اخیرا بر ایران تشدید شده و نرخ پایین سود بانکی، بازار ارز ممکن است میزبان نقدینگی‌های خارج شده از بازار سرمایه شود. چندی پیش هم معامله‌گران بازار ارز در زمان کنترل بازار ارز توسط بازارساز، تشدید خروج پول از بازار سرمایه را بازوی کمکی رشد قیمت‌ها در بازار ارز می‌دانستند.