به گزارش اکوایران، روز قبل، روز معامله‌گران کاهشی نبود و اخبار به کام افزایشی‌ها روانه بازار شد.

در شرایطی که در خرداد خبر آزادسازی ۲۴ میلیارد دلاری منابع ایران منتشر شده بود و با چراغ سبز طرف آمریکایی و خبر از سرگیری مجدد مذاکرات دلار روند نزولی به خود گرفته بود، این روزها این خبرها در حال رنگ باختن است. از دریافت منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول خبری نیست، عراق به جای پول گاز روزی صد هزار بشکه نفت به ایران می‌دهد و ایران به جای دریافت پول‌های مسدود شده در کره جنوبی (که قرار بود از طریق قطر منتقل شود) دست به شکایت از این کشور زده است.

بازاری که با خبر آزادسازی منابع نزولی شده بود با خبرهای اینچنینی راه خود را کج کرد و افزایشی شد ولی در مرز یک مقاومت مهم ایستاد. در چنین شرایطی که اخبار منفی یکجا به بازار ارز تزریق شده باید دید که اسکناس آمریکایی می تواند مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان را بشکند و به مقاومت روانی ۵۰ هزار تومانی حمله کند و بالای آن تثبیت شود یا در ادامه دوباره بازارساز با انتشار اخبار متفاوت باعث اصلاح دوباره دلار خواهد شد؟

ساز ناکوک درهم با دلار

اگرچه دلار وارد فاز افزایشی شد ولی درهم برخلاف گذشته با آن همکاری نمی کند و  حباب آن کاهشی شده است. در گذشته وقتی دلار روند افزایشی به خود می گرفت حباب درهم همزمان رشد می کرد ولی  این روزها با رشد قیمت دلار، حباب درهم روند نزولی به خود گرفته است. این  رویه دو نکته را به بازار ارز گوشزد می کند اول آنکه قدرت  بازارساز در کنترل بازار ارز افزایش پیدا کرده و در چنین شرایطی نمی توان انتظار افزایش های پرشتاب را از بازار ارز داشت و دوم آنکه  این افزایش کنترل شده است و با توجه به آنکه خبرهای منتشر شده منفی از خبرگزاری های داخلی به بازار مخابره شده است احتیاط را در خرید ارز باید افزایش داد چرا که ممکن است بازارساز در سقف های قیمتی به بازار رکب بزند و خبرها به نفع کاهشی های بازار منتشر شود.

  شرط سکه رفاه برای صعودی شدن

روز قبل قیمت سکه و و طلا افزایش پیدا کرد ولی همچنان سکه امامی در بورس کالا کمتر از سکه در بازار آزاد معامله می شود، این تفاوت نشان میدهد که معامله گران نسبت به رویکرد بازارساز تردید دارند و با توجه به رکود بازار نسبت به قرارگیری در موضع خرید احتیاط می کنند، در روند های صعودی دلار غالبا قیمت سکه رفاه بیشتر از سکه بازار آزاد قرار میگیرد و حباب درهم نیز صعودی می شود روند نزولی درهم و کمتر بودن قیمت سکه رفاه از بازار آزاد فعلا نشانه هایی است که در شکل‌گیری روند صعودی برای دلار تردید ایجاد میکنند و فعلا نسبت شکل گیری روند صعودی هشدار می دهند .  

بررسی تکنیکالی چارت سکه رفاه نشان می دهد اندیکاتور مکدی برای سکه سیگنال صعودی صادر کرده ولی سکه رفاه در محدوده ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یک مقاومت سرسخت دارد که پیش از این دو بار در شکست آن ناکام بوده است. آنچه که این مقاومت را  مهم تر میکند آنست که سطح بررسی شده با مقاومت ابر کومو نیز همپوشانی دارد و شکست و تثبیت بالای آن شرط صعودی شدن سکه رفاه می باشد در غیر اینصورت تا وقتی سکه رفاه مقاومت فوق را نشکسته برای نزول قدرتمند از صعود است.

خودرو لیدر می شود؟

پس از بازگشایی سهام ایرانخودرو، گروه خودروسازی جو هیجانات خرید و فروش را در بازار سرمایه رهبری می کند، سهام خودروسازی از گذشته به عنوان رهبر سهام کوچک بازار شناخته شده است و با توجه به آنکه در محدوده حمایتی مهمی هم قرار گرفته است بیشتر مورد توجه بازار است ، زیرا از دست رفتن حمایت و اصلاح بیشتر شاخص خودرو می تواند به عنوان سیگنال کاهشی اکثریت بازار را دچار اصلاح کند.

شاخص گروه خودروسازی در نزدیکی حمایت ۶۱ درصدی فیبوناچی است و در گذشته هم در نزدیکی محدوده فوق شاخص خودرو بی‌تفاوت نبوده و واکنش هایی را نسبت به این محدوده داشته است ، در صورتی که سطح حمایتی فوق حفظ شود و گروه خودرو با افزایش تقاضا مواجه شود مقاومت ۳۴۰ هزار واحدی پیش روی شاخص گروه خودروسازی است در غیر اینصورت حمایت محدوده ۲۸۰-۲۹۰ هزار واحدی پیش روی شاخص گروه خودرو قرار دارد.