به گزارش اکوایران، روند قیمت دلار در روز دوشنبه برعکس روز قبل شد. قیمت دلار در روز یکشنبه در نیمه دوم شروع به کاهش کرد و وارد کانال 49 هزار تومان شد اما در نیمه دوم روز دوشنبه با افزایش دوباره به کانال 50 هزار تومان رفت.

معامله‌گران می‌گویند رنج بودن بازار در این روزها باعث شده تا کانال‌های نرخ‌دهی راحت‌تر در کانال خود تبلیغ بگذارند. قبلا کمتر پیش می‌آمد که کانال‌های نرخ‌دهی بیشتر از 5 دقیقه نرخ نزنند مگر اینکه مشکلی پیش می‌آمد، اما در این روزها زمان تبلیغات حتی به نیم ساعت هم می‌رسد. قیمت دلار هرات در 49 هزار و 900 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول بارها به سمت 50 هزار تومان رفت ولی نتوانست بالای آن برود. قیمت دلار هرات در معاملات روزانه در 49 هزار و 950 تومان بسته شد. قیمت دلار هرات در پشت خط یعنی بعد از آخرین نرخ‌دهی نقدی با افزایش وارد کانال 50 هزار تومان شد. 

قیمت سکه در 29 میلیون و 700 هزار تومان بازگشایی کرد و تا 29 میلیون و 600 هزار تومان پایین آمد و در نهایت در حوالی نرخ بازگشایی به کار خود پایان داد. 

طلای آب شده حمایت شد

طلای آبشده در روز یکشنبه با کاهش به مرز حمایت رسیده بود و در این نقطه حمایت شد. قیمت طلای آبشده در نیمه دوم معاملات روز دوشنبه با افزایش تا حوالی 10 میلیون و 920 هزار تومان بالا رفت. 

در روز دوشنبه گفته می‌شد که برخی فعالان بازار طلا از جمله رئیس اتحادیه طلا با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دیدار داشتند. با این حال که گفته می‌شد خیلی از خرده‌فروش‌ها و بازار طلای تهران باز شده اما همچنان یکسری بنکدارهای طلای شهرستان‌ها تعطیل بودند.روز دوشنبه دهمین روزی است که بازار طلا نیمه تعطیل بود. البته شنیده‌ها حاکی از این است که خروجی جلسه روز دوشنبه برای صنف طلا و جواهر بسیار خوب بوده است.

سه خبر در تیررس بازار

در بازار روز دوشنبه سه خبر مورد توجه بازار بود. خبر اول درمورد کشیده شدن جنگ غزه به یمن و ورود ناوشکن البرز ارتش به دریای سرخ بود. خبر دوم درمورد ارز ترجیحی یا 28 هزار و 500 تومانی است. در بازار یک خبر دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه به 28 قلم کالا ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی دریافت می‌کنند. این درحالی است که در گذشته تنها 5 قلم کالا ارز ترجیحی 4200 تومانی دریافت می‌کردند. 

خبر سوم درمورد بازار ارز آزاد عراق است. دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته از امروز هرگونه مبادله با ارزها در بازارهای داخلی عراق ممنوع شده است. با این اقدام هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالای خود به دینار، ۲۰ درصد از ارزش محموله صادراتی آن‌ها کاسته می‌شود.

بحث داغ بازار درمورد موضوعی است که آن را با اجاره کارت ملی برای خرید ارز مقایسه می‌کردند. در روز دوشنبه یک مطلبی در بازار دست به دست می‌شد که در آن نوشته بود چند ماهی است که به دستور بانک مرکزی سقف خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال به 25 میلیون تومان در روز برای هر کدملی کاهش یافته است. به واسطه این محدودیت در این متن گفته شده بود که ما از سقف خرید صرافی شما استفاده می‌کنیم و کسانی که حاضر به کار هستند با توجه به کارت بانکی که مال کدام بانک است روزی بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان داده می‌شود. در انتهای مطلب هم آدرس این بازرگانی را طبقه 9 برج بانک شهر عنوان شده بود. معامله‌گران می‌گویند این دور زدن‌ها با کارت ملی فقط به خاطر محدودیت و سهمیه است. قبلا کارت ملی برای ارز اجاره می‌رفت الان برای خرید رمز ارز از صرافی های داخلی. البته آن‌ها هشدار می‌دادند با توجه به این که ارز یک موضوع حساسی برای جمهوری اسلامی است، جدا از اینکه مالیات می‌گیرند از حساب‌هایتان امکان اتهام پولشویی هم است، پس بی‌گدار به آب نزنید.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار جهانی در روز سه‌شنبه بازگشایی می‌شود و بازار می‌تواند به حالت نرمال خود برگردد. با توجه به رشد طلای آبشده و رسیدن آن به محدوده مقاومتی، در روز دوشنبه معامله‌گران معتقدند اگر قیمت انس طلا با گپ مثبت باز شود می‌تواند نوسان طلا را زیاد کند، اما اگر گپ انس طلا منفی باشد قیمت طلا از مرز مقاومت عقب می‌نشیند. معامله‌گران می‌گویند بر اساس رشد طلای آبشده در معاملات روز دوشنبه اکثر معامله‌گران تصور می‌کنند انس به رشد خود ادامه دهد.

نکته اول بازار خروج ادامه‌دار نقدینگی از صندوق‌های ثابت بود. در روز دوشنبه 209 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع در دو روز اخیر بیش از 500 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده است.

نکته دوم بازار به هک شدن اسنپ‌فود برمی‌گردد. گروهی مدعی بودند که با این امنیت چه تضمینی برای طلافروش است که اطلاعاتش هک نمی‌شود؟