اکوایران: بازاری‌ها در روز شنبه پول‌های آزاد شده از کره جنوبی را زیر ذره‌بین قرار داده بودند اما با دو فرم متفاوت؛ برخی جدی و دغدغه‌مند و برخی هم به طنز.

دغدغه‌مندان روی اثر این منابع در بازار در حال بحث بودند و نحوه مصرف آن. طنزپردازان هم روی رقم اعلام شده سوژه درست کرده بودند. آن‌ها می‌گفتند بالاخره 7 میلیارد کره ازاد شد. معامله‌گران درمورد اینکه این دارایی در کره یک میلیاردش را از دست داده به طنز می‌گفتند امیدواریم تا به ایران برسد چیزی از آن باقی بماند. یک مورد دیگر که معامله‌گران درباره‌ آن حرف می‌زدند صحبت‌های دو طرف یعنی ایران و آمریکا درمورد نحوه مصرف پول‌ها توسط ایران بود. معامله‌گران می‌گویند یکسری از مقامات ایرانی مدعی‌اند هیچ محدودیتی برای دارایی‌های آزاد شده نخواهیم داشت، این ادعایی است که با اظهارات مقامات آمریکایی مغایرت دارد.

گزارش سی‌ان‌ان و صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی هم درمورد دارایی‌های ایران، در بازار دست به دست می‌شد. سی‌ان‌ان در روز شنبه درمورد نحوه مذاکرات ایران و آمریکا گفته که غیرمستقیم بوده و در دو هتل جداگانه در دوحه انجام شده خبر داده است. همچنین سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گفته توافق تبادل زندانیان بین واشنگتن و تهران با میانجیگری قطر دو سال و نیم به طول انجامیده است. این دو سال و نیم سوژه معامله‌گران بود که چرا باید برای 7 میلیارد دلار دو سال و نیم صبر کنیم که به 6 میلیارد دلار تبدیل شود؟ از نظر معامله‌گران به طول انجامیدن مذاکرات به ضرر دارایی‌های بلوکه شده تمام شد.

محمدرضا فرزین هم گفته به دلیل پایین آمدن برابری پول کره در مقابل دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار از ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی، کاهش یافت. محاسبه معامله‌گران می‌گوید یک میلیارد دلار به قیمت دلار شنبه برابر است با 48 همت. 48 همت هم برابر با 40 درصد میزان اوراقی است که دولت در سال گذشته فروخته و تامین درآمد کرده بود.

قیمت دلار با خبر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع در معاملات روز تعطیل جمعه که چند وقت پیش رئیس جمهور آن را رسمی نمی‌دانست، هزار تومان کاهش پیدا کرد و به کانال 48 هزار تومان رفت. قیمت دلار در روز شنبه 48 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و درگیر مرز حمایت 48 هزار و 300 تومان شد و نتوانست این سطح را بشکند. این درحالی بود که قیمت دلار فردایی تا مرز 48 هزار تومان هم پایین آمد. قیمت درهم امارات در 13 هزار و 400 تومان آغاز به کار کرد و بعد از یک کاهش، در 13 هزار و 460 تومان بسته شد که ناهماهنگ با دلار بود.

با خبر به انجام رسیدن تبادل زندانیان دوباره افراطی‌ها وارد بازار شدند. کاهشی‌های افراطی معتقدند در صورت آزاد شدن دارایی‌های ایران قیمت دلار توانایی کاهش به دامنه 30 هزار را دارد. افراطی‌های مقابل هم می‌گویند منابع بلوکه شده کره تبدیل شد به منابع بلوکه شده قطر و تاثیری در قیمت دلار داخل نخواهد داشت. اما منطقی‌های بازار نه سقوط کاهشی‌ها را می‌بینند نه اینکه این منابع در قیمت دلار تاثیر ندارد. از نظر آن‌ها تا وقتی‌که این منابع به‌طور کامل آزاد نشود بازار رو به پایین و شل خواهد بود.