اکوایران: دلار هرات 52 هزار و 400 تومان شروع شد و در پایان هم در مرز حمایت 52 هزار و 200 تومان بسته شد. در رز سه‌شنبه شاهد یک بازار بی‌جان بودیم مخصوصا از ظهر به بعد. دلار هرات در نیمه اول افزایش تا مقاومت 52 هزار و 600 تومان داشت و در معاملات عصر شروع به اصلاح کرد و به حمایت رسید. به عقیده معامله‌گران این بی‌جانی بازار نیاز بوده و تایم استراحت بازار است.

قیمت سکه هم صبح مثل دلار افزایشی بود و به 32 میلیون و 600 هزار تومان رسید و در عصر کاهشی شد و در 32 میلیون و 100 هزار تومان معامله شد. حباب سکه از ابتدای هفته در حال رشد بود و بعد از رسیدن به 7 میلیون، به مرز 8 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در بازار سکه هم سردرگمی زیاد است و این موضوع را در اختلاف خرید و فروش سکه می‌شود فهمید؛ این شکاف تقریبا یک میلیون تومان است.

چرا بازار جان ندارد؟

معامله‌گران می‌گویند این بی‌جانی بازار هم تکنیکالی است وهم بنیادی. از لحاظ تکنیکال، بازار از کف 50 هزار و 700 با 5 موج به بالای مرز مهم 52 هزار و 200 تومان رسیده و موج پنجم، پایان موج صعود بوده است، بازار می‌تواند بعد از استراحت، یک جان تازه بگیرد. یک تحلیل تکنیکال هم از سمت درهم وجود داشت. فنی‌ها می‌گویند بر اساس چارت درهم امارات، نرخ با برخورد به مقاومت 14 هزار و 800 تومان احتیاج به استراحت داشت. البته در واقعیت هم همانطوری که در روز دوشنبه گفته شد خیلی از معامله‌گران درمعاملات کال مارجین شدند. به عقیده یکسری از آن‌ها این رفت و برگشت‌های نرخ در این چند روز اکثر معامله‌گران را چپ و راست کرده و برای همین اتاق‌های معاملاتی خلوت شدند.

از لحاظ بنیادی هم خبرهای مختلفی در بازار وجود داشت، خود این خبرهای مثبت و منفی باعث شده که بازار سردرگم شود و بیشتر در این ناحیه نظاره‌گر باشند. مهم‌ترین خبر زمان بعدی نشست شورای حکام بود که در 15 تا 19 خرداد تشکیل خواهد شد. یکسری‌ها باتوجه به توییت لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال معتقدند به خاطر این نشست  احتمال دعوت گروسی به تهران وجود دارد و بازار استاپ کرده است. یک خبر هم درمورد عادی‌سازی روابط مصر و ایران در بازار بود. سلطان عمان که قرار بود دو هفته پیش تهران بیاید، در این خبر نقش اصلی را داشته و گفته می‌شود حیثم بن طارق درمورد این عادی سازی با رئیس جمهور مصر گفتگو کرده است. بعد از کناره‌گیری دبیر شورای عالی امنیت ملی هم تحلیل‌ها درمورد برجام پیچیده شده و خود این هم کار را سخت کرده است. یکسری از معامله‌گران با چیدن تحلیل تکنیکال و این اخبار بنیادی و این موضوع که در اردیبهشت بازارها رنج بودند معتقدند به این تحرکات باید شک کرد.

البته اگر تمام این مسائل را کنار هم بچینیم به این واقعیت می‌رسیم که همچنان پول در بازار نیست. این نبود پول هم از انطباق نرخ هرات و تهران قابل فهم است.

یکسری از چارتیست‌ها معتقدند دو سیگنال در بازار وجود دارد که بازار را در صعود نگه داشته است. یک اینکه بازار سه‌شنبه یک سرک زیر مرز حمایت 52 هزار و 200 تومان کشید و نتوانست زیر آن تثبیت دهد. دو اینکه حباب سکه هر روز بیشتر می‌شود و خود این سیگنال صعود برای بازار بود. البته حضور همچنان سکه در کانال 32 میلیون هم نگاه بازار را افزایشی نگه داشت. از نگاه این‌ها گارد بازار صعودی است و اگر حتی مرز 52 هزار و 200 تومان از دست برود نرخ بعد از برخورد به 51 هزار و 700 تومان دوباره افزایشی می‌شود و این بار احتمال شکسته شدن مرز مقاومت بیشتر است. اما در مقابل این‌ها کاهشی‌های بازار می‌گویند لیدر بازارها طلای آبشده است که فعلا با صعود دلار همراهی نمی‌کند. این دسته تصور می‌کنند حتما گنده‌های بازار چیزی می‌دانند که فعلا دست نگه داشتند و بازار رنج شده است. این دسته می‌گویند باتوجه به کاهش اونس، کم کم بلوکه بازار از آبشده به سمت دلار می‌رود و می‌تواند اصلاح بازار را بیشتر کند.

بازار سه‌شنبه 3 نکته داشت. یک اینکه می‌گویند بازار دوباره انتظامی شد. در معاملات سه‌شنبه علاوه بر تهران، از بازار اصفهان هم انتظامی شدن مخابره شد. نکته دوم خبر فعال‌سازی سامانه یکپارچه فروش خودرو از چهارشنبه بود که خالیفروشان روی آن مانور دادند. اما اصل خبر این بود که از چهارشنبه آن‌هایی که با بلوکه کردن پول در بازار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، باید پنج خودروی درخواستی خودشان را ثبت کنند. نکته سوم شایعه درمورد بازار هرات بود. یک خبر از صبح دست به دست می‌شد که بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که دیگر با صرافی‌های ایرانی معامله دلاری نخواهد داشت.