به گزارش اکوایران، دفتر سال ۲۰۲۳ بسته شد و دفتر سال ۲۰۲۴ برای ثبت تاریخ مردم جهان باز شد.

در سال گذشته بیشتر کشورهای جهانی سیاست پولی انقباضی در پیش گرفتند نرخ‌های بهره افزایش یافت و همین مسئله در برخی از کشورها باعث رکود شد اما در مجموع اقتصاد جهانی به رکودی که اقتصاددان‌ها پیش بینی می‌کردند دچار نشد.

قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و اولین کاهش سالانه خود از سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد. علیرغم پایداری جنگ اوکراین و اضافه شدن جنگ غزه و اسرائیل به تنش‌های مهم ژئوپلتیکی بین‌المللی و کاهش تولید اوپک قیمت نفت جهانی کاهش یافت، آنگولا از اوپک خارج شد و تولید نفت کشورهای جهان مانند آمریکا و برزیل رشد قابل توجهی را ثبت کرد.

میزان تولید روزانه ایالات متحده در هفته قبل به ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز رسید. برای سال آینده برخی تحلیلگران با خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ بهره ایالات متحده و برخی کشورها تصور می‌کنند تقاضای جهانی نفت رشد کند. در نقطه مقابل برخی تصور می‌کنند با افزایش رشد تولید نفت و روند صعودی آن در کنار رکود در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت به نظر می رسد قیمت نفتْ بالاییِ چندانی نداشته باشد.

با این حال در کوتاه مدت تنش‌ها میان غرب و حوثی‌های یمن در دریای سرخ افزایش یافته و انتظار تشدید آن وجود دارد اتفاقی که برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند باعث رشد قیمت نفت در کوتاه مدت شود‌.

از آنجا که صادرات نفت بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را تشکیل می‌دهد به همین خاطر قیمت و میزان فروش نفت بر سیاست های پولی و مالی کشور سایه افکنده است‌ و در کنترل قیمت دلار موثر است.

بررسی نمودار قیمت نفت و مقایسه آن با قیمت دلار نشان می‌دهد که در زمان‌هایی که قیمت نفت رشد کرده و روند صعودی داشته قیمت دلار راحت‌تر کنترل شده‌است و جهش چندانی را تجربه نکرده‌است. در چنین وضعیتی اگر پیش‌بینی افزایشی‌های نفت درست از آب دربیاید قدرت کنترل قیمت دلار برای بازارساز افزایش می‌یابد در غیر اینصورت در صورت کاهش درآمدهای نفتی می‌توان انتظار سیاست‌های انقباضی‌تر و رشد انتظارات افزایشی در بازار ارز را داشت.

بنزین بورس را داغ می‌کند

 بازار سرمایه روز قبل منفی شد و ارزش معاملات خرد کاهش یافت.

شاخص کل هنوز برای صعودی و با نزولی شدن دست دست می‌کند ولی رکود بازار خودرو، مسکن و دلار انتظارات از بازار سرمایه را در پیش از انتخابات اسفندماه افزایشی کرده است. شاخص کل حمایت دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داده و این محدوده در حال حاضر به مقاومت مهم برای شاخص کل تبدیل شده است که برای شکست آن بازار نیاز به کسب انرژی دارد.

این روزها در حاشیه توجهی که بازار سرمایه به مسائل بودجه‌ای دارد گمانه‌زنی‌ها از رشد قیمت بنزین نیز بالا گرفته‌است. اگرچه گفته می‌شود این موضوع فرابودجه‌ای است و باید توسط سران قوا تعیین تکلیف شود ولی در صورتی که این مسئله برای بازار سرمایه واقعیت پذیرتر شود می‌تواند با افزایش تقاضا برای گروه پالایشگاهی شرایط بهتری را برای بازار سرمایه رقم بزند.

 بازدهی طلا در سالی که گذشت مثبت شد

امروز اولین روز ژانویه و شروع سال ۲۰۲۴ بود.‌ تقاضای ژانویه ارز پایان پیدا کرده و بسیاری از کشورهای جهان‌ و بازارهای جهانی تعطیل است.

با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی انتظار رکود در بازار ارز داخل برای روز‌ جاری دور از ذهن نیست.

قیمت طلای جهانی از معدودترین مواردی بود که در سال ۲۰۲۳ بازدهی مثبت داشت. این موضوع ناشی از تشدید تنش های بین المللی بود. اکثریت تحلیلگران و معامله‌گران نسبت به ادامه روند افزایشی طلا در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین هستند.

در حاضر طلای آب شده داخل حمایت ده میلیون و ۸۲۰ هزار تومان را در پیش دارد و محدوده ۱۰ میلیون و ۹۴۰ تا ۱۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان مقاومت اول طلای آب شده است و‌ پس از آن مقاومت ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان مهم تر است.