اکوایران: معامله‌گران می‌گویند تاثیر اخبار توافق در بازار فقط یک روز بود و قیمت دلار به کانال 49 هزار تومان برگشت. قیمت دلار در پشت خط شنبه شب تا 48 هزار و 650 تومان بالا اومد که سیگنال افزایش داد.

روز یکشنبه بازار ارز هرات در 48 هزار و 600 تومان شروع به کار کرد و با افزایش وارد کانال 49 هزار شد. قیمت درهم امارات که شنبه با کاهش دلار همراهی نکرده بود روز یکشنبه با گپ مثبت در 13 هزار و 520 تومان باز شد و با افزایش 80 تومانی در 13 هزار و 600 تومان بسته شد.

با این قیمت درهم، دلار 49 هزار و 912 تومان برآورد می‌شود. دلار تهران هم تا نیمه اول کانال 49 هزار تومان پیشروی کرد. معامله‌گران می‌گویند بازار راه رفته‌ یک روزه‌ را، یک روزه پس گرفت.

بازار در مورد افزایش روز یکشنبه چه نظری داشت؟

گمانه‌زنی‌های مختلفی در بازار وجود داشت، اول اینکه می‌گویند بازار برای از دست رفتن کانال 48 هزار تومان احتیاج به خبر قوی‌تری دارد. دوم اینکه خبرهای مختلف از شنبه به دلار فاز منفی داد؛ اخباری مثل تغییر تامین ارز برای خودروسازان، اینکه این توافق تبادل زندانیان ربطی به توافق برجام ندارد و عدم همراهی درهم. حتی معامله‌گران از خبر عدم تخصیص دلار نیمایی برای واردات گوشت قرمز و چای که تکذیب شد سیگنال منفی گرفتند. یک مورد دیگر که بعضی‌ها به آن اشاره دارند گپ ایجاد شده در چارت دلار است که شنبه به وجود آمده بود.

یک مورد انتظاری هم در بازار وجود داشت و آن قیمت بنزین بود. دلیل ششم را معامله‌گران داده‌های آماری درمورد کاهش ارزش صادرات در تیرماه را می‌دانستند. در این آمار تراز تجاری کشور در تیرماه منفی دو میلیارد و 133 میلیون دلار ثبت شده است.

در هر صورت قیمت‌ها در بازار با برخورد به حمایتشان افزایشی شدند و  به مقاومت رسیدند. دلار هرات مقاومت 49 هزار و 200 تومان را در مسیر دارد، طلای آبشده روز یکشنبه به کانال 10 میلیون برگشت و 10 میلیون و 150 هزار تومان سد سخت افزایش است.

فنی‌ها معتقدند قیمت بازارها فعلا دارد به گپ جامانده در چارت نزدیک می‌شوند، اگر بالای این گپ تثبیت بدهد روند صعود ادامه پیدا می‌کند. گپ ایجاد شده در چارت دلار حوالی 49 هزار و 200 تومان تا 500 تومان است و اگر از این مرز رد شود می‌تواند با افزایش وارد دامنه 50 هزار تومان شود. البته این نظر منوط به این است که بازارساز مداخله در بازار نداشته باشد.

بعضی از معامله‌گران می‌گویند اینکه قیمت طبق چارت افزایشی می‌شود نشان می‌دهد که بازارساز فعلا در بازار مداخله ندارد. یکسری‌ها هم درمورد درهم که شنبه با دلار همراهی نکرد میگویند این موضوع نشان می‌دهد که قیمت حواله در آن نواحی تقاضا دارد و برای خریدار می‌صرفد.

نکته بازار ارز این که اکثر معامله‌گران معتقدند برای کاهش بیشتر، بازار احتیاج به خبر دوم دارد.