به گزارش اکوایران، با اینکه قیمت دلار در محدوده خود بود اما کاهش انس و ورود به کانال 1900 دلار، سکه و طلای داخلی را کاهشی کرد. با بازگشایی بازار جهانی قیمت انس طلا با کاهش به زیر 2000 دلار رفت و تا 1986 دلار پایین آمد. قیمت سکه در 29 میلیون و 200 هزار تومان شروع به کار کرد و تحت تاثیر انس طلا، با کاهش 100 هزار تومانی در 29 میلیون و 100 هزار تومان بسته شد. قیمت طلای آبشده هم با کاهش به سمت حمایت 10 میلیون و 560 هزار تومان رفت. 

قیمت دلار هرات در 50 هزار و 100 تومان آغاز به کار کرد و بین 50 هزار و 250 تومان تا 50 هزار و 100 تومان نوسان داد و در انتها در 50 هزار و 170 تومان بسته شد. این درحالی بود که قیمت درهم در 13 هزار و 820 تومان شروع به کار کرد و با کاهش در 13 هزار و 790 تومان به کار خود پایان داد. 

افزایش قیمت دلار رسمی

قیمت دلار رسمی در مرکز مبادله با افزایش بیش از 100 تومانی به 42 هزار و 600 تومان رسید. قیمت یوروی مرکز مبادله هم با افزایش نزدیک به 300 تومانی به 45 هزار و 800 تومان رسید. گروهی از معامله‌گران باتوجه به رشد قیمت این چند هفته دلار و یورو در سمت رسمی بازار معتقدند که بازارساز دارد با افزایش قیمت‌های رسمی خودش را به بازار آزاد نزدیک می‌کند که این نشانه‌ای از تک‌نرخی شدن قیمت دلار است. این درحالی است که هفته قبل معاون ارزی بانک مرکزی در این باره گفته است نوسانات کوچک نرخ ارز در مرکز مبادله طبیعی است ولی اینکه نرخ ارز در این مرکز رو به بالا و در جهت بازار آزاد حرکت کند اصلا درست نیست. 

بحث داغ بازار صحبت‌های رفت‌و‌برگشتی بانک مرکزی با مرکز پژوهش‌ها بود. بانک مرکزی امروز ادعای مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر تأمین کسری ارز حمایتی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر و افزایش پایه پولی از این محل را کاملاً رد کرد. روابط عمومی بانک مرکزی گفته است اطمینان می‌دهیم که تاکنون حتی یک دلار هم با نرخ بالاتر از نرخ ترجیحی برای تأمین منابع ارز مورد نیاز خریداری نشده است. 

سیگنال منفی منظور به بازار

همچنین در روز دوشنبه صحبت‌های داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بازار بود و سیگنال منفی برای قیمت دلار محسوب شد. داوود منظور گفته است اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در سال آینده ۱۴۰۳ به واردات خودرو به صرفه و صلاح کشور نیست. نماینده مجلس که معروف به طرفدار واردات خودرو است گفته بعد از افتضاح تخصیص 3.5 میلیارد دلار برای واردات چای، صحبت راجع‌به کمبود ارز و صلاح و اولویت‌های‌کشور و ... یک جوک چندش‌آور بیش نیست. معامله‌گران هم می‌گویند برای خودرو ارز نداریم، برای آیفون ارز نداریم اما آقای فرزین گفتند درهم به اندازه کافی هست.

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند بازار طلای آبشده در منطقه حمایت است که اگر از دست بدهد می‌تواند تا حوالی 10 میلیون و 400 هزار تومان پایین بیاید. فعلا دلار که ثابت است اگر انس به کاهش خود ادامه دهد سکه و طلا می‌تواند بر مدار کاهش باشد. حمایت پایینی سکه حوالی 28 میلیون و 800 هزار تومان است.