به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه روز تقریبا آرام و رنجی را سپری کردند. بازار ارز بعد از ریزش در ابتدای هفته گذشته از کف اول یعنی 53 هزار و 700 تومان برگشت خورد و در حال استراحت و اصلاح است.

بازار ارز از یکشنبه هفته گذشته در حال ثبت کف و سقف نزدیک به هم است و کف بالا می‌آید اما با توجه به کمبود نقدینگی در بازار اکثر معامله‌گران معتقدند بازار نوسان پرقدرت ندارد. کف اول قیمت دلار 53 هزار و 700 تومان، بعدی 54 هزار و 300 تومان، بعدی 54 هزار و 500 تومان و کف قیمت دلار در روز دوشنبه 54 هزار و 900 تومان بود. قیمت دلار هرات در روز دوشنبه بین کانال 54 و 55 نوسان داد و بازه نوسان آن نسبت به روزهای دیگر هم کوتاه‌تر شد.

قیمت سکه هم معاملات رنجی داشت و فعلا در شکستن مرز مقاومت 32 میلیون و 600 هزار تومان ناکام بود. قیمت سکه در روز دوشنبه بین 32 میلیون و 450 هزار تومان تا 32 میلیون و 600 هزار تومان نوسان داد. قیمت سکه رفاه بالاتر از بازار و در 32 میلیون و 650 هزار تومان بسته شد.

با این حال که بازار دوشنبه آرام و رنج بود اما در سمت رسمی و در صندوق‌های طلا شاهد رشد قیمت بودیم و اکثر صندوق‌های طلا در روز دوشنبه سبزپوش بودند.

به عقیده معامله‌گران بازار ارز و سکه به پنج دلیل فعلا جان صعود پرقدرت ندارد. دلیل اول اخباری است که رسانه‌های نزدیک به دولت درمورد ارز و منابع کافی ارز در دسترس بانک مرکزی منتشر می‌کنند. دلیل دوم نبود نقدینگی به خاطر سود سپرده 30 درصدی و واردات خودرو است. دلیل سوم را معامله‌گران به تسویه قیمت دلار در آخر سال مرتبط می‌دانند. گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند تسویه آخر سال دلار باید پایین بسته شود. دلیل چهارم و پنجم تزریق بازارساز و انتخابات مجلس بود.

به عقیده تحلیل‌گران بازار ارز فعلا با این توصیفات دست بازارساز است و باید ببینیم پلن بانک مرکزی برای دلار چه خواهد بود؟ گروهی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار اگر از مرز مقاومت 55 هزار و 300 تومان عبور کند مقاومت مهم بعدی 55 هزار و 600 تومان خواهد بود و قیمت دلار بسته به هدف بازارساز یا از این نقطه عبور می‌کند یا نه.

در مجموع اکثر معامله‌گران معتقدند تکنیکال بازار هم نشان می‌دهد که بازار تا هفته اول اسفند نوسان خاصی نخواهد داشت. البته این سناریوهای عدم نوسان دلار همراه با فرضیه کاهش تنش در منطقه‌ است. به عقیده معامله‌گران فنی بازار ارز در این یک هفته با نوسانی که زده یک مثلث تشکیل داده است. اگر کف مثلث یعنی 54 هزار و 300 تومان از دست برود می‌شود گفت بازار در یک روند نزول جدید پا گذاشته است. اما اگر قیمت دلار از سقف خارج شود اولین مقاومت سر راه بازار 55 هزار و 600 تومان خواهد بود.

بحث داغ بازار توییت داوود منظور، رئیس سامان برنامه بودجه و جواب یاسر جبرائیلی به این توییت بود. داوود منظور در شبکه اجتماعی ایکس نوشته، ایران نوزدهمین کشور دنیا با تولید ناخالص داخلی 1.81 تریلیون دلار است. برای پنج سال آینده، افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح 2.5 تریلیون دلار، همزمان با پنجاه سالگی انقلاب اسلامی هدف‌گذاری شده است. جبرائیلی هم در جواب این توییت نوشته این محاسبات با دلار 4200 است.

در روز دوشنبه شاهد خروج 318 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.