به گزارش اکوایران، شاخص کل بازار سرمایه از اردیبهشت دچار اصلاح شد و پس از آنکه اخبار منفی و بلاتکلیفی سهامداران را دچار زیان کرد و تحلیلگران از عواقب چنین تصمیماتی بر بازار سرمایه و بازارهای موازی گفتند اکنون افراد حقیقی و حقوقی دیگری نیز همصدای تحلیلگران شده‌اند. با شروع هفته، خبرگزاری فارس از وضعیت نگران کننده بورس نوشت و نسبت به قیمت گذاری دستوری انتقاد کرد. این خبرگزاری درباره ریسک های خروج پول از بازار سرمایه و مقاصد بعدی آن هشدار داد.

در شرایطی که برخی از اقتصاددانانی که در سال ۹۹ نامه معروف را نوشتند، این روزها از ارزندگی بازار سرمایه می‌گویند، در روز یکشنبه هم کمیسیون اقتصادی مجلس وارد عمل شد و محمدرضا پورابراهیمی رییس این کمیسیون در نامه ای از محمدرضا قالیباف رییس مجلس خواست تا مصوبه نرخ خوراک بررسی شده و اقدامات لازم برای لغو آن انجام شود.

در نهایت در روز دوشنبه هم رییس قوه قضاییه به مساله بازار سرمایه پرداخت و اعلام کرد که با توجه به آنکه جمع کثیری از مردم دارای کد بورسی هستند و درگیر بازار سرمایه شده اند در شرایطی که این وضعیت برای مردم ایجاد نگرانی کرده لازم است بازرسی کل کشور، شورای عالی بورس و دولت بیایند و برای مردم تبیین کنند تا زمینه سوء استفاده برای دشمنان فراهم نشود.

در چنین شرایطی که به نظر می رسد بسیاری به این نتیجه رسیده اند که پیکر بیمار و کم‌جان بازار سرمایه نیاز به کمک دارد باید دید در زمان های باقی مانده بازار سرمایه احیا می شود یا با از دست رفتن فرصت طلایی سرمایه ها از بورس به سمت مقاصد دیگر کوچ می کنند؟

نشانه پیشرفت مذاکرات و نزول دلار

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران و‌متیو میللر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر انتقال پول های ایران از عراق به بانکی در عمان را تایید کرد، ولی کنعانی اعلام کرد که منتظر اقدام عملی کره برای آزادسازی  پول های ایران هستیم.

آزادی پول های کره و تبادل زندانیان برای دوطرف در مذاکرات از اهمیت ویژه ای دارد، اکونومیست چندی پیش اعلام کرد که آزادی پول های بلوکه شده در کره و آزادسازی زندانیان توسط ایران نشانه ها و گام های عملی بهبود و پیشرفت مذاکرات است. دلار در معاملات روز قبل تا کانال ۴۷ هزار تومانی کاهش یافت ولی دوباره به کانال ۴۸ هزار تومان برگشت. دلار برای ادامه جریان کاهشی باید بتواند حمایت ۴۷ هزار و ۹۵۰ تومان را بشکند در غیر اینصورت شکست مقاومت ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان شرط ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی است.

مهمترین حمایت برای طلا

کاهش قیمت دلار، کاهش تقاضا در محرم و افزایش عرضه طلا در فصل نقل و انتقالات مسکن باعث کاهش قیمت طلا شده است و در صورتی که موارد گفته شده ادامه داشته باشد طلا نیز نزولی خواهد بود. بر اساس نمودار فنی طلا، هر گرم طلای هجده عیار حمایت خط روند صعودی در محدوده دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را در پیش رو دارد که درصورت ادامه روند نزولی این حمایت برای طلا مهم است ولی در صورت تغییر مسیر طلا اولین مقاومت محدود دو‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

 رنگ سبز به تابلو برگشت

روز قبل رنگ سبز به تابلوی معاملات بازگشت و رخ سبز تابلوی بورس به پورتفوی معامله گران سرایت کرد. هرچند ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی زند که بسته بودن نمادها به دلیل برگزاری مجامع تا حدودی آن را توجیه می کند ولی روز قبل سهامداران حقیقی تصمیم گرفتند سرمایه خود را وارد بورس کنند. نرخ خوراک هفت هزار تومانی صنایع پتروشیمی لیدر حرکت شاخص کل در سراشیبی بوده است و بیشتر از سایر اخبار برای معامله گران سنگین تمام شده است. در چنین شرایطی شایعات و خبرهایی که در روز یکشنبه به بازار ارز مخابره شد که حاکی از مخالفت مجلس با نرخ خوراک پتروشیمی ها بود و نشان میداد هنوز امیدهایی برای لغو این مصوبه برای بازار سرمایه وجود دارد، این اخبار دل سهامداران راگرم کرد و شاخص کل با دنده معکوس شبندر، رهبری بانک ملت و فولاد خوزستان و رشد تقاضا در گروه پتروشیمی رشد کرد و اکثریت بازار هم از این فضا پیروی کردند.

بررسی تکنیکالی گروه شیمیایی نشان میدهد که اندیکاتور آر اس آی پس از قرارگیری در ناحیه اشباع فروش در محدوده ۱۶ به بالا برگشته است که پیشتر نیز این تجربه رخ داده است.

شاخص شیمیایی از آبان ماه یک خط روند صعودی تشکیل داده که تا به حال دو بار مانع اصلاح بیشتر این گروه شده است. حال باید دید این خط روند می تواند مانع از اصلاح بیشتر این شاخص شود و کم کم اخباری منتشر می شود که مسیر این شاخص را منحرف کند یا خیر؟

شایعات مثبت از گروه شیمیایی همزمان با نزدیکی این شاخص به حمایت سطح ۶۱ درصد فیبوناچی منتشر شد و همدستی این دو عامل بی تاثیر در رشد ۱.۲ درصدی شاخص شیمیایی در روز دوشنبه نبود. در ادامه باید دید شاخص گروه شیمیایی به سمت حمایت خط روند صعودی خود حرکت میکند یا از محدوده فعلی مسیر خود را در جهت افزایشی تغییر می‌دهد.