به گزارش اکوایران، در شرایطی که انتشار خبر برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران در پایان روز قبل انتظارات افزایشی را تقویت کرده بود، دلار تهران دیروز روند نزولی به خود گرفت.

روز قبل شاید اعلام عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اهرم دست بازارساز برای کنترل و کاهش دلار بود و در شرایطی که انتظار می رفت جلسه شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و تصمیم انگلیس، فرانسه و آلمان برای تمدید تحریم‌های موشکی ایران پس از مهر سال جاری موجب رشد قیمت دلار شود، دلار نزولی شد.

این مسأله دو مورد را یادآور می‌شود؛ اول آنکه احتمالا قدرت بازارساز در کنترل دلار افزایش پیدا کرده است و بازارساز دست برتر بازار را برای کنترل بازار دارد. این روزها دلار بیشتر از کانال درهم کنترل می شود که نشان میدهد بهبود روابط با کشورهای عربی علی الخصوص امارات به سود بازار ارز تمام شده است. گشایش هاییکه در روابط ایران و امارات ایجاد شده بی تاثیر در بهبود قدرت دلار در کنترل بازار ارز نیست.

دومین موردی هم که این رفتار بازار نشان می دهد آنست که احتمالا بازار ارز هنوز خریداران چندانی ندارد و معامله گران در برابر اخبار احتیاط می کنند.

فرمان صعودی از دستان درهم خارج شد

قیمت دلار چند وقتی است که در محدوده مشخصی نوسان می کند و بازار فقط به نوسان گیران روی خوش نشان داده است.

دلار این روزها از کانال هرات افزایشی می شود و از کانال درهم کنترل میشود. درهم تقریبا یک ماه است که در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان می کند و در این محدوده یک روند ساید را تشکیل داده است. به نظر می رسد همکاری صرافی الانصاری امارات با ایران توانسته شرایط را برای درهم تغییر دهد و فرمان صعودی بازار را از درهم بگیرد.

سکه جان صعود ندارد

اونس طلا نزدیک دو‌ماه است که در کانال ۱۹۰۰ دلاری نوسان می کند و بازار منتظر یک افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسه جولای است تا به کاهش تورم تا سطح دو درصدی کمک بیشتری کند. رکود و نوسان محدود اونس و دلار باعث انفعال معامله گران سکه و طلا در ایران شده است چون نوسان محدود این دو پارامتر اثر گذار قدرت مانور را از آن ها گرفته است.

سکه رفاه در معاملات روز قبل کمتر از سکه امامی در بازار آزاد معامله شد این نوع معاملات هم فعلا یادآوری می کند که انتظارات افزایشی در میان معامله گران سکه خنثی شده است و بازار جان صعود ندارد.چون در روند های افزایشی غالبا سکه رفاه بالاتر از سکه بازار معامله می‌شود.‌در صورتی که سکه رفاه روند افزایشی به خود بگیرد یک مقاومت بسیار سخت در محدوده ۳۰ میلیون تومان دارد که شکست و تثبیت بر فراز آن لازمه پیشروی بازار است.‌حمایت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حمایت ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هم حمایت های پیش روی سکه رفاه هستند.

چراغ سبز وزیر به پتروشیمی ها

شاخص کل پس از کش و قوس های فراوان روز قبل توانست خود را به بالای مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برسد و امروز روز مهمی برای بورس است برای ادامه روند افزایشی بورس، شاخص کل در ابتدا باید بتواند بالای مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی خود را تثبیت کند.‌ در کنار این مسئله هم ارزش معاملات خرد نیز مورد توجه است تا بتواند از شاخص کل را به محدوده های بالاتر هدایت کند.

وزیر اقتصاد اعلام کرده که ممکن است نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح شود این اتفاق می تواند منجر به بروز واکنش مثبت در گروه پتروشیمی شود. بررسی تکنیکالی شاخص شیمیایی هم نشان میدهد که روی حمایت سطح ۳۸ درصدی قرار و مقاومت محدوده ۱۷۴ هزار واحدی پیش روی گروه شیمیایی است.